Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Exportstrategie

Er bestaan vele manieren om een buitenlandse markt te betreden. Voor een goed resultaat loont het om een exportstrategie op te zetten.

U moet zich bijvoorbeeld afvragen hoe er zaken worden gedaan in uw sector, wat uw sterke en zwakke punten zijn, hoeveel service en aftersales ondersteuning uw klanten nodig hebben, welke handelsovereenkomsten zijn gesloten en welke struikelblokken u kunt verwachten.

 

De Federatie voor Nederlandse Export geeft een duidelijk overzicht van alle aspecten die bij export om de hoek komen kijken. Zo verandert er ieder jaar wel wetgeving op het gebied van in- en uitvoer. Hou daar rekening mee. Pas de strategie aan aan het land dat u wilt veroveren met uw product of dienst. Per land is veel informatie te vinden die direct met handel te maken heeft. Ook ambassades en internationale handelsverbanden kunnen een goed startpunt zijn. Lees bijvoorbeeld alles over de handel met Spanje. Mocht u er nog niet helemaal uitkomen, dan zijn er zat aanbieders die u met een exportplan kunnen helpen. In Nederland en in het land van uw keuze zijn talloze consultants en handelsorganisaties die u kunnen assisteren bij het vinden van de juiste tussenpersonen, zaakwaarnemers of partners.

Exportvormen

Bent u al iets verder, dan kunt u uw exportvorm bepalen. Afhankelijk van uw situatie kunt u kiezen voor directe export, indirecte export of het sluiten van een partnership.
Directe export: u verkoopt direct aan de klant. Of, als u in de dienstensector actief bent, onderhandelt u een-op-een. Dit heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant verliest u minder inkomsten, omdat u geen commissies aan tussenpersonen hoeft af te staan, heeft u nauw contact met uw klantenkring en kunt u lagere tarieven rekenen. Aan de andere kant mist u de expertise van een tussenpersoon, waardoor het u meer tijd kost de markt te leren kennen, en duurt het langer voor u een hechte relatie met u afnemers opbouwt.

 
Indirecte export: ook dit verschilt of u producten verkoopt of diensten levert. In het geval u producten levert, kunt u gebruik van een tussenpersoon, zoals een distributeur aan wie verkoopt. U kunt ook een buitenlandse agent of zaakwaarnemer in dienst nemen die uw spullen niet direct afneemt. Voor dienstenverlening neemt u een tussenpersoon in dienst die namens u onderhandelt en contracten afsluit. Zeker voor ondernemers met weinig ervaring op exportgebied is dit een goede optie.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samenwerkingsverbanden

Partnership: een goed opgezet samenwerkingsverband, in binnen- of buitenland, kan zeer lucratief zijn voor beide partijen. Uw partner kan u deskundigheid aanvullen en de expertise verschaffen die het verschil kunnen maken tussen succes en falen. Elk van de bedrijven kan zich toeleggen op het gebied waar hij het beste in is. Een ander voordeel is de risicospreiding: gedeelde smart is halve smart. U kunt u ook sneller werken doordat u twee markten gelijktijdig kunt benaderen. En wellicht kan een samenwerkingsverband u de technologie en kapitaal verschaffen die u alleen niet zou kunnen veroorloven. U kunt natuurlijk ook denken aan een strategische alliantie met een bedrijf met een product dat het uwe aanvult. Het scheelt u geld als u gebruik kunt maken van de reeds aanwezige marketing- en distributie-expertise. Als u op zoek bent naar een Europese partner kunt u gebruik maken van de volgende tool.