Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fabrice Grinda: de beste ideeën kun je jatten

Fabrice Grinda is pas 35, maar heeft al drie miljoenenbedrijven op zijn naam staan en is angel investor in dertig ondernemingen. Zijn geheim? Bestaande ideeën stelen en in een andere markt uitrollen.

 

De Amerikaanse ondernemer Fabrice Grinda – deze week in Nederland voor de Emerce eDay – noemt zichzelf ‘professional thief’. Met een big smile, want hij schaamt zich niet voor zijn werkwijze. “Sommige mensen zijn creatief, zoals artiesten en kunstenaars. Ik ben een econoom en wiskundige, ik heb geen greintje creativiteit in mijn lijf.” Iedereen kan ondernemen, is zijn motto dan ook, ook al heb je geen eigen concepten om uit te werken.

Briljant idee

De namen van Grinda’s bedrijven zullen je misschien niet veel zeggen: Aucland, Zingy en OLX. De concepten daarentegen zullen wel bij veel mensen een belletje doen rinkelen. Want alledrie de ideeën bestonden al in een andere vorm toen Grinda ermee begon. Zo heeft Aucland veel weg van eBay, is Zingy gebaseerd op het ringtoneverkoopmodel van Jamba en kun je in OLX componenten herkennen van Marktplaats. Zelf zegt hij daarover: “Creativiteit is zwaar overschat. Edison zei het al: genialiteit bestaat voor 99 procent uit zweet en 1 procent uit inspiratie. De meest succesvolle ondernemers worden niet wakker met een briljant idee waar ze de rest van hun leven geld mee verdienen. Zij moeten jaren testen tot ze tot een ontwerp komen, blijven sleutelen en verbeteren. Of ze nemen een idee dat al bestaat, en vertalen dat naar een andere markt of een andere regio.”
Ethisch verantwoord of niet, Grinda weet met dat laatste miljoenen mee te verdienen. Zingy verkocht hij in 2006 voor 80 miljoen dollar, en zijn huidige bedrijf OLX telt 150 man personeel, is in 90 landen actief en trekt 100 miljoen unieke bezoekers per maand.

Gekke Europeanen

Wat van belang is voor ondernemerssucces is het juiste concept uitzoeken en daarin blijven geloven, benadrukt Grinda. Zelf werd hij voor gek verklaard toen hij ringtones wilde gaan verkopen in Amerika. ‘Wie betaalt daar nou voor? Dat doen alleen die gekke Europeanen’, kreeg hij naar zijn hoofd geslingerd. Grinda hield vol, en twee jaar na de start van Zinga bleek de ringtonemarkt twee miljard dollar waard in de VS en betaalde iedereen voor ringtones alsof het de normaalste zaak ter wereld was.

Centraliseren

Een laatste tip van Grinda: ideeën die werken in één land, werken over het algemeen ook prima in een ander land. “Zeker internetconcepten die draaien op user generated content, zoals Facebook, Wikipedia en OLX, kunnen makkelijk global gemaakt worden”, zegt hij. “Maar ga je je concept over meerdere landen uitrollen, dan kun je de zaken het beste zo veel mogelijk gecentraliseerd aansturen. Constant de hele wereld overvliegen doet je niet goed, en je kunt sneller schakelen zonder in elk land kostbare vestigingen te openen. Centralisatie is efficient.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
 
Lees ook de creativiteitslessen van John Cleese

Een interessant en leerzaam boek bij dit artikel; ‘Creativiteit Hoe? Zo!’