Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook koopt VR-bril; Marlies Dekkers heeft nieuwe baas

Ondernemersnieuws vandaag: Facebook koopt maker virtual reality-bril, Marlies Dekkers heeft een nieuw onderbroekenopperhoofd en Kim Dotcom brengt Mega (upload) naar de beurs.

1. Facebook koopt Virtual Reality-bril voor 2 miljard

Mark Zuckerberg koopt zich op weg naar werelddominantie. Onlangs tikte hij nog 19 miljard af voor Whatsapp, nu neemt Facebook Oculus over, maker van de virtual realitybril Oculus. Diens Rift, een bril waarmee je jezelf helemaal onderdompelt in een computergame, is nu nog een enorme hype onder gamefanaten, maar wordt volgens Zuckerberg straks de basis van een compleet nieuwe manier van werken spelen en communiceren. ‘Mobiel is het platform van vandaag, wij maken ons ook alvast op voor de platforms van morgen.’ Noteer dus op je verlanglijstje: 1 Oculus Rift.

2. Nederlanders shoppen voor 12 miljard online

De online bestedingen blijven hard groeien. Vorig jaar hebben Nederlanders voor 10,6 miljard euro besteed aan inkopen via internet, 8,5 procent meer dan in 2012. Onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels, gaat er vanuit dat dit jaar de groei doorzet en tegen de 12 miljard zal worden omgezet. Vooral de volumes nemen toe: afgelopen jaar zijn in totaal bijna 100 miljoen orders geplaatst via internet. Dat is 11 procent meer dan in het jaar ervoor.
 

3. FMT gaat crowdsourcen met Mobbr

Innovatieplatform Fast Moving Targets en Mobbr, specialist in crowdsourcen, starten met FMT Workforce. Bij die online community kunnen bedrijven opdrachten neerleggen op het gebied van media, technologie en innovatie. Het publiek van Fast Moving Targets kan zo haar kennis inzetten, in ruil voor geld. Mobbr, recent nog Startup van de Week bij Sprout, faciliteert de betalingen rond crowdsourcing met een uitgekiend systeem: de opdrachtgever betaalt voor de hele opdracht, wat de bijdrage van elk crowdlid en dus de vergoeding is, wordt bepaald door de waardering van de community zelf. De eerste klanten worden ABN Amro, Paradiso en het ministerie van OCW.

4. Nieuwe ceo voor Marlies Dekkers

Marlies Dekkers en haar investeerder, Karmijn Kapitaal, hebben Eppo van Berckelaer benoemd tot ceo. Van Berckelaer werkte eerder bij bedrijven als Coca Cola en O’Neill. Dekkers maakte afgelopen zomer een doorstart met haar nieuwe geldschieters. Voortaan gaat haar merk zich meer richten op e-commerce vanuit Marliesdekkers.com. Als onderdeel van de nieuwe strategie is de samenwerking met een exclusief retailnetwerk volgens het bedrijf nog wel van grote waarde. Deze samenwerking wordt de komende tijd met enkele retailpartners verder vormgegeven.

5. Kim Dotcom naar de beurs

Kim Dotcom, de grote man achter Megaupload, brengt zijn internetbedrijf Mega Limited in Nieuw-Zeeland naar de beurs via een reverse takeover. De beursgang is omstreden omdat er nog steeds een rechtszaak loopt tegen de uitwisseldienst Megaupload, de voorganger van Mega. De VS wil dat Dotcom wordt uitgeleverd en vervolgd voor grootschalige auteursrechtenschending. Om die reden is Dotcom geen bestuurder meer bij Mega, wel strateeg. Zijn vrouw Mona bezit nog altijd meer dan een kwart van het bedrijf.
 

6. Free Record Shop gaat ramsjen

Free Record Shop stopt met de verkoop van recente cd’s en films en gaat restpartijen opkopen en verkopen. De winkelketen wordt omgevormd tot outlet store voor magazijnvoorraden, zo maakte het dinsdag bekend. De eerste ramsjpartijen liggen vanaf deze week in de schappen van de 40 filialen van de platenzaak. Volgens de keten is er ‘nog altijd een grote groep mensen die geen Netflix heeft, of die liever een dvd koopt, bijvoorbeeld om cadeau te doen.’ Die mensen happen alleen toe bij aantrekkelijke prijzen, is de verwachting.

7. En dan dit: Rayban met Google Glass

Tot nu toe was het een lelijk geval, maar brillenmerken Ray-Ban en Oakley gaan nu aan de slag met Google Glass. Het Italiaanse brillenconcern Luxotica gaat nieuwe modellen van de slimme bril ontwikkelen, zodat die aantrekkelijker wordt voor een groter publiek. Volgens Google is het overtuigen van mensen om computers op hun gezicht te gaan dragen zowel een mode- als technologieprobleem. Het aandeel Luxottica is na bekendwording van de samenwerking met Google met bijna 4 procent gestegen.

Tot zover de Sprout update van woensdag 26 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief