Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Faillissement maakt je succesvoller

De Sprout Challengerday stond gisteren in het teken van falen. De boodschap die sprekers hun publiek meegaven, was om vooral niet bang te zijn om fouten te maken. 'Blijf altijd leren van anderen'.

Nu de ene crisis de andere opvolgt en faillissementen steeds meer tot de realiteit van alledag gaan behoren, wordt het de hoogste tijd dat het taboe rondom falen eens wordt doorbroken. In dat opzicht was het thema van de Challengerday actueel. “Ondernemers in Nederland krijgen erg moeilijk een tweede kans, terwijl mensen die failliet zijn gegaan gemiddeld succesvoller zijn dan starters”, zegt Paul Iske, oprichter van het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Ondernemers hebben een lager risicoprofiel, zegt Iske, maar komen bij financiers vaak onterecht op een zwarte lijst terecht. “Er gaat zo heel wat maatschappelijk en intellectueel kapitaal verloren.”

Iske snijdt een interessant punt aan tijdens zijn lezing, want er bestaat een nogal vertekend beeld van falen in Nederland. Dat zegt ook ondernemer Bas Westland. “De gewone man op straat denkt bij het woord faillissement al snel aan enige vorm van fraudeleus handelen.” De grote faillissementen die krantenkoppen halen daargelaten, klopt dat beeld niet, zegt Westland. “Uit curatorenonderzoeken blijkt dat het in minder dan vijf procent van alle gevallen zo is.”

Westland vertelt het publiek openhartig over zijn eigen faillissement en doorstart van zijn recruitingbedrijf Epeople. 20 april 2009 is de zwartste dag uit zijn leven. “Met lood in mijn schoenen moest ik mijn werknemers vertellen dat ik het faillissement ging aanvragen bij de rechtbank.” Westland had bij de opbouw van zijn bedrijf in de voorbije jaren een te hoge vaste kostenstructuur opgetuigd, die hem duur kwam te staan.

Hogere marge

Met hulp van familie, vrienden, een goede advocaat en leveranciers wist hij een doorstart te maken “Als je jezelf open opstelt dan krijg je opeens hulp uit onverwachte hoek. ” Hij heeft zijn businessmodel inmiddels op een veel creatievere en meer flexibele manier ingericht. De vaste kosten heeft hij teruggebracht van 80 procent naar 5 procent. “Ik maak minder omzet, maar heb een veel hogere marge. Ik ga nu voorzichtiger om met mijn winst.”

Het lessen kunnen trekken en via falen bij nieuwe, veel betere doelen uitkomen, dat is iets wat meer onderdeel zou moeten worden van de zakelijke cultuur in Nederland. Paul Iske: “We moeten minder krampachtig onze toekomst willen ophangen aan businessplannen en meer vertrouwen op serendipiteit. In je streven naar een doel kom je vaak uit op iets anders, dat veel briljanter is. “

Dit gegeven zou meer geaccepteerd moeten worden. “Bij kinderen vinden we het normaal dat vallen en opstaan onderdeel is van het leerproces, bij volwassenen bestraffen we het juist”, zegt overtuigingsdeskundige Pacelle van Goethem (foto rechts). “De angst om fouten te maken onderdrukt het creatieve en denkende vermogen.”

Van Goethem wil ondernemers ervan bewust maken hoe de angst om te falen ook het succes bij ondernemers in de weg kan staan. “Mensen lijden aan chronisch serieus zijn. Probeer te zijn zoals je thuis bent aan de keukentafel. Als je ontspannen bent, komen de eigenschappen in je naar boven die nodig zijn om anderen te overtuigen. “

Blijven leren

Hoe moeilijk de komende periode misschien ook gaat worden voor ondernemers, ze moeten vooral niet bang zijn om te falen, is de boodschap. De Amerikaanse ondernemer/investeerder Norm Brodsky (foto hieronder) weet daarover mee te praten. Hij zag zijn bedrijf, dat hij in acht jaar opbouwde van nul naar 140 miljoen dollar, in acht maanden failliet gaan en heeft zichzelf opnieuw moeten uitvinden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nadat hij 3000 mensen op straat had moeten zetten, wilde hij eigenlijk weer loonslaaf worden, totdat nota bene een bankier hem aanmoedigde om een doorstart te maken. In 2008 verkocht de 69-jarige Brodsky zijn bedrijf voor 110 miljoen dollar. “Het allerbelangrijkste is om te blijven leren van anderen.”

Meer over de lessen van falen:

Bas Westland vertelt iedere maand over zijn faillissement en doorstart en trekt daaruit lessen. Bekijk in het dossier faillissement de inleidende video en het eerste interview met Bas Westland.