De 5 opmerkelijkste ondernemersnieuwtjes van 2019

E-step (getty)

Van bankovervallers op de e-step tot een handeltje in Auschwitz-kerstballen: het regende dit jaar merkwaardige ondernemersnieuwtjes. Sprout selecteert de vijf opmerkelijkste verhalen.

Hard startup-nieuws was er genoeg dit jaar: van het beursdebacle van WeWork tot de mondiale e-step-perikelen. Maar hoe zat het met de kekke, noem het gerust wtf-nieuwstjes, de minder belangrijke, maar wel hoogst eigenaardige ondernemersnieuwtjes? Behoorlijk snor, zo blijkt. Sprout dook in een jaar aan opmerkelijk ondernemersnieuws en selecteert de vijf meest merkwaardige nieuwtjes: van lachgas-titanen tot Trump-‘toeleveranciers’.

​1. Lachgas-ballonnetjes kon je per sms bestellen

Lachgas, het was misschien wel het meest schimmige product van het jaar. Officieel was de de softdrug niet illegaal, waardoor met name in Amsterdam veel jonge ondernemers hun kans zagen. Deniz Üresin bijvoorbeeld. Hij bouwde een imperium op met soms wel veertig medewerkers op één avond, een vloot bakfietsen en een advocaat die “400 euro per uur kost”. Direct verkopen op straat mocht niet, dus hij gebruikte sms en Snapchat voor zijn diensten. De nationale lachgas-hype leidde echter tot gevaarlijke situaties, zoals – écht gespot – mensen die achter het stuur aan de ballonnetjes zaten. Het kabinet besloot deze maand dan ook tot een verbod.

2. De e-step bleek niet geschikt voor bankovervallers

Nog zo’n hate it or love it-onderwerp in de startup-wereld: de elektrische deelstep. Dit jaar maakte de step vooral furore als het vervoermiddel dat de straat niet op mocht in fietsland Nederland. Beleidsmakers waren bang voor ongelukken, die in het buitenland dan ook veelvuldig plaatsvonden. In de Verenigde Staten is de e-step daarentegen allang gemeengoed en dat levert soms opmerkelijke situaties op. Zo gebruikte een jonge crimineel in Austin begin dit jaar een deelstep van Jump om ermee te vluchten na een bankoverval. De persoon werd echter gefilmd bij het ontgrendelen van de step. Voor de politie was het vervolgens kinderspel om de identiteit van de 19-jarige gebruiker te achterhalen en deze in de kraag te vatten. Het doet denken aan de begindagen van Marktplaats, toen je nog weleens een dief had die een vers gestolen buit op het platform aanbood en zo door de mand viel.

3. Grappen maken over Trumps muur bleek een no-go

Het Limburgse recruitmentbedrijf The Next Crowd meldde een dag na 1 april dat het bedrijf werknemers zou werven voor het bouwen van de omstreden muur van Donald Trump. De Amerikaanse president wil de muur tussen de VS en Mexico langer maken, om immigranten beter te kunnen weren. Het nieuws over het Limburgse bedrijf belandde in vrijwel alle Nederlandse kranten. Na uitvoerig speurwerk van Sprout gaf een manager van The Next Crowd echter toe dat het een misplaatste, verlate 1 april-grap betrof. Nee, ze waren geen Trump-fans en ze hadden spijt van de slecht gevallen grap, zei de manager. Wel sneu: het Limburgse bedrijf bleek meerdere bedreigingen te hebben ontvangen.

4. Ook een slecht idee: Auschwitz-kerstballen

Ieder jaar bezoeken veel Chinese toeristen het voormalige Auschwitz-vernietigingskamp. Een uiterst tragische plek natuurlijk, maar dit weerhield een Chinese webhandelaar er niet van om plaatjes van Auschwitz af te drukken op kerstballen en op een houten plank voor boven de bank. Leuk voor de Chinese toerist die een aandenken wil aan de vakantie, moet het idee geweest zijn. Van links tot rechts vond echter vrijwel iedereen het een smakeloze actie. De ornamenten bleken daarentegen zowel op Wish als Bol.com te zijn beland, waarop Bol de verkoper – MuchoWow – vroeg de producten offline te halen.

5. In opkomst: festivals zonder mannen

Al jarenlang zijn het voornamelijk mannen die op popfestivals de podia bestijgen. Zonde, vinden feministen, want zo ontstaan er minder rolmodellen voor jongen vrouwen. Organisatoren van de festivals stellen daarentegen dat er simpelweg te weinig aanbod is aan vrouwelijke muzikanten. Activisten besloten dit jaar daarom te laten zien dat het wel degelijk mogelijk is en kwamen daarom met zogeheten ‘all female’-festivals: evenementen met enkel vrouwelijke artiesten en bands op het podium. De festivals kregen namen als Loud Women Fest, HearHer en Girls Just Wanna Weekend.

Foto boven: Getty.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!