Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fairf en BAKR. meest geinige bedrijfsnamen

Duurzame verfmaker Fairf heeft de leukste bedrijfsnaam van 2019. De duurzame verf-startup van Laurens van Dort wordt gevolgd door bakker en BALR.-imitator BAKR.

Ieder jaar verzamelen merknamenspecialist Hans Prummel (De Naamafdeling) en mediaondernemer Richard Otto de leukste bedrijfsnamen, dit keer met hulp van een jury met daarin ook Henkjan Smits (presentator NPO Radio 5) en internetfenomeen Kakhiel.

Stal vorig jaar boombezorger ‘Takkenwerk’ de show, dit jaar is de eer voor Fairf, het verfmerk waarmee Rotterdammer Laurens van Dort de Tony’s Chocolonely van de verfmarkt wil neerzetten.

Fairf maakt zijn bindmiddel van restmateriaal uit de papier-en houtindustrie, de verf zelf wordt gemaakt in een Nederlandse fabriek die draait op zonne-energie. Van Dort claimt dat er “geen meetbare concentraties” schadelijke oplosmiddelen in de verf zitten. 

Lees ook: Deze startup wil de verfmarkt verduurzamen

Ook plek twee in de namen-top 10 wordt gekaapt door een Rotterdams bedrijf. Marokkaanse bakker BAKR. lift met een – vrij letterlijke – melige woordspeling mee op kledingmerk BALR., inclusief de overbodige punt achter de bedrijfsnaam.

Damn Tasty!’ is de slogan van het bedrijf dat vanuit een vestiging in het noorden van de Maasstad brood verkoopt uit Marokko, Nederland, Turkije en Duitsland.

De complete top 10: 

1. Fairf
2. BAKR. (Marokkaanse bakker)
3. De Blokkenpiloot (LEGO-winkel)
4. Surelock Homes (Slotenmaker)
5. Yogaatielekker (Yoga)
6. Mooie Boules (Jeu de boules-foodhallen)
7. De Vleesch Lobby (Restaurant van Vegetarische Slager)
8. Bofkont (Ondergoed voor mannen)
9. Kleedvermaak (tweedehands kleding)
10. Onder de Knie (pedicure en voetverzorging)

Omdat het kan, ook nog een keer de top 5 van vorig jaar: 

1. Takkenwerk (boomverzorging)
2. Onder de plak (bestickering)
3 .The Iron Lady (strijkservice)
4. Airkoe (stalventilatie)
5. De Pianotemmer (pianostemmen)

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Winnaars van de jaren daarvoor waren waterflesmerk Eau Eau Den Haag (2017), wolwinkel Wolhalla (2016) en mollenbestrijder De Laatste Hoop (2015).

Lees ook:
Vijf manieren om de beste bedrijfsnaam te kiezen
Nieuwe bedrijfsnaam nodig? Leer van deze 5 beroerde en 5 rake voorbeelden
Zo kies je een goede bedrijfsnaam
De 9 beroerdste startupnamen
De slechtste slogan van 2018