Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De zachte landing van Beter Bed

De beddenspecialist is hard gegroeid, maar bevindt zich wel in een markt die verslechtert. De Udense beddenboeren hebben gelukkig een goed lopende Duitse matrassendiscounter om op terug te vallen.

 

Wie is de oprichter?

Beter Bed is het ondernemersavontuur van de Brabantse broers Mark en Pieter Diks. Na zijn diensttijd startte Mark zijn loopbaan als beddenverkoper bij het door zijn grootvader opgerichte familiebedrijf Dico, Diks en Coenen. Na vervolgens een jaar bij Dico Nederland gewerkt te hebben, maakte hij samen met zijn jongere broer Pieter een plan. In 1981 lanceerden ze hun eerste beddenspeciaalzaak in het plaatsje Uden. Van een bedrijf met een paar werknemers groeide Beter Bed in de daarop volgende jaren uit tot een keten van honderden winkels. Hun voorlopige hoogtepunt bereikten de broers in 1996. Ze brachten hun bedrijf naar de Amsterdamse effectenbeurs.

Hoe veranderde het product de markt?

De ondernemers speelden in op een nieuwe trend in de meubelbranche. De slaapkamer ging in de interieurbeleving van consumenten meer op zichzelf staan. Nu was Beter Bed niet het enige bedrijf dat zich specialiseerde. De ondernemers onderscheidden zich vanaf het begin door binnen het budgetsegment een totaalformule in de markt te zetten. Het was toen vrij uniek in Nederland om zelf zowel de matrassen als bedden te produceren en die te verkopen in eigen winkels. Via een agressief expansiebeleid, de teller staat nu op 1147 winkels, wist de onderneming een dominante positie in de markt te veroveren.

Mede als gevolg van hun succesvolle beursgang, waarmee er 125 miljoen gulden in het laatje kwam, konden de ondernemers de internationale groei van hun bedrijf financieren. Bij de expansie van de formule is bovendien ingezet op diversificatie. Onder de holding hangen inmiddels dochters als de BeddenREUS, Slaapgenoten/Dormaël Slaapkamers, El Gigante del Colchón en DBC International (M Line). Vooral met de in 1998 aangekochte cash & carryformule Matratzen Concord – nu 83 procent van alle winkels – heeft het in Duitsland een ware melkkoe aan het bedrijf toegevoegd. De matrassensdiscounter draagt meer dan 50 procent van de totaalomzet bij.

Hoe staat het er nu voor?

Het bedrijf realiseerde vorig jaar een recordjaar. Was de omzet in het jaar van de beursgang 188 miljoen gulden, vorig jaar kwam die omzet uit op 375 miljoen euro. De winst kwam op 27,9 miljoen euro uit. Het bedrijf heeft kort na de eeuwwisseling wel een dipje gehad, maar is door laatste recessie in 2009 toch behoorlijk goed heen gekomen. Het had in de jaren ervoor ingezet op de uitbreiding van Matratzen Concord in andere Europese landen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opvallend is dat juist de Beter Bed-winkels in 2010 de grootste omzetstijging hebben laten zien. Beter Bed, goed voor dertig procent van de totaalomzet, groeide met bijna zes procent , terwijl de winkels in overige formules met drie procent toenam. Hoewel de Beter Bed Holding voorzichtig is met zijn vooruitzichten in de huidige markt – meer woningbouw levert minder nieuwe interieurbestedingen op – wil de beddenspecialist winkels blijven openen. Als de economische groei in Europa instort, dan heeft het immers altijd de goed lopende matratzen om op terug te vallen. 

 

Lees ook over het groot worden van:

Albert Heijn Aldi Auping
Barclays Beter Bed Bolletje
‘BV Berlusconi’ Chupa Chups Coca-Cola
     
EasyJet Fokker Gazelle
Goldman Sachs Google Grolsch
     
Harley-Davidson Heineken Ikea
Lego Levi Strauss New York Pizza
     
Ralph Lauren Research in Motion Rupert Murdoch/ News Corp
Shell Sony Stork
     
Thomas Cook Toyota Verkade
Wal-Mart Walt Disney Company Zara