Probleemteam binnen de onderneming

Iedere grote onderneming heeft wel een afdeling die ongemotiveerd is. Hoe krijgt u ze weer aan het werk?

Iedere grote onderneming heeft wel een afdeling waar de werknemers gedemotiveerd, inefficiënt en onproductief zijn. Vaak weet het hele bedrijf ervan en hebben ze een slechte reputatie, wat ook niet meehelpt. Marketing- en strategieconsultant Steven Tobak stelt op BNet.com dat hier altijd een combinatie van oorzaken aan te gronde ligt. Het kan zijn dat de betreffende afdeling geen essentiële rol voor het bedrijf of de omzet ervan speelt, de oprichter gewoon niet begrijpt wat de afdeling doet of waarom het überhaupt bestaat, er te weinig wordt geïnvesteerd in scholing, promoties of nog erger; gouden bergen worden beloofd maar er niets van waar wordt gemaakt. Tot slot kan het natuurlijk zo zijn dat de groep daadwerkelijk slecht presteert en dus een slechte reputatie verdient.

Twee jaar

Het uitzoeken van de oorzaak is een belangrijke eerste stap om gelijk aan de slag te kunnen met het vijfstappenplan. Als u dit plan goed uitvoert heeft u volgens Tobak binnen twee jaar uw gedemotiveerd team veranderd in een enthousiaste groep werknemers. De stappen:

1. Begrijpen

Zoek uit hoe het zover heeft kunnen komen. Spreek alle stakeholders binnen de onderneming. Schroom u niet de moeilijke maar essentiële vragen te stellen en zorg dat u eerlijke en oprechte antwoorden krijgt. Dat betekent dat u uw gesprekspartners ervan moet verzekeren dat alles wat gezegd wordt vertrouwelijk blijft.

2. Kiezen

Kies uw team uit. Dat wil zeggen dat u moet bepalen wie de ‘blijvertjes' zijn, maar ook wie er moeten vertrekken omdat ze niet willen veranderen. Voor degenen waar u niet mee doorwilt stelt u nieuwe werknemers aan die wel vol enthousiasme voor u werken. Om te voorkomen dat ze snel gedemotiveerd raken door de sfeer die al op de afdeling hangt, is het belangrijk uw team veel aan te moedigen. Voed iedereen in het team met enthousiasme, zorg voor een goede teambuilding en toon boven alles vertrouwen in hen door ze bijvoorbeeld meer verantwoordelijkheden te geven waar ze ook op afgerekend worden.

3. Reputatie

De slechte reputatie die uw team inmiddels heeft gekregen binnen het bedrijf helpt niet bij het veranderingsproces. Tijd om ook daar verandering in te brengen. Daarvoor is het van belang eerst uit te zoeken wat volgens het bestuur de belangrijkste speerpunten van uw afdeling moeten zijn. Zodra het team in de ‘positieve' startblokken staat kunt u deze spirit vervolgens steeds verder uitspreiden naar de rest van het bedrijf.

4. Doelen

Stel uitdagende maar haalbare doelstellingen en verwachtingen voor uw team en de werknemers op. Dit is een kritiek punt om het team voor u en voor de veranderingen te winnen en zo het moraal binnen de groep daadwerkelijk te veranderen. Op hetzelfde moment moet u de waardeproposities van het team bijbrengen aan het bestuur. Zodat ook hun mentaliteit ten aanzien van dit team verandert.  
 

5. Managen

Op het moment dat u enigszins krediet heeft opgebouwd door de eerste verwachtingen waar te maken en aan te tonen dat de afdeling wel degelijk een meerwaarde voor het bedrijf is, kunt u de laatste fase betreden. Deze fase houdt in dat u zich meer met de daadwerkelijke managementtaken gaat bezighouden. Promoveer de goede werknemers en investeer in opleidingen voor de mindere.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!