Teken je eigen businessmodel

Een goed businessmodel laat ontwerpen aan de tekentafel. Business Models Inc. adviseert aan de hand van het Business Model Canvas startups en grote bedrijven over hun strategie. Dat het in één klap 10 kantoren wereldwijd opent, maakt nieuwsgierig naar die methode.

Business Models Inc timmert aardig aan de weg. Deze week maakte het Amsterdamse adviesbureau van Patrick van der Pijl bekend in een klap wereldwijd kantoren te openen in  Amerika (Palo Alto/Chicago), Australië/Nieuw-Zeeland (Brisbane), UK (Londen/Glasgow), Scandinavië (Stockholm), Japan (Tokio), Taiwan (Taipei), Singapore en Oost-Europa (Boekarest). Dan doe je toch iets goed.

Business Model Generation

Business Models Inc. adviseert zowel grote (corporate) organisaties als startups over hun businessmodel. Oprichter Van der Pijl was zó onder de indruk van de inzichten van  Alexander Osterwalder over hoe je businessmodellen kunt ontwerpen, dat hij vijf jaar geleden besloot een boek uit te brengen. Na een crowdfundingactie avant la lettre werd dat de bestseller ‘Business Model Generatie’, inmiddels vertaald in 28 talen en in een oplage van meer dan 600.000 stuks verkocht. 

Business Model Canvas

Het bijbehorende Business Model Canvas is meer dan een miljoen keer gedownload, en er is zelfs een iPad app die helpt bij het 'invullen' van het canvas. In grote lijnen bevat het tekenbord annex businessmodel negen vakken of bouwstenen die invulling behoeven, zoals: wie worden je klanten en wie je belangrijkste partners? Wat wordt je waardepropositie, via welke kanalen ga je die leveren en welke inkomstenstromen gaan lopen? En natuurlijk: wat is er allemaal nodig om dit voor elkaar te krijgen?

Test je businessmodel uit

Vorige week trainde Maaike Doyer nog de startups die pitchten voor Startupbootcamp Amsterdam in het finetunen van hun businessmodel. Dat begint bij het begin, legt ze uit. "Het probleem van veel ondernemers is, dat ze een briljant idee op papier kunnen zetten. Maar daarbij gaan ze uit van heel veel aannames: dat hun plan vernieuwend is. Dat klanten ervoor bereid zijn te betalen. Hoe kom je daar achter? Dat kan alleen door het te testen. Daarom zeg ik altijd: ga het gebouw uit, de straat op en zoek het uit!"

Kom met een minimal viable product

'Een hele goede manier om te testen of je aannames kloppen, is de markt opzoeken met je product. Daar zijn startups beter in dan corporates: ze kunnen bovendien komen met een minimal viable product om tegen minimale investeringen de markt af te tasten.'

Pas je plannen aan

Doyer ziet nog een voordeel dat startups hebben ten opzichte van gevestigde bedrijven: ze kunnen hun plannen en propositie snel aanpassen: de befaamde pivots. 'Soms ontdek je dat je het moet zoeken bij andere klanten. Je product kan ook vaak aanpassingen vereisen. En wat de techniek betreft: probeer niet te veel vast te houden aan de ene technologie, als blijkt dat een andere oplossing veel beter werkt.'

Denk visueel

Een goed businessmodel laat zich, zoals de term Business Model Canvas al suggereert, tekenen. Stop dus met het schrijven van ellenlange businessplannen die lezen als een marketingscriptie. Doyer: 'Denk visueel, zie het als het otnwerp van een prototype. Ondernemers en ceo's zullen moeten denken als een ontwerper. Drawing is the new writing.'

Verken verschillende modellen

Als je uitgaat van prototypes, kan je ook verschillende varianten van je idee naast elkaar verkennen. 'Je kunt met het business model canvas binnen anderhalf à twee uur een plan verkennen. Aangezien je hooguit zes tot acht varianten zult hebben bedacht, en geen twintig, is dat prima te doen.'

Kill your darlings

De ceo die zijn businessmodel wil innoveren zal, net zo goed als een startup, creatief moeten kunnen denken. 'Nu zijn te veel mesnen nog opgeleid in de manier van denken die bij business schools als Harvard of Stanford de standaard is: op elke vraag is daar maar één antwoord mogelijk. Maar zo werkt het niet. je zult vrijer moeten denken, als een kunstenaar, en je uitgangspunten los kunnen laten. Vaak is de juiste strategie een kwestie van kill your darlings.'

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.