Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fashionchick breidt internationaal uit

Ondernemersnieuws vandaag: Fashionchick breidt internationaal uit, De Nieuwe Pers haalt met gemak crowdfundingdoelen en Boodschappen XL is overgenomen.

1. Fashionchick breidt verder internationaal uit

Fashionchick, een sociale shopping site van No Search, maakte begin deze maand een start in de VS en lanceert eind deze maand ook nog in Groot-Brittannië. Het bedrijf was sinds vorig jaar al actief in Frankrijk en Duitsland met Fashionchick.fr en Fashionchick.de. Voorlopig wordt aan de lokale sites gewerkt met een internationaal team vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam. “Wij zien veel groeipotentieel gezien het grote aanbod aan converterende shops en er is ruimte in de markt voor shopping gerichte portals zoals Fashionchick”, vertelt medeoprichter Aart Wallet aan Admanager.nl. Op de sites kunnen modeliefhebbers webwinkelaanbod verzamelen; het bedrijf heeft zelf geen voorraden, maar verwijst alleen door naar webwinkels. Begin 2011 nam Sanoma een minderheidsbelang, zodat het bedrijf de financiële mogelijkheid kreeg om verder te groeien. De Nederlandse site trekt gemiddeld 700.000 bezoekers per maand; het doel is om de nieuwe sites eind 2013 break-even te laten draaien.

2. Let op je medewerkers: 1 op de 8 heeft burn-outklachten

Ruim één op de acht werknemers had in 2011 burn-outklachten, blijkt uit cijfers van het CBS. Deze werknemers kampen met vermoeidheid, emotionele uitputting en moeite om met mensen om hen heen te werken. Collega’s en leidinggevenden spelen hier een belangrijke rol in, want werknemers die weinig sociale steun van collega’s en leidingsgevenden krijgen, hebben vaker burn-outklachten. Ook werknemers die een hoge werkdruk ervaren – 1 op de 4 in Nederland – hebben vaker last van een burn-out.

3. De Nieuwe Pers haalt met gemak crowdfundingdoelen

De Nieuwe Pers, het initiatief van Ben Rogmans en Jan Jaap Heij, heeft met gemak haar crowdfundingsdoelstellingen gehaald. Met 48 van de 90 dagen op de teller, heeft het 147 procent van de doelstelling bereikt. De ‘groenste krant van Nederland’ zal daarmee vanaf januari gaan verschijnen. In Sprout magazine 10, die op 20 december verschijnt, kun je een uitgebreid interview lezen met Ben Rogmans over het stoppen van De Pers en het voortzetten van De Nieuwe Pers. Het crowdfundsucces van De Nieuwe Pers – wat overigens ‘slechts’ om 10.000 gaat – is tevens het eerste succes van crowdfundplatform Oneplanetcrowd, dat afgelopen oktober lanceerde.

4. Boodschappen XL overgenomen

Online supermarkt Boodschappen XL is gekocht. Oprichter Jan Meidertsma ging na vijf jaar op zoek naar iemand die het bedrijf een stap verder kon helpen. “Met in gedachten onze eigen capaciteiten en kwaliteiten hebben we moeten beslissen of we het zelf verder gaan uitbouwen, maar dat zal veel voeten in de aarde hebben. Een andere partij kan het in onze ogen beter doen”, vertelde hij aan de Levensmiddelenkrant. Het bedrijf, dat alleen nog in de provincie Friesland actief was, komt in handen van Spar-ondernemer Aize Tolsma.

5. Scoupy doet succesvolle proef met Passbook

Digitale kortingscoupons, boarding passes en winkelkaarten kun je sinds kort op je iPhone gebruiken met Passbook. De Nederlandse startup Scoupy is daarmee deze week een proef gestart, door via PassBook elke dag twintig biosckoopkaarten weg te geven voor bioscopen in Utrecht. Dat gaat voorspoedig, vertelt oprichter Valentijn Bras aan Emerce: “De proef in Utrecht gaat razendsnel. Maandag waren alle tickets in 6,5 minuut weg.” Scoupy haalde afgelopen jaar investeringen binnen van Gennie Freen, Sanoma en Post NL.

6. Socialbakers haalt 6 miljoen dollar op

Socialbakers, een Tsjechisch bedrijf dat een socialmedia-analysetool biedt, heeft in de tweede financieringsronde zes miljoen dollar opgehaald. Het bedrijf zegt eenvijfde van de bedrijven uit de Fortune500 te bedienen, en maandelijks zo’n 450.000 gebruikers te hebben. Met de tool kunnen marketeers en merken hun campagnes op Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube and Google+ meten en positioneren. In de eerste ronde haalde de startup twee miljoen dollar op van Early Bird Ventures, nu is ook Index Ventures ingestapt. Het bedijf is sinds 2009 al uitgebreid naar negen landen, en zal verder internationaal uitrollen met het groeikapitaal.

7. En dan dit: rumoer om commercial met skydivende katten

De Zwitserse verzekeringsmaatschappij Folksam heeft heel wat dierenliefhebbers over zich heen gekregen na het uitzenden van een commercial met skydivende katten. Terwijl de video op Youtube al zo’n 650.000 keer is bekeken, reageren dierenliefhebbers dat de reclame ‘niet grappig en niet schattig’ is. De dieren hebben echter geen schade geleden, want de commercial is met behulp van computeranimatie gemaakt. Bekijk ‘m hieronder.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van 21 november 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?