1. Screen je geldstromen
Laat werknemers dagelijks geldstromen in kaart brengen en uitleggen waarom er de afgelopen 24 uur veranderingen zijn opgetreden. Reken erop dat je daardoor veel meer inzichten in je bedrijf krijgt dan ooit tevoren.
2. Mijd hoge kortingen, kosten en investeringen
Vooral in de startfase maken ondernemers vaak de fout producten tegen te hoge kortingen te verkopen en dit leidt tot magere en vaak negatieve marges. Investeringen in van alles en nog wat maken de cashflow ook negatief. Om aan geld te komen dreigt hij bovendien in zee te gaan met partijen die investeren, maar niet de visie delen en niet dezelfde belangen hebben.
Zie ook:
Zo benader je investeerders (10 tips)
Welke financier past bij jou?
Bootstrap je startup
Hoe bepaal je je financieringsbehoefte?
3. Maak je cycli korter
Elke cyclus is kleiner te maken. Stel je voor dat je een salescyclus twee maanden sneller kan laten voltrekken. Wat zou dat voor jouw cashflow betekenen? Of dat je elke twee weken gaat facturen in plaats van eens per maand?
4. Elimineer fouten
Fouten elimineren leidt tot duidelijke verbetering van cash. Stel je voor dat je geen product- en leverfouten meer maakt. Wat zou dat betekenen voor retouren, garantieclaims en omruilingen? Zou dat schelen in cashflow?
5. Verbeter je businessmodel
Kun je anders kijken naar een cyclus? Wat kun je structureel verbeteren? Bijvoorbeeld het productizen van jouw dienstverlening. Of proefprojecten introduceren waardoor klanten sneller overtuigd raken over de kwaliteit van jouw software?
6. Stuur op snellere betalingen
Vraag of je klanten je eerder willen betalen. Grote bedrijven (en overheden!) zijn in staat aanzienlijk sneller te betalen of zelfs vooraf betalen als we ze gewoon daarom vragen. Of eis vooruitbetaling, zoals computermerk Dell deed in de jaren ‘90. Dell kreeg aanvankelijk gemiddeld na 63 dagen zijn geld, maar wist zijn chartale cyclus uiteindelijk met 21 dagen terug te dringen.
7. Focus je op hooguit 2 prioriteiten
Less is more. Concentreer je op slechts een of twee prioriteiten tegelijk. Spijker ze aan de muur. Onderneem ook een voor een actie op jouw prioriteiten. Pas als je de nodige actie voor een prioriteit hebt voltooid, richt je je op de andere.
8. Koppel kpi’s aan je prioriteiten
Stel een à twee key performance indicators (kpi) op om te meten of je progressie boekt met het realiseren van een prioriteit. Dan gaat het dus niet om de kpi’s waarmee je hopelijk de prestaties van je bedrijf al in kaart brengt. Nee, specifieke indicatoren voor jouw prioriteiten, zodat je zaken kunt veranderen als je dreigt jouw prioriteiten niet in te willigen.