7 tips om funding op te halen voor je startup

Volgens de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) haalden startups vorig jaar 387 miljoen euro aan groeigeld op, terwijl er 481 miljoen euro aan durfkapitaal doorstroomde naar scaleups. Mooie cijfers, maar hoe haal jij funding op?

1. Weet hoeveel je waarvoor nodig hebt

Eén van de belangrijkste onderdelen is het financiële plaatje. Voordat je bij een investeerder jouw businessplan inlevert, zul je moeten weten hoeveel geld je nodig heeft. Je moet dus berekenen wat je kapitaalbehoefte is. Daarbij gaat het een investeerder vooral om wat je met zijn geld gaat doen. Want of je nou 250.000 of 300.000 euro nodig hebt, zal een investeerder weinig uitmaken. Het gaat uiteindelijk om het rendement op zijn investering dat je voor hem kunt realiseren.

2. Zoek de juiste investeerder

Niet iedere investeerder is de juiste investeerder voor jou en jouw bedrijf. Stel van tevoren een wensenlijst op met wat jij verwacht van jouw geldschieter. Een business angel zal zich bijvoorbeeld veer meer bemoeien met de dagelijkse gang van zaken dan een professionele investeringsmaatschappij. Ook de levensfase van jouw bedrijf is van belang, want niet iedere investeerder ziet het zitten om in de opstartfase al in te stappen.

3. Schrijf een strakke e-mailpitch

De pitches die investeerders in hun mailbox voorbij zien komen, zijn over het algemeen schrikbarend. Te lang, te ongestructureerd, te wollig taalgebruik en onvoldoende financiële onderbouwing zijn veelgehoorde kritiekpunten van deze geldschieters. Zo’n e-mailpitch is in veel gevallen de eerste stap naar een leuke date, die uiteindelijk tot een relatie met je investeerder moet leiden. Zorg er dus voor dat je een goede structuur aanhoudt, duidelijk uitlegt wat je bedrijf doet en dat je vooral to-the-point overkomt.

4. Houd je pitch deck kort en bondig

Volgens een recente studie van 200 pitch decks van startups door DocSend besteden investeerders gemiddeld 3 minuten en 44 seconden aan het lezen. Daaruit blijkt dat dus iedere seconde telt. Veel investeerders prefereren ook het ‘hoe minder slides, hoe beter’-concept. Een goede pitch deck moet eenvoudig zijn, geeft de essentie weer en heeft maximaal twaalf pagina’s, waarbij de slides over de markt, de concurrenten en vooral het team de pagina’s zijn waar een investeerder als eerste naar kijkt.

5. Overtuig met je fysieke pitch 

Wanneer je een fysieke pitch mag houden voor een investeerder, heb je zijn eerste interesse gewekt! Nu gaat het erom dat de investeerder een idee krijgt of je een echte ondernemer bent; hij zal nadrukkelijk ingaan op wat jouw drijfveer is, of je opgewassen bent tegen de taak en waarom hij zijn geld aan jou moet toevertrouwen? Daarnaast zal hij kijken of je weet waar je het over hebt, of je de markt kent en of je de realiteit niet uit het oog verliest.

6. Termen van de term sheet

Voordat je de afspraken met een investeerder in beton giet, stel je eerst een term sheet op. Dit is een document dat in hoofdlijnen de gemaakte afspraken over de hoogte van de investering, het te vergeven aandelenbelang en de zeggenschap die de investeerder krijgt, weergeeft. Een ontzettend belangrijk document, dus zorg dat je de belangrijkste termen kent, want anders zit je als onwetende aan de onderhandelingstafel. 

7. Wees due diligence-ready

De pitch ging goed, de investeerder is geïnteresseerd. Wat nu? Om de vaart in het proces te houden, is het verstandig om een aantal zaken van tevoren geregeld te hebben. Want tijdens de due diligence - het onderzoek dat een investeerder doet op basis van feiten - wil een investeerder je hele bedrijf binnenstebuiten keren. Hoe meer documenten je al paraat hebt, hoe sneller je je investering ontvangt

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.