Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips om investeerders voor je wilde plannen te winnen

Vrees je de benodigde financiering niet rond te krijgen voor je investering of innovatie? Met deze tips lukt het ook jou om die zak geld binnen te hengelen.

Het is nog steeds kommer en kwel voor ondernemers die geld nodig hebben. Maar niet voor iedereen. De ‘favorieten‘ krijgen hoge kortingen op leningen bij de bank en creatieve ondernemers weten ook makkelijk tonnen binnen te slepen. Geld nodig om te investeren? Met deze tips krijg ook jij het benodigde geld bij elkaar verzameld.  

Wist je dat.. Sprout een complete Funding Toolkit heeft gemaakt? Hierin vind je alles wat je nodig hebt om met jouw bedrijf (groei)geld op te halen.
 

Bestel de Sprout Funding Toolkit

1. Kies een bepaald soort investeerder

Focus is het toverwoord. Bepaal eerst bij welk soort investeerders je de meeste kans maakt. Iedere investeerder heeft zijn eigen interesses, mogelijkheden en beperkingen. Waar je bij de ene investeerder geen schijn van kans maakt, ben je voor de andere investeerder dé perfecte kandidaat. Schiet dus niet willekeurig met hagel. In basis heb je de keuze uit onderstaande opties:

  • Business incubators investeren in startende ondernemers die vooral faciliteiten gefinancierd willen hebben
  • Crowdfunders investeren in heel diverse grote en kleine projecten en bedrijven in ruil voor producten of iets anders in natura en/of aandelen.
  • Informal investors/ Business angels investeren in innovatieve startups en jonge snelgroeiende bedrijven.
  • Participatiemaatschappijen/ beleggingsmaatschappijen investeren in initiatieven en bedrijven waar één investeerder niet alleen in durft te stappen.
  • Venture capitals investeren in bedrijven die bestaansrecht hebben bewezen.
 

2. Heb je verhaal klaar

Een investeerder moet je overtuigen. Een goed plan en een goed rendement of andere extra’s die je kunt bieden zijn uiteraard belangrijk om de investeerder voor je te winnen. Zorg dus dat je businessplan goed in elkaar steekt en maak een pakkende en begrijpelijke elevatorpitch zodat binnen 3 minuten duidelijk is wat je wil en hoe je dat gaat doen. Onderschat bovendien de gunfactor niet.

Wanneer wordt een financiering je gegund? Dat is lastig te zeggen. Sommige ondernemers hebben iets van nature in zich en sommige initiatieven zijn zo goed dat je ze niet kunt weigeren. Wat je wel zelf kunt bijdragen aan de gunfactor is een grote schare fans achter je krijgen. Hoe meer mensen nu al aangeven fan van je toekomstig product of dienst te zijn, hoe groter de kans op succes, aldus de gedachte van een investeerder. En mocht de investeerder niet voor dat argument vallen, dan zet je toch in op crowdfunding? Als 1.000 fans je slechts 25 euro geven, heb je al een kapitaal van 25.000 euro.

 

 

3. Doe eerlijke beloftes en geef goed rendement

Welke ondernemer hoopt nou niet dat zijn bedrijf in een jaar tijd uitgroeit tot een miljoenenbusiness? Realistisch gezien is de kans echter klein dat het jou treft. Je mag daarom de beoogde cijfers best positief insteken, maar houd het wel realistisch. Dat doe je door de (rendements)beloftes te onderbouwen met voldoende cijfers uit de markt waarin je opereert.

Andere beloftes die de investeerder over de streep kan trekken, zijn een patent of octrooi. Ook reeds – onder voorbehoud – afgesloten contracten met afnemers zijn de moeite van het noemen zeker waard. Maar ook hier weer de melding dat je niets moet roepen wat (nog) niet zo is. Zijn er potentiële klanten die enkel mondeling toezegging hebben gedaan? Noem dat dan ook zo. Later in de onderhandelingen zal de investeerder geheid om de juiste papieren en contracten vragen, niets zo’n afknapper als dan blijkt dat die er niet zijn.

 

4. Houd investeerders te vriend

Zeker in Nederland is het wereldje van investeerders klein. Dat kan zowel in je voordeel als in je nadeel werken. Meestal willen meerdere investeerders met je in zee gaan zodra de eerste investeerder zijn overduidelijke interesse in je heeft getoond. Zeker wanneer het een maatschappij of club investeerders betreft, heb je in eerste instantie enkel contact met één investeerder. Als hij zo overtuigd is van jouw plan dat hij je wil voorstellen aan de rest, kan het bijna niet meer misgaan. Andersom kan het dan ook flink tegen je werken als je een paar ‘beslissende’ investeerders tegen je hebt.

Buiten alle bovenstaande redenen om is het ook voor jou persoonlijk handig om je investeerder te vriend te houden. Want de meeste investeerders bemoeien zich in mindere of meerdere mate met je bedrijf en de bedrijfsvoering. Het is dan fijn om goed met elkaar door één deur te kunnen. Zie je dat niet gebeuren met de beoogde investeerder? Bedenk dan nogmaals of je echt met hem in zee wilt.

 

5. Laat je niet inpakken

Je zit in de onderdanige situatie doordat jij iets nodig hebt van de investeerders. Dat maakt je misschien wat toegeeflijker dan anders. Maar het is niet de bedoeling dat je compleet over je heen laat lopen. Toon ook tijdens deze onderhandelingen aan dat je de kunst van het ondernemerschap beheerst. Laat je niet afschepen met vage afspraken en beloften en geef geen concurrentiegevoelige informatie voordat je zeker weet dat de deal – onder voorbehoud – rond is. Je zou niet de eerste ondernemer zijn die na een mislukte deal ontdekt dat de investeerder ook met een concurrent van je onderhandelt.

 

6. Overtuig met overheidsregeling

Merk je dat de investeerder twijfelt? Dan kun je hem nog even attenderen op de initiatieven van de overheid waar hij aanspraak op kan maken. Veel investeerders zijn daar uiteraard al van op de hoogte, maar zeker als je het geld in de hoek van de particuliere investeerder zoekt kan het net dat extra duwtje geven wat nodig is.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
 

7. Doe het zonder investeerder

Is het ondanks alle inspanningen niet gelukt een investeerder te strikken en ben je desondanks nog steeds overtuigd van je eigen succes? Dan zijn er nog opties om zonder investeerder een financiering te ritselen. Niet alles is uiteraard even geschikt voor ieder bedrijf, maar denk eens aan zaken als: bootstrapping, betalen met aandelen, uitgestelde aankoop (Earn out), vendor loan of een beursgang.