Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips om ook op de werkvloer een sociaal ondernemer te zijn

Als impactondernemer dien je niet alleen een sociale missie voor de wereld te hebben, maar ook voor je eigen personeel. Hoe voorkom je dat je eindigt als een Elon Musk, die het milieu wil redden maar zijn fabrieksmedewerkers overuren laat werken?

Impactondernemen, de betekeniseconomie, sociaal ondernemerschap: het zijn populaire begrippen, maar ze lijken ook aan enige inflatie onderhevig te zijn. Door je te presenteren als impactondernemer, laat je zien dat jij een goede ondernemer bent die de wereld wil redden.

Aan de sociale ambities van Boyan Slat of Lieke Pijpers hoeft niemand te twijfelen, maar als Uber en Deliveroo ook beginnen te praten over hoe zij de gewone man meer willen laten verdienen door hem als flexibele zzp’er te laten werken, ontstaat een greenwashing-effect in de wereld van het impact-ondernemen. Draait het deze laatstgenoemde bedrijven daadwerkelijk om een sociaal doel, of simpelweg om winstmaximalisatie door het uitknijpen van medewerkers?

Om ervoor te zorgen dat jouw startup daadwerkelijk gezien wordt als sociale onderneming, moet je niet alleen naar buiten een sociaal doel uitstralen, maar ook naar binnen. Wees dus niet alleen goed voor het milieu of een ander maatschappelijk probleem, maar ook voor je eigen medewerkers. Zo voorkom je negatieve persaandacht, die platformbedrijven momenteel dreigt op te breken. 

Sprout geeft je zeven tips om een sociale werkgever te zijn voor je eigen personeel:

1. Zorg voor een veilge werkomgeving

Werknemers zijn gebaat bij een veilige omgeving om in te werken. In Nederland klinkt dat als een zelfsprekendheid, maar indien je delen van je bedrijfsvoering outsourcet, moet de situatie in andere landen ook uitmuntend zijn. Je wil een Bangladesh-drama koste wat kost voorkomen.

2. Neem mensen met een beperking aan

Om ervoor te zorgen dat iedereen op de arbeidsmarkt aan het werk kan, is het goed om als werkgever mensen aan te nemen met een beperking tot de arbeidsmarkt. Zorg dat minimaal 5 procent van je werknemersbestand bestaat uit mensen met een arbeidsbeperking. Omdat de kans op uitval onder deze groep groter is, biedt de overheid subsidieregelingen aan.

3. Bied een gezonde werkomgeving

Het hebben van gezonde medewerkers is niet alleen goed voor hen, maar ook voor jouw bedrijfsvoering. Is er minder uitval, dan maak jij minder verlies. Een keuken vol fruit is daarom een aanrader. In Silicon Valley doen ze het al jaren, en daar gaan de zaken ook best aardig, naar het schijnt.

4. Voorkom een scheve genderverdeling op de werkvloer

Zorg ervoor dat je niet alleen werknemers van dezelfde sekse op jullie werkvloer hebben rondlopen. Heb je bijvoorbeeld voornamelijk vrouwen op kantoor rondlopen, dan wordt de drempel voor mannen om hier binnen te komen groter. Wat als je niet integreert in de cultuur? Zorg er bovendien voor dat je mannen en vrouwen voor gelijke functies te allen tijde gelijk betaalt: het is 2018.

5. Discrimineer niet op leeftijd

Het klinkt als een open deur, maar je mag als bedrijf niet discrimineren op leeftijd. Toch gebeurt het volop. Vorige maand kwam nog in het nieuws dat in tienduizenden vacatures ouderen werden gediscrimineerd. Het ging om vacatures voor starters, of – mogen we even kotsen? Ja, dat mag! – young professionals. Werk je alleen met jongeren? Zonde, want diversiteit in je personeelsbestand is juist goed voor je corporate creativiteit en daarmee voor je concurrerend vermogen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Bied doorgroeimogelijkheden

Jij wil dat jouw bedrijf groeit, maar je medewerkers willen ook als persoon groeien. Het is daarom belangrijk om voldoende doorgroeimogelijkheden te bieden. Geef medewerkers uitzicht op nieuwe functies en bied ze trainingen aan, zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen. Misschien dat ze extra scholing willen. Als jullie elkaar voldoende vertrouwen in het feit dat de werknemer zich voor langere tijd aan het bedrijf verbindt, is de financiering van scholing een prima investering. Zo haal je nieuwe kennis je bedrijf binnen.

7. Geef je medewerkers aandelen

Aandelenparticipatie is een prachtige vorm van kapitaalverderdeling binnen een organisatie. Elon Musk doet er ook aan. Je zorgt ervoor dat iedereen profiteert van een goede bedrijfsvoering en dat medewerkers harder gaan werken om tot die resultaten te komen. Twee vliegen in één klap!