8 ondernemers in de ruimtevaart

Elon Musk, Richard Branson, onze eigen Michiel Mol; allemaal zetten ze hun geld op ruimtevaartondernemingen. Wat maakt het heelal tot zo'n boeiende business? 8 ondernemers die verwikkeld zijn in de commerciële space race. 

 

Richard Branson: Virgin Galactic

De Virgin-baas wil de geschiedenis ingaan als iemand die meer heeft gedaan dan de platenindustrie op zijn kop zetten. Zijn missie: grootschalig ruimtetoerisme mogelijk maken. De eerste suborbitale ruimtevlucht - het ruimtevaartuig bereikt wel de ruimte maar keert weer terug naar de aarde - moet nog plaatsvinden. Kaartjes kosten 200.000 dollar per stuk. Volgende zomer vliegt Branson voor het eerst uit. Hij bezit inmiddels alle aandelen in The Space Company, die de SpaceShipTwo (ruimtevaartuig) en The White Knight Two (straalvliegtuig dat het ruimtevaarttuig een zetje geeft) voor Virgin Galactic bouwt.    

Elon Musk: SpaceX

Hij is de medeoprichter van PayPal en de man achter de elektrische autofabriek Tesla. Maar hij heeft ook al geschiedenis geschreven op het gebied van de commerciële ruimtevaart. Zijn SpaceX is het eerste private bedrijf dat bevoorradingsvluchten uitvoert naar het internationale ruimtestation ISS. In 2010 scoorde dankzij succesvolle lancering van zijn Falcon 1- raket een contract bij NASA van 1,6 miljard dollar. Ook is hij in de race om eenzelfde contract binnen te slepen voor het vervoeren van astronauten naar het ISS. In tegenstelling tot Branson gelooft Musk heilig in lancering via raketten vanaf de grond. Hij wil de kosten van lancering terugbrengen door een herbruikbare raket te ontwikkelen. 

Michiel Mol: SXC

Nederland heeft zijn eigen Richard Branson als het gaat om ruimtevaarttoerisme. Michiel Mol, de man achter internetbureau Lost Boys die veel geld verloor aan Spyker, wil met Space Expedition Curaçao (SXC) vanaf volgend jaar suborbitale ruimtevluchten gaan aanbieden. Wel slim van hem: de vluchten zijn goedkoper dan die van Branson (95.000 dollar voor een retourtje tegenover meer dan 200.000 dollar). Nadeel: je blijft bij Mol wat minder lang in het luchtledige en ook moet je het vliegtuig delen met meer mensen.  

Jeff Bezos: Blue Origin

Online retail in de ruimte? Wie weet. Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft zich in ieder geval alvast ingekocht, mochten er straks ook distributiecentra op de maan en op Mars moeten komen. Vooralsnog doet hij met Blue Origin een gooi naar een marktaandeel in de suborbitale vluchten, waar Branson zich ook op richt. Ook hij wil snel mensen gaan vervoeren. Vanaf 2018 wil hij ook mensen verder de ruimte in schieten.   

Peter Diamandis en Eric Anderson: mijnbouw en toerisme

Ze zijn misschien minder bekend dan de andere namen, maar dat maakt ze des te inventiever als het gaat om pr. Zo lanceerden de Amerikaanse ondernemers Peter Diamandis en Eric Anderson deze zomer een heuse crowdfundingcampagne om een telescoop de ruimte in te krijgen. Waar ze de komende jaren echter op gaan inzetten is hun ruimtevaartbedrijf Planetary Resources (mijnbouw op Asteroïden) en SpaceAdventures (een reisbureau dat retourtjes ISS wil gaan aanbieden). 

Paul Allen: Stratolaunch Systems

De medeoprichter van Microsoft is op een andere manier filantropisch dan Bill Gates. De multimiljardair hielp namelijk in de 2004 de SpaceShipOne financieren. Dat was het eerste met privaat geld gefinancierde ruimtevaartuig dat mensen in een baan om de aarde schoot. Momenteel investeert hij in Stratolaunch Systems, een ruimtetransportbedrijf dat in het komende decennium ook een gooi wil gaan doen om de UPS van de ruimte te gaan worden. Prominent ruimtevaartondernemer Burt Ratun, bedenker van de SpaceShipOne, leidt het project. Stratolaunch zou de Falcon 9X Air van Musk gaan afnemen, maar heeft toch besloten zijn eigen lanceringsysteem te ontwikkelen. 

Dennis Tito: de eerste ruimtetoerist

Hij is misschien niet bij het grote publiek bekend, maar wel een belangrijke man. Dennis Tito mag zichzelf namelijk de eerste ruimtetoerist ter wereld noemen. De voormalige NASA-ingenieur financierde zijn eigen trip en liet zich vanuit Rusland de ruimte in schieten in 2001. Hij bracht acht dagen door op het ISS. Begin dit jaar heeft de miljonair Inspiration Mars Foundation opgezet. Zijn doel: in 2018 de eerste privaat gefinancierde missie naar Mars realiseren.     

Sergey Brin: een ticket ISS

HIj kon natuurlijk niet achterblijven. Sergey Brin heeft 5 miljoen dollar in het bedrijf Space Adventures (zie ook slide 5) gestoken. Als wederdienst verwacht de medeoprichter van Google nartuurlijk wel een gratis retourtje ISS van het ruimtereisbureau.