Alternatieve financiering: crowdfinance

De banken zijn er niet zo happig meer op, het financieren van ambitieuze ondernemers. Daarom zoeken we naar alternatieven, en dat worden er steeds meer. Sprout gaat ze langs. Dit keer: crowdfunding.

Wat is het?

Crowdfunding hoeven we niet meer uit te leggen: geld ophalen bij vele kleine investeerders, groot gemaakt door Kickstarter, bekend van successen als de Pebble Watch en de Windcentrale, die miljoenen ophaalde voor de overname van windmolens. De crowd investeert, de ondernemer belooft in ruil hiervoor een bepaald product (reward), aandelen of hij leent het geld tegen rente. Zo'n geldleniing kan overigens ook de vorm hebben van een converteerbare lening, zodat onder bepaalde voorwaarden de crowd aandelen verwerft in de onderneming. Die laatste vormen zijn het meest relevant als alternatieve financieringsbron.

Wat heb je aan crowdfunding?

We zeggen niet dat het ieders kopje thee is, maar we zien ondernemers in allerlei branches, van restaurants tot boekwinkels en van filmmakers tot productontwerpers, hun plannen financieren via crowdfunding. Met bedragen die variëren van pakweg 2000 euro voor het drukken van een boek tot de miljoenen die de Windcentrale uit de markt haalde. Maar laten we ons beperken tot mkb-ondernemers die niet per se heel duurzaam of creatief bezig zijn: vanaf 10.000 euro tot enkele tonnen valt zeker op te halen bij de crowd - als de plannen en de onderneming passen bij het instrument.

Wie bieden crowdfunding aan?

De snelstgroeiende bedrijfstak in de finaniële advieswereld: er zijn tientallen crowdfundingplatforms, plus nog handenvol adviseurs die je op weg kunnen helpen om de crowd achter je bedrijf te krijgen. (Disclaimer: crowdfundingspecialist SImon Douw is Sprout-expert) Maar als we kijken naar de platforms die zich richten op commerciële ondernemers, wordt de spoeling wat dunner.

Geldvoorelkaar
Bemiddelt bij leningen sinds 2011 en is echt de grote jongen onder de Nederlandse platforms. Er is voor in totaal 22 miljoen euro gefund door 425 projecten.
Gemiddelde funding: 45.000 euro
Grootste succes: Multi Care Systems/Noizezz: 598.900 euro

Oneplanetcrowd
Bestaat sinds 2012, en bemiddelt sinds een tijd ook bij (converteerbare) leningen voor duurzame en sociale ondernemingen. In totaal is hier 1,4 miljoen euro opgehaald door 34 projecten.
Gemiddelde funding: 42.000 euro
Grootste succes: Ampyx Power: 329.700 euro (april-juni 2013)

Crowdaboutnow
Het platform met de leukste naam bestaat sinds 2010 en bemiddelt bij leningen. In totaal is 2,3 miljoen opgehaald door 55 projecten.
Gemiddelde funding: 40.000 euro
Grootste succes: Anno12: 556.000 euro

Symbid
Het enige platform dat van het begin in 2011 af aan inzet op crowdfunding via aandelen. Zo is inmiddels 2,3 miljoen euro opgehaald door 30 projecten. 
Gemiddelde funding: 76.600 euro
Grootste succes: Only Once, 191.400 euro. Maar bekender is de Kidswatcher, die binnen 48 uur 185k ophaalde.

Kapitaalopmaat
Nieuwkomer, anno 2014.  crowdfundt leningen met een vaste rente met een omvang van 25.000 euro tot 2,5 miljoen. ONL-voorzitter Hans Biesheuvel doet dienst als boegbeeld, de eerste projecten zijn onder meer een steekwagentje dat zelf tilt, een elektrische vouwscooter en een handel in ledlampen die voorraadfinanciering zoekt.

Horeca Crowdfunding Nederland
Ook gloednieuw. De doelgroep is duidelijk: horecaondernemers die voor een nieuwe zaak of uitbreiding een tonnetje of wat nodig hebben. Leningen kunnen vanaf 30.000 euro worden gevraagd.

Fundyd
Opgericht in 2012, richt zich op het MKB als platform voor leningen maar heeft tot nu toe 2 projecten live staan: van een appbouwer en een kampeergroothandel. Het claimt crowdfunding van de tweede generatie aan te bieden: investeerders kunnen zekerheden krijgen bij hun lening, zoals pandrecht op voorraden en debiteuren of een hypotheek op vastgoed.

Wat zijn de kosten en risico's?

De kosten heb je deels zelf in de hand, doordat je vaak zelf kunt bepalen welke rente je over de gecrowdfunde lening wilt betalen. In de regel gaat het om 6 tot 9 procent, afhankelijk van het risicoprofiel van de investering. Daarnaast vragen de platforms nog een fee. Voor de plaatsing van de lening op het platform gaat het meestal om een paar honderd euro, de succesfee als de financiering rond komt kan ook oplopen tot bijvoorbeeld 5 procent bij Symbid.
Bedenk ook dat het crowdfundingplatform niet zelf de marketing voor je regelt. Aan een succesvolle campagne gaan vaak maanden voorbereidingstijd vooraf. De crowd kan je maar beter al goed voorbereiden, zodat je een vliegende start kunt maken, ilefst met wat publiciteit eromheen. De Kickstartersuccessen doen voorkomen alsof het allemaal vanzelf gaat, maar massa's ondernemers kunnen ervan getuigen, dat de crowd niet vanzelf op je plannen afkomt. 
De risico's zijn niet anders dan bij een banklening. Gesteld dat je een goed platform hebt uitgekozen dat de projecten selecteert, je businessplan nog eens tegen het licht is gehouden voor de toelating van je campagne en de funding is geslaagd. Dan zit je - hoera! - vast aan een lening met een looptijd van bijvoorbeeld 5 jaar en een rente van 9 procent. Ben je daarmee, als snelgroeiende onderneming, beter af dan bij de bank? Ook de crowd wil terugbetaling - de eerste betalingsregelingen met ondernemers die te weinig liquide waren om hun eerste termijnen af te lossen zijn al getroffen.


 

 

 

 
 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.