Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alternext: beurs voor kleine bedrijven

Eeuwig bedelen bij durfinvesteerders voor het benodigde groeikapitaal hoeft niet meer. Komende zomer gaat de Alternext van start. Siete Hamminga van Waleli is geïnteresseerd, u ook?

Minder regels, minder eisen èn goedkoper. De Alternext, het nieuwe initiatief van Euronext moet het voor kleine bedrijven makkelijker maken een beursnotering te krijgen. Het Engelse voorbeeld, de AIM, is een groot succes. In tien jaar tijd is er voor 16 miljard euro aan kapitaal opgehaald en staan er 1.300 bedrijven genoteerd. In Frankrijk is de Alternext al van start gegaan en ook daar zijn de geluiden positief.

 

Een lonkend voorbeeld voor ons. Volgens Anton Sandler, als beursdeskundige werkzaam bij Deloitte is het Nederlandse bedrijfsleven klaar voor de Alternext. “De hype is voorbij, er zijn voldoende ondernemers met een track record en er is er meer vertrouwen in de markt.”

 

Siete Hamminga, directeur van Waleli, een bedrijf dat forse groei vertoont, weet sinds een paar weken van de Alternext. Hij heeft nog geen concrete plannen voor een beursintroductie, maar hij vindt het idee wel interessant. “Nu hebben we nog maar een paar aandeelhouders die geld in ons bedrijf steken. Een beursgang zou wel extra kapitaal kunnen opleveren. Maar, het zou een nadeel kunnen zijn dat dat bij een beursgang we aandeelhouders binnenhalen die geen binding hebben met de kern van het bedrijf.”

Naamsbekendheid

Hamminga vindt naamsbekendheid heel belangrijk. Als je een goed product aflevert, zie je als beursgenoteerd bedrijf daar sneller de effecten van, erkent hij. “Maar de aard van je bedrijf verandert er ook door. Je wordt afhankelijk van je beeld bij het publiek. Het negatieve beeld weerspiegelt zich in de koers van het bedrijf. Nu komen er al mensen naar mij toe die me vragen of ze geen aandelen in Waleli kunnen kopen. Die kan ik nu niet helpen, maar mochten we over een half jaar op de beurs staan, is dat geen probleem meer.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Het Rotterdamse Cool Blue, goed voor 5.000 procent omzetgroei in 5 jaar tijd en nummer 3 op de Deloitte Fast 50 denkt niet aan een beursintroductie. Directeur Pieter Zwart: “Op dit moment hebben we voldoende kapitaal. Voor ons hoeft het niet zo. Voor naamsbekendheid hoeven we het ook niet te doen. Dat is maar een interessante extra, een icing on the cake, meer niet.”