Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Belgische tv-serie stimuleert ondernemerschap

De Belgische regering vindt dat de entrepreneur toe is aan promotie. Daartoe grijpen Guy Verhofstadt en collega’s naar een opmerkelijk middel: een tv-serie.

Het gaat om de elfdelige dramaserie “Kinderen van Dewindt”. De door de VRT uitgezonden reeks gaat over een klassieke ondernemersfamilie in de bevoorradingsbranche. De Vlaamse kijker is week na week overspoelt met het reilen en zeilen van de familie Dewindt.

Behalve de serie bestaat er een webplatform waarop geïnteresseerde Belgen meer informatie kunnen vinden over het beginnen van een eigen zaak. Dat “Kinderen van Dewindt” aanslaat, blijkt uit het waarderingscijfer dat de serie van kijkers krijgt, een acht op een schaal van tien.

Harde werkers

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Belangrijker misschien nog wel is dat het imago van de ondernemer door de serie iets is verbeterd. Uit een steekproef blijkt dat bijna vijftig procent van de Vlamingen vindt dat een ondernemer een harde werker is “die risico’s moet nemen en niet egoïstisch is”.

Ondernemerschap is een dankbaar onderwerp voor scenarioschrijvers. Weet u ze nog te herinneren? Oud Geld, Westenwind en zeer recent nog de Meiden van de Wit. Van de laatste lijkt de serie Dewindt wel erg veel inspiratie te danken. Vergelijk alleen al eens de twee titels.