Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben je investor ready?

Risicodragend kapitaal ligt niet voor het oprapen. Het komt maar zelden tot een match tussen investeerder en ondernemer. Vergroot je slagingskans met de juiste voorbereiding.  

 

Je zoekt een geldschieter voor je bedrijf. Hoe overtuig je hem ervan te investeren? Er komt in ieder geval veel meer bij kijken dan alleen een businessplan of pitch. “Investeerders zijn op zoek naar een uniek product, duurzaam concurrentievoordeel en schaalbaar businessmodel”, vat Johan Stins (39) samen. “Voordat je überhaupt voor een gesprek wordt uitgenodigd, moet je jezelf op die punten al bewijzen.” Stins werkte zelf ruim tien jaar lang als investeerder voor twee grote Nederlandse venture capital-maatschappijen – Holland Venture en Prime Technology Ventures – en beoordeelde zo duizenden businessplannen. Tegenwoordig geeft hij masterclasses aan ict-startups om hen te helpen investor ready te worden.

 

Exit-perspectieven

Als start is het goed om eventuele eerdere ervaring op tafel te leggen. “Als je al eens eerder een product hebt ontwikkeld, of een patent op je naam hebt staan, dan is dat heel goed om mee te beginnen. Verder is het van belang om aan te tonen dat er echt vraag naar je product is. Doe dus marktonderzoek of vind een launching customer die zo enthousiast is dat hij een deel van je ontwikkeling wil meefinancieren”, zegt Stins. “Investeerders worden er ook heel blij van als je al een stukje omzet hebt. Zij hoeven de kosten dan niet helemaal alleen te dragen.”
Geldschieters willen bij voorkeur investeren in bedrijven die met relatief weinig inspanning een groot marktaandeel bereiken. Dat is ook logisch, na een paar jaar willen ze hun belang te gelde maken en er met een mooi rendement weer uitstappen. Of hun investering nu naar de beurs wordt gebracht, wordt verkocht aan een andere onderneming – denk aan biotechnologiebedrijven die worden opgeslokt door farmaciereuzen – of de aandelen worden doorverkocht aan een andere private equity-partij. Hoe maakt niet uit, als de perspectieven voor een exit maar goed zijn. Die bepalen voor een groot deel of een bedrijf durfkapitaal weet aan te trekken.

 

Teaser

Pas als je aan dit alles voldoet, breekt de volgende fase aan. “Je kunt het vergelijken met het kopen van een auto”, zegt Stins. “Je bekijkt eerst de buitenkant. Welke kleur heeft ‘ie, hoe ziet ‘ie eruit. Pas daarna vraag je of je onder de motorkap mag kijken. Een investeerder gaat precies zo te werk.” Je trekt hem pas echt over de streep met een goede presentatie. “In een elevator pitch moet je in een heel kort tijdsbestek kunnen vertellen waarom je bedrijf interessant is. De volgende stap is het opstellen van een executive summary of teaser, die je kunt toesturen als de interesse is gewekt. Als je wordt uitgenodigd heb je meestal een uur de tijd om je krachtig te presenteren.”
En die presentatie moet knallen. “Je moet een investeerder aan het eind van je presentatie zó enthousiast hebben gemaakt dat hij roept: waar kan ik tekenen?! Hij zal dan je businessplan willen zien.” In die blauwdruk moet onder meer staan hoe je je bedrijf de komende jaren gaat neerzetten, hoe je je hebt gepositioneerd ten opzichte van concurrenten en hoe je de investering gaat inzetten. Wil je mensen aannemen voor de marketing, of wil je je product of dienst eerst verder ontwikkelen?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Stoplicht op groen

Klikt het hierna nog steeds, dan kan er eindelijk over geld worden gepraat. Een moeizaam proces dat nog wel twee tot drie maanden kan duren, weet Stins. “Hoe groter het bedrag, hoe langer het duurt voordat je de investering krijgt.” Ook wanneer er een voorstel ligt, betekent dat nog niet dat je het geld op de bank hebt staan. “Ik heb meegemaakt dat het investmentteam alles had uitonderhandeld met de ondernemer. Het enige wat ontbrak voor een akkoord was de handtekening. Toen zeiden ze opeens: ‘We investeren niet, we wachten een halfjaar.’ Zelfs als alle stoplichten op groen staan kan een investering nog struikelen op een standaardprocedure.”
 


Checklist/Tips

  • Zorg voor een stabiel en ervaren management
  • Verzamel alle kennis van de sector en de doelgroep
  • Toon betrokkenheid voor de lange termijn
  • Schrijf een gedegen businessplan
  • Voeg daarbij een goed onderbouwde visie
  • Zet haalbare financiële doelen neer
  • Zorg voor een mogelijkheid tot hoge rendementen op de investering
  • Laat de uitstekende groeimogelijkheden in snelgroeiende markten duidelijk zien
  • Toon de bereidheid de investeerder een bestuurszetel te geven
  • Heb een duidelijk idee van de waarde van het bedrijf, het beschikbare aandelenbelang voor de investeerder en diens exitstrategie
  • Geef uitleg over de manier waarop de financiering wordt gebruikt
     

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.