Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brabantse brillenboeren krijgen investering

Brillenondernemers Ad Mathijssen en Eric Ezendam van Eyes and More willen de Nederlandse en Duitse optiekmarkt veroveren. Investeringsmaatschappij Vendis Capital investeert tot 12 miljoen euro in hun groeiplan. "We worden de H&M onder de opticiens."

Eyes and More is in 2005 opgericht door Ad Mathijssen en Eric Ezendam. Met de winkel die zij openden, verwezenlijkten zij een jongensdroom en zetten zij naar eigen zeggen een opvallend retailconcept neer binnen de optiekbranche. “Wij verkopen de bril als accessoire, net als de zonnebril en het horloge dat al zijn voor consumenten”, zegt Mathijssen tegen Sprout.

In vijf jaar tijd is het bedrijf autonoom gegroeid tot 27 winkels in Nederland, 39 franchisewinkels in Duitsland en 1 winkel in België. De groep realiseerde in 2009 een omzet consumentenomzet van 16 miljoen euro. In de komende twee jaar moet het aantal winkels in Nederland zijn verdubbeld. Het doel voor Duitsland is de komende vier jaar jaarlijks ongeveer 25 nieuwe vestigingen te openen. “We kijken ook naar wat andere Europese landen, maar voorlopig richtten we ons op Nederland en Duitsland”, zegt Mathijssen. De consumentenomzet is de omzet die door de winkels is gemaakt in Nederland en Duitsland. Ezendam legt uit dat ze ook nog een groothandel hebben die levert aan de winkels, maar dat die omzet buiten beschouwing is gelaten. De consumentenomzet moet de komende jaren dan ook ‘fors’ stijgen. Een bedrag willen zij niet noemen. 

Op eigen kracht kon Eyes and More vanuit de cashflow wel doorgroeien maar Mathijssen en Ezendam kozen ervoor om met Vendis Capital in zee te gaan. “Vendis heeft verstand van de retailmarkt en zo kunnen we versneld groeien”, zegt Ezendam. ‘Ook is Vendis thuis in de Belgische markt wat in de toekomst interessant kan zijn,’ vult Mathijssen aan. Vendis houdt een meerderheidsbelang in de optiekketen maar Mathijssen en Ezendam blijven de dagelijkse leiding houden en hebben een significant minderheidsbelang.

Meer brillen dan schoenen

Mensen moeten sneller een nieuwe bril kopen. “Ons doel is dat een brildragende vrouw in de toekomst meer brillen dan schoenen in haar kast heeft’, zegt Mathijssen. Mensen doen nu gemiddeld 3,2 jaar met een bril en dat moet omlaag naar een jaar. Om dat te bereiken hanteert Eyes and More een scherpe prijs, ‘een complete bril kost 95 euro’, aldus Ezendam. Het innovatieve aan hun retailconcept is volgens de ondernemers dat ze met een vaste prijs werken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De winkel bestempelen de heren als een trendstore waar de drempel laag ligt om binnen te lopen voor de consument.  Met snel wisselende collecties, zoals de H&M en Zara met hun kleding, moet de verkoop worden gestuwd’, zegt Mathijssen. In tegenstelling tot andere optiekketens zoals Hans Anders (250 winkels in Nederland) maakt Eyes and More geen tv-commercials. “Bijna de helft van de klanten komen bij ons door mond-tot-mond reclame. De bril verkoopt zichzelf. Veel keuze, goede kwaliteit en een vaste lage prijs”, aldus Ezendam.  

Lees ook: