Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunder blijkt slimme investeerder

Crowdfunding is ongeschikt als laatste redmiddel voor ondernemers die met een krakkemikkig businessplan bot vangen bij de bank. De crowd blijkt namelijk net zo goed in het selecteren van winnaars als professionele investeerders.

 

Er zijn genoeg redenen om te denken aan crowdfunding om je startup te financieren. Het levert niet alleen geld op, maar ook flink wat aandacht, en – idealiter – een flinke groep fans die op je hebben ingezet en daarom ambassadeur worden van je product of dienst. Onder de crowdfunders kunnen dan ook nog partijen zitten die een aanwinst zijn voor je netwerk.

Crowdfunders hebben goede neus

Dit zijn Sprouts favoriete
NL crowdfundprojecten

Maar naar crowdfunding grijpen omdat de bank, venture capitalinvesteerders en informals weinig zien in je businessplan, lijkt kansloos. In de VS heeft business school Wharton onlangs onderzoek verricht naar hoe crowdfunders zich gedragen als investeerders. Daaruit blijkt dat ze lang niet zo naïef zijn als sommigen vermoeden. Dat ze zelfs een betere neus lijken te hebben voor de ondernemers die het gaan maken dan professionele geldschieters.

Kickstarter onderzocht

Wharton nam meer dan 2000 ondernemers onder de loep, die via Kickstarter ten minste 5000 dollar wilden ophalen en actief waren in de hardware, software, games of productontwerp. De grote vraag was: hoe komen de crowdfunders die een project steunen, tot hun beslissing? En wijkt hun manier van selecteren sterk af van de wijze waarop vc’s de krenten uit de pap vissen? Volgens Wharton-hoogleraar Ethan Mollick valt dat nogal mee. “Hoewel de amateurs en professionals op belangrijke punten van elkaar verschillen, blijken ze op dezelfde signalen te letten die bepalend zijn voor de kwaliteit van een nieuwe onderneming,” schrijft hij in zijn onderzoek.

Verschillen met venture capital

Natuurlijk zijn er duizenden piepkleine crowdfunders, tegenover (in Nederland) een handjevol professionele durfkapitalisten. Bovendien zit een professionele investeerder genesteld in een netwerk van startups, ervaren ondernemers en collega’s, waar een crowdfunder een toevallige voorbijganger kan zijn in de wereld van het durfkapitaal. Die wil dat kekke horloge van Pebble gewoon hebben. Een laatste groot verschil is dat crowdfunders bij Kickstarter nooit aandelen krijgen, waar het bij vc’s nou net om te doen is. In Nederland, dat redelijk vooroploopt met crowdfunding wordt overigens wel gewerkt met crowdfunding in de vorm van aandelen en converteerbare leningen

Mollick komt in zijn onderzoek tot vijf stellingen, waaruit blijkt dat crowdfunders helemaal niet zo veel verschillen van professionele investeerders.

 

  • Ondernemers die al succesvolle projecten achter zich hebben, krijgen makkelijker geld

Die wetmatigheid blijkt ook op te gaan voor crowdfunding: aantoonbaar succes in het verleden vergroot de kans dat de funding in de toekomst ook zal slagen.

 

  • Ondernemers die gesteund worden door derden, hebben meer kans op crowdfunding

Het Wharton-onderzoek kwam vaak quotes tegen op Kickstarter waarin een journalist of gezaghebbend weblog iets positiefs meldde over een Kickstarter-project. Die steun lijkt bij te dragen aan een succesvol rondje crowdfunding.

 

  • Ondernemers die in de startblokken staan, zijn gewild

Mollick onderzocht ook of de goed voorbereide ondernemers ook meer kans maakten op funding. Hiervoor stelde hij vast, of een project een prototype van een product kon laten zien, of een demo-video. Dat leek te helpen, maar een keihard verband tussen een gelikte presentatie en uiteindelijk succes durft de wetenschapper toch niet aan te nemen.

 

  • Ondernemers die zich laten crowdfunden, zitten niet op een kluitje

Silicon Valley is natuurlijk hét voorbeeld, maar in Amsterdam begint het er ook op te lijken: startups hebben de neiging om in de directe nabijheid van investeerders actief te zijn. Het onderzoek zag bevestigd, dat dit met crowdfunding minder het geval is. De crowdfundprojecten zitten niet op een kluitje rond de netwerken van investeerders en andere startups.

 

  • Of de ondernemers man of vrouw zijn, is bij crowdfunding minder bepalend voor hun succes

Dit is toch wel verrassend: het aantal succesvolle Kickstarterprojecten gestart door vrouwelijke ondernemers is vijftien keer zo hoog als bij de startups waarin venture capitalbedrijven geld steken. Het onderzoek baseert zich voor die stelling op de database met financieringen, die analist VentureSource bijhoudt.
Hoogleraar Mollick concludeert: de crowdfunder heeft minder last van vooroordelen dan de professionele vc bij de selectie van zijn investeringen. Zo, en nou de vc’s weer.

via: Inc.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

 

Bekijk hier de favoriete recente Nederlandse crowdfundprojecten van Sprout