Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunding: missers en hits

Crowdfunding kan een fantastische manier zijn om een product of bedrijf van de grond te krijgen. Maar het kan ook (gruwelijk) mislopen. Sprout vond een paar missers en net zo veel knallers.

 

Er worden ook dit jaar kapitalen opgehaald via crowdfunding. Die manier om je bedrijf, product of kunstproject te financieren spreekt tot de verbeelding en de berichten over mooie dingen die mensen via crowdfunding van de grond willen krijgen, blijven binnenstromen.

Willen…

Maar willen (we lenen even een slogan van de Friesland Bank in betere tijden) is natuurlijk niet altijd kúnnen. Soms gaat het, ook in de crowdfundingwereld, mis. In Utrecht moet café Oud Utreg toch echt dicht, aangezien de crowd daarvoor geen halve ton wilde lappen. Van een andere orde is Keesmakers, dat de kleine lettertjes vergat te lezen: anderhalve ton opgehaald bij de crowd, maar dat daarvoor persoonlijk getekend moest worden, vonden de oprichters van de alternatieve kaasmaker een stap te ver.

Successen bijhouden

Maar intussen blijven we de successen natuurlijk ook bijhouden. Daar zijn zelfs handige tools voor op het web: de site Kickbackmachine geeft een keurig overzicht van successen en missers op Kickstarter, de moeder van alle crowdfundingsites. Ook een leuke is Kicktraq, dat een hitlijst bijhoudt van projecten die het snelst vollopen. Crowdfundingspecialist Douw & Koren verzamelt miljoendollarplusprojecten.

De crowdfundingtrein dendert in elk geval lekker door, tijd voor wat recente inspiratie!

 

Springtime

Wij zagen en zien het helemaal zitten met Springtime, de fietstassen annex picknickset van Jeriël Bobbe. Hij werd overladen met aandacht van gadgetblogs toen hij zijn concept eerder dit jaar toonde. Kat in het bakkie op Kickstarter? Niet dus. De aandachtscurve van de design- en gadgetcrowd bleek bijzonder kort (of ze zijn minder fietsgek). Bobbe wilde 85.000 dollar ophalen voor de eerste productieserie, maar de teller bleef de afgelopen weken steken bij 4 mille. 

The Buccaneer

Maar zo kan het ook: een betaalbare en simpele 3D-printer, The Buccaneer, haalde al in tien minuten de gewenste 100.000 dollar op. De teller tikt nog even door, maar is inmiddels beland bij 1,2 miljoen. Pirate3D belooft dan ook een doorbraak op de consumentenmarkt, met een prijs vanaf 297 dollar.

Glory to Rome

Ten onder aan zijn succes ging een deluxe-versie van het kaartspel Glory to Rome. Bedenker Ed Carter haalde lachend 73.000 dollar op bij 1600 spelfanaten en ging aan de slag. Hij maakte daarbij twee cruciale fouten: hij beloofde gratis verzending. Naar Australië bleken de verzendkosten hoger dan de prijs van het spel. Auw! Bovendien raakten de spellen vernield tijdens het containervervoer: carter had verzuimd aan te geven dat ze kwetsbaar waren. Long story short: hij raakte zijn baan en zijn huis kwijt om zijn klanten alsnog te kunnen beleveren.

iCancer

Tijd voor een crowdfundproject waar we echt vrolijk van worden; toen journalist Alexander Masters hoorde, dat de Zweedse ontwikkeling van een revolutionaire en veelbelovende behandeling van kanker werd gestaakt wegens gebrek aan funding, maakte hij zich boos en skypete met de wetenschappers in Uppsala. Dat leidde tot de iCancer campagne. Crowdfunding via Indiegogo , lezers van zijn krant en een gebaar van een rijke olieboer waren goed voor de 2 miljoen die de Zweden nodig hadden om hun werk voort te kunnen zetten. Die olieboer bewijst: de publiciteit die crowdfunding oplevert, kan worden omgezet in goud.

Vere Sandalen

Nog een flop: de Vere sandalen waar de crowd zich in 2011 op stortte (merk op dat de mislukkingen wat verder teruggaan in de tijd dan de successen). Twee ondernemers haalden 52 mille op bij meer dan 1000 toekomstige klanten, maar er gingen twee zomers voorbij zonder dat die hun flip-flops kregen. Technische problemen en zelfs een fabrieksbrand werden als redenen aangehaald in de spaarzame concurrentie met de barrevoetse fans. Naar het schijnt liggen de sandalen inmiddels in winkels, maar Vere heeft ervan geleerd: met de tussenhandel is het overzichtelijker zakendoen dan met een woedende crowd.

Anno12

Challenger van de zorgverzekeraars Anno12 haalde onlangs via Crowdaboutnow voldoende startkapitaal uit de markt om aan de slag te kunnen. Dat doet denken aan de ouderwetse verzekeraars, die ook vaak als onderlinge waarborgmaatschappij begonnen. De teller belandde op 5 ton.

Eyez HD

Het succes van Kickstarter trek ook vage types aan, en complete oplichters. Zo’n bril die video in HD opneemt en uploadt naar Facebook is natuurlijk het ei van columbus. En hij zag er nog een stuk strakker uit dan Google Glass. Exact: te mooi om waar te zijn. Bijna drieënhalve ton haalde de maker van de ZioneYez op, de bril was beloofd tegen het eind van 2011 maar na wat smoezen in 2012 heeft niemand er meer iets van gehoord.

Ampyx Power

Stroom opwekken met een zweefvliegtuig aan een touwtje. Er is wat verbeeldingskracht nodig om Ampyx Power als dé oplossing te zien voor het energievraagstuk, maar de crwod had daar weinig moeite mee. Ampyx wilde een ton crowfdunden via Oneplantcrowd en bám: de teller belandde op een half miljoen.

TheSmartBox

Nog één flopje dan: de TheSmartBox. Een educatieve toevoeging aan de spelcomputer, die elk game onderbreekt met kennisvragen om de kids slimmer te krijgen. Pas na het goede antwoord mogen ze weer gamen. Een merkwaardig product,. een onscherp videofilmpje van de man achter de doos plus nog wat filmpjes van game-hits waren onvoldoende om de crowd wild te krijgen: 371 dollars druppelden afgelopen april binnen, terwijl op een ton was gehoopt. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

StarCitizen

En we gaan met een knal onze crowdfunding update uit: games worden al langer met succes gecrowdfund. Maar recent liep StarCitizen wel heel ruim binnen: met een opbrengst van 10 miljoen laat het alle andere spellen ver achter zich. Eind 2014 op een console bij u in de buurt.