Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunding raakt snel bekend

Crowdfunding raakt al aardig bekend onder de Nederlanders, maar de platforms en ondernemers die ze inzetten voor hun financiering hebben nog veel uit te leggen. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Douw&Koren. 'Er is nog nooit een financieringsinstrument zo snel bij een breed publiek bekendgeraakt.'

Simon Douw van crowdfundingadviesbureau Douw&Koren onderzocht met Motivaction hoe Nederland aankijkt tegen het betrekkelijk nieuwe fenomeen. Ruim 1100 mensen van alle leeftijden, rangen en standen werden bevraagd, bijna de helft van de respondenten bleek min of meer bekend met crowdfunding.

Alternatief voor banken

Wie crowdfunding kende, bleek tamelijk enthousiast:

  • De alternatieve financieringsvorm wordt door bijna zestig procent gezien als een goed alternatief voor zakendoen met de banken.
  • Nog een positief punt: je kunt via crowdfunding direct betrokken raken bij interessante ondernemingen en projecten. 
  • Verder meent 46 procent dat crowdfunding bijdraagt aan het herstel van vertrouwen in de economie.
  • 45 procent is van mening dat de overheid crowdfunding moet stimuleren.

De helft van Nederland kent crowdfunding nog niet!

‘Nou, voor de sector is dat in feite goed nieuws: het is best bijzonder dat een nieuw financieringsinstrument zo snel bij een breed publiek bekend raakt. En dat de helft er nog nooit van heeft gehoord, geeft ook aan dat we nog lang niet aan de grenzen zitten. Crowdfunding werd zelfs op Prinsjesdag expliciet genoemd als te stimuleren kredietfaciliteit.’

Wie zijn de actieve crowdfunders?

‘Crowdfunding blijkt iets van alle leeftijden: van 17-jarige scholieren tot gepensioneerden. Dat is bij bijvoorbeeld beleggen wel anders. Vaak wordt verwacht dat vooral jongeren meedoen aan technologische innovaties, maar crowdfunding krijgt steun van alle leeftijden.’

Wat houdt de crowd nog tegen om massaal in te stappen?

‘Opvallend genoeg gaven de meeste mensen als reden dat ze daarvoor de financiële ruimte missen. Daar heeft de sector dus echt werk te verrichten op het gebied van communicatie: instappen kan immers vaak al vanaf tien of twintig euro en dat weet het publiek blijkbaar niet. We hoorden vaak als reden waarom mensen nog niet hebben meegedaan dat ze zich nog niet echt hebben verdiept in de mogelijkheden of nog geen geschikt project hebben gevonden. De risico’s van crowdfunding worden nauwelijks genoemd als reden om niet mee te doen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nederland zit dus op het vinkentouw om te gaan crowdfunden?

”Het lijkt er inderdaad op dat mensen echt zitten te wachten op deze directe vorm van financieren. Crowdfunding begint gevestigd te raken, voor ondernemers als alternatieve of complementaire financiering, en voor leners en investeerders als mooie manier om je geld in te zetten op precies die projecten die je interessant vindt. Als de sector een paar dingen goed voor elkaar krijgt: meer informatie geven, maximaal transparant worden en samenwerken voor een verantwoorde groei van de sector, kan de groei doorgaan tot de 255 miljoen euro die wij voor 2015 verwachten. We moeten crowdfunding echt goed in de etalage zetten, duidelijk maken dat duurzame projecten, MKB’ers, kunst, sport, wetenschap en vrijwel alle interessegebieden inmiddels vertegenwoordigd zijn.’

Hoe gaat het tot nu toe met de opgehaalde investeringen?

‘Die liggen keurig op schema richting dat kwart miljard. De eerste helft van dit jaar is 14 miljoen gefund, zo komen we dit jaar wel uit op 28 miljoen. Volgend jaar rekenen we met ruwweg tachtig miljoen. Crowdfinancing is nog maar klein, maar de potentiële markt is enorm.’