Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 tofste crowdfundcampagnes van 2015

De omvang van crowdfunding in Nederland groeide afgelopen jaar naar 128 miljoen euro. Wat waren daarbij de leukste campagnes?

Met crowdfundingsplatforms die zichzelf crowdfunden, ziekenhuizen die door grote groepen mensen worden gefinancierd en zelfs een crematorium dat crowdfundt, is de financieringsvorm hard op weg om een vaste waarde te worden op het gebied van funding. De 128 miljoen euro die er in 2015 in omging, is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Crowdfundingsconsultants Douw en Koren maakten deze lijst met de 10 meest toonaangevende crowdfundingscampagnes van vorig jaar.

#1. Onderdoorgang

Platform: Voorjebuurt
Doel: 19.000 euro
Opgehaald: 22.000 euro

Overheidsplannen dwarsbomen door crowdfunding op poten te zetten. Een nieuwe doorgaande weg dreigde het dorp Broek – net ten noorden van Amsterdam – in tweeën te splitsen. Om dit tegen te houden kwam de dorspraad met een alternatief. Alleen weigerde de overheid geld opzij te zetten voor een haalbaarheidsstudie. Zo'n onderzoek is verplicht, dus verenigde het dorp zich en haalde het geld bij elkaaar. Om er vervolgens nog een paar duizend euro bij te leggen. 

#2. Exoskelet voor Ruben 

Platform: Dream or Donate
Doel: 85.000 euro
Opgehaald: 87.609 euro

Door crowdfunding hoef je niet langer iedere maand 4, 8 of 12 euro te geven aan een goed doel, maar kun je direct geld geven aan één specifieke actie. Hoe succesvol dat kan zijn toonde de campagne 'Exoskelet voor Ruben' aan. Een exoskelet is een robotpak dat je aantrekt om makkelijker te kunnen lopen. Voor Ruben, die een dwarsleasie heeft, is het de enige manier om te kunnen lopen. Voor de nieuwe pakken is op dit moment geen vergoeding beschikbaar vanuit ziektekostenverzekeringen, waardoor hij zich richtte tot crowdfunding.

#3. Miljoen uit de crowd: Appscooter

Platform: Leapfunder
Doel: 1.135.000 euro

Appscooter gebruikte crowdfunding om de productie van hun electrische scooter uit te breiden. Daarmee toonde het bedrijf direct aan dat er ook voor grote bedragen markt is in de crowd. Meer dan 1.250.000 euro werd opgehaald via een Leapfunder actie.
 
 

#4. Brownies & Downies

Platform: Kapitaal op Maat
Doel: 30.000 euro
Opgehaald: 30.000 euro

Financiering vinden voor horeca is lastig, daar kwam onderneemster Miranda Broers achter. Om een eigen vestiging van franchise-concept Brownies en Downies op te zetten had zij 30.000 euro nodig. In de keten werken voornamelijk mensen met het syndroom van Down. Binnen 2 uur had Broers de financiering binnen en wie zin heeft in een brownie: haar restaurant staat in Den Haag en is open.

#5. Tweetbundels

Platform: Voor de Kunst
Doel: 20.000 euro
Opgehaald: 20.058 euro

Ook voor kunst kun je de crowd gebruiken. Fotograaf Jan Dirk van der Burg bundelt – ongevraagd – alle twitterberichten van één persoon in een boek. Dus wil jij alle berichten van journalist Barbara van Beukering of voormalig voetballer Aad de Mos lezen? Dan ben je hier aan het goede adres.

#6. Ziekenhuis Vlissingen

Platform: Zeeland Investments Beheer
Doel: 10.600.000 euro
Opgehaald: 10.600.000 euro

In de categorie 'grote bedragen' had deze zeker ook gekund; de 10 miljoen euro die Zeeland Investments Beheer op wist te halen voor de verbouwing van het ziekenhuis in Vlissingen. In de laatste dagen van het jaar – de campagne liep tot de 31e – gaven de inwoners zichzelf nog een groot kerstcadeau.

De helft van het geld is afkomstig uit de crowd de andere helft komt 'ouderwets' van de bank. Volgens de planning is de restoratie in december 2016 klaar.

#7. Crowdfund de crowdfunder: Lendahand & OnePlanetCrowd

Platform: Symbid en OnePlanetCrowd

Zowel Symbid als OnePlanetCrowd namen het concept practice what you preach ter hand afgelopen jaar. Om te groeien had OnePlanetCrowd een kwart miljoen nodig. De achterban liet meteen zien te willen investeren in het platform: toen de teller op het miljoen stond werd de investeringsmogelijkheid stopgezet. Lendahand koos ervoor om op een ander platform geld te verzamelen: in verschillende rondes werd in totaal 400.000 euro opgehaald om verder te groeien.

#8. Elektrische luchtverschoner

kickstarter-logo

Platform: Kickstarter
Doel: 113.153 euro
Opgehaald: 50.000 euro

Voor in het lijstje 'wereldverbeteraars', de Smog Free Tower. Een luchtreiniger, maar dan op gigantisch formaat. De kickstarter-campagne was een succes: de eerste toren is in september in Rotterdam geplaatst. Deze toren reinigt 30.000 kubieke meter lucht per uur. Het project komt van kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij maakte eerder al de Smart Highway in Eindhoven, een fietspad dat zichzelf overdag oplaadt en die energie gebruikt om zichzelf 's nachts te verlichten.

#9. Crematorium voor mensen met overgewicht

Platform: Geldvoorelkaar
Doel: 300.000 euro
Opgehaald: 300.000 euro

Een crematorium had ondernemer Paul van Eerden al, maar daar mochten alleen paarden in worden gecremeerd. Door positieve reacties van de diereneigenaren pakte hij het plan om een installatie toe te voegen om ook mensen te cremeren. Door de installatie zo groot te maken dat deze ook voor mensen met obesitas past, speelt Van Eerden – naar eigen zeggen – ook nog eens handig in op een internationale vraag.

10. Fast casual dining: Wagamama

Platform: Collin Crowdfund
Opgehaald: 225.000 euro

De logica dat je aan het begin van je crowdfundingcampagne veel geld binnen moet halen, die heeft Wagamama wel begrepen. 2,5 uur had het noedelrestaurant nodig om de eerste 175.000 euro binnen te halen. In de rest van de looptijd kwam daar nog 50.000 euro bij. Het verzamelde geld heeft ondernemer Arjen Schrama al uitgegeven, er is een vierde vestiging van zijn noedelrestaurant geopend.

Meer over crowdfunding?

 

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Peter Wennink neemt afscheid van ASML: ‘Ik zie in hem wel de nieuwe premier’

Hij geldt als de meest invloedrijke captain of industry van Nederland. Peter Wennink, de ceo van ASML, neemt vandaag afscheid van het bedrijf. Een profiel van de man die ooit stotterde, maar nu even makkelijk een gesprek aanknoopt met de receptioniste als met de president van Zuid-Korea.

peter wennink asml ceo afscheid
Onder leiding van Peter Wennink groeide ASML uit tot het grootste bedrijf van Nederland.

Een beetje kletsen. En dat de hele dag door. Toen de dochter van Peter Wennink ruim tien jaar geleden vroeg wat haar vader nu eigenlijk deed, was dit het antwoord dat ze kreeg. Haar reactie was er eentje om in te lijsten: ‘En daar krijg je zoveel geld voor?’

Natuurlijk was het antwoord van Wennink een simplistische weergave van de werkelijkheid. Maar mensen die dagelijks bij ASML op de werkvloer te vinden zijn, zullen hier toch een kern van waarheid in ontdekken.

Ontbijten in de bedrijfskantine

Hun aanvoerder geldt namelijk als een bruggenbouwer, iemand die graag over de verschillende afdelingen loopt en daar met willekeurige mensen een gesprek aanknoopt. Hij heeft lak aan rangen en standen. Als bestuurder wil hij vooral benaderbaar zijn.

Toegegeven, dat roepen wel meer ceo’s. Om zich vervolgens het grootste deel van de dag in hun eigen bunker te verschuilen, ver weg van de werkvloer. Maar Wennink voegt de daad bij het woord. Concreet voorbeeld? De topman ontbijt elke ochtend om half acht in de bedrijfskantine, tussen het personeel in. Croissantje op het bord, kopje koffie erbij en druk in gesprek met iemand die toevallig tegenover hem zit.

Het is zijn manier om de stemming te pijlen en de boel bij elkaar te houden. Wennink hekelt eilandjes. Dat mensen niet meer weten wat de ander aan het doen is, beschouwt hij als één van de grootste bedreigingen voor een organisatie waar het gaspedaal voortdurend wordt ingetrapt.

Lees ook: Waarom ze bij ASML innoveren met mensen met autisme en ADHD

Grootste beursbedrijf van Nederland

Want dat doen ze bij ASML. Onder leiding van Wennink groeide de marktwaarde van het bedrijf naar ruim 300 miljard euro. De afgelopen tien jaar werd het aandeel ruim veertien keer zoveel waard. Dat ziet Wennink overigens ook terug in zijn eigen portemonnee. Een deel van zijn salaris is namelijk in de vorm van aandelen.

Was de omzet tien jaar geleden nog 5,2 miljard euro, inmiddels is dat gestegen naar iets meer dan 27 miljard euro in 2023. Wie Wennink langs deze financiële meetlat beoordeelt, kan niet anders concluderen dat hij een uitstekende prestatie op de mat heeft gelegd.

Of beter gezegd: zij. Want een profiel over Wennink is eigenlijk niet compleet zonder de rol van Martin van den Brink te benoemen. Ook hij neemt op 24 april afscheid tijdens de aandeelhoudersvergadering. Van den Brink was er al bij toen ASML in 1984 werd opgericht en geldt al heel lang als het technische brein van de organisatie. Wennink is weliswaar het uithangbord, maar in werkelijkheid runnen ze de tent samen.

asml martin van den brink peter wennink
Cto Martin van den Brink (l) en ceo Peter Wennink nemen op 24 april afscheid van ASML. Foto’s: ASML

Een katholieke opvoeding

Peter Wennink groeide op in Huizen, een oud-vissersdorp aan het Markermeer, niet ver van Hilversum. Zijn vader was technisch tekenaar bij Philips. Saillant detail: uit dat bedrijf zou later ASML als spin-off ontstaan. Wenninks moeder zorgde voor het gezin, dat bestond uit zes kinderen.

Het geloof speelde een prominente rol thuis. Maar dat is inmiddels niet meer het geval, zo vertelde Wennink vorig jaar nog in een podcast tegen Roelof Hemmen. Wat hij wél uit zijn jeugd meenam? De waarden en normen die er met de paplepel werden ingegoten.

‘Dat gaat vooral over verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor wat er om je heen gebeurt. Het is zaliger te geven dan te ontvangen’, zo zei de ASML-topman tegen Hemmen.

‘t Gooi heeft Wennink inmiddels ingeruild voor Brabant. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont al lange tijd in Oerle, een dorpje aan de westkant van Veldhoven.

De stotterende accountant

Communiceren gaat Wennink makkelijk af. Bij de presentatie van nieuwe kwartaalcijfers is hij de man die feilloos de pers te woord staat. De volgende dag is hij alweer bij klanten over de vloer in Taiwan, waarna hij diezelfde avond nog uitgebreid dineert met de president van Zuid-Korea.

‘Weinig mensen komen op zoveel plekken als hij’, vertelt Rianne Letschert. Zij is bestuursvoorzitter van Maastricht University en sinds september 2022 aanvoerder van het Nationaal Groeifonds. Wennink staat haar bij als vicevoorzitter, een rol die hij volgens haar uiterst serieus neemt.

‘Ik had hem gistermiddag nog even aan de lijn. Meestal begin ik het gesprek met de vraag waar hij deze keer nou weer beland is. Wat daarbij opvalt, is dat hij bijna altijd meteen opneemt of snel reageert. Of hij nu in de Verenigde Staten of Zuidoost-Azië is. Gesprekken met hem zijn in ieder geval altijd boeiend.’

Dat is best opmerkelijk te noemen, als je bedenkt dat Wennink lang heeft gestotterd. Tegenover het FD zei hij daarover twee jaar geleden nog: ‘Ik weet nog heel goed dat een mede-partner bij Deloitte zich hardop afvroeg of ze iemand die stottert wel partner konden maken. Terwijl ik naast hem stond. Toen ik later cfo werd bij ASML, vonden ze dat natuurlijk geweldig bij Deloitte. Maar ik wist dat nog wel.’

peter wennink ceo asml
Peter Wennink. Foto: ASML

Speelbal in handelsoorlog

Toen Wennink in 1999 bij ASML aan de slag ging, had het gros van Nederland nog nooit van dit bedrijf uit Veldhoven gehoord. Hoe anders is dat vandaag de dag. De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, noemde de chipmachinebouwer tijdens een werkbezoek zelfs één van de belangrijkste bedrijven in de wereld.

In de mondiale markt voor halfgeleiders spelen de Veldhovenaren een cruciale rol. Negen van de tien nieuwe chipmachines komen hier vandaan. Ze worden gebruikt om de meest geavanceerde chips te produceren die wij nodig hebben voor onze smartphones, elektrische auto’s en laptops.

Deze prominente positie zorgt inmiddels voor spanningen op het wereldtoneel. De Amerikaanse overheid legde zelfs exportrestricties op voor China, nota bene de markt waar voor ASML de meeste groei te vinden is. Zo is Peter Wennink, de tweede zoon uit een naoorlogs gezin waar nooit ruimte was voor al te veel luxe, het middelpunt geworden van een handelsoorlog op het allerhoogste niveau.

Lees ook: ASML: van spin-off van Philips naar speelbal in chipoorlog met China

Zo laveert hij continu tussen grote belangen. Die van aandeelhouders, klanten, leveranciers en – in dit geval – twee grootmachten. Het is een ingewikkeld schaakspel, maar Wennink voelt zich daarbij als een vis in het water.

Zorgen over de toekomst

Het bewaren van de harmonie vindt hij belangrijk. Toch weerhoudt hem dat niet om zo af en toe flink uit te halen. In september waarschuwde hij nog dat Europa achterop dreigt te raken in de wereld. ‘We hebben veel losse oplossingen, maar die zijn niet met elkaar verbonden. De overheid moet een langetermijnvisie geven. Die is er niet, het ontbreekt aan focus.’

Letschert ziet een man met zorgen over de toekomst van Nederland. ‘Hij snapt niet dat politici standpunten innemen die niet goed zijn voor de economie en onze maatschappij. Daar kan hij heel fel in zijn.’ Als voorbeelden noemt ze het strengere beleid voor buitenlandse studenten en kenniswerkers.

Peter Wennink: nieuwe premier van Nederland?

Op 24 april is de jaarvergadering bij ASML. Dan zal Christophe Fouqet worden voorgedragen als nieuwe topman van het bedrijf. Diezelfde dag nog leggen Wennink en zijn co-president Van den Brink hun taken neer.

Lees ook: Nieuwe ASML-ceo Christophe Fouquet krijgt een riante erfenis mee, maar ook een paar hoofdpijndossiers

En dan, tijd voor een welverdiend pensioen zou je denken. Rianne Letschert denkt niet dat het daar al van komen gaat. ‘Peter is enorm bevlogen. Hij is nog veel te scherp en fit om achter de geraniums te gaan zitten. Die gaat geheid snel een andere functie bekleden.’

Die van bewindsman wellicht? Letschert vindt het geen slecht idee. ‘Hij is de ideale minister van Economische Zaken, iemand die zich bekommert om het toekomstig verdienvermogen van Nederland en belangrijke integrale vraagstukken als talentontwikkeling, digitalisering en de arbeidsmarkt. Er zijn bovendien weinig mensen met zo’n wereldse blik als hij. Weet je, eigenlijk zou ik in hem zelfs de nieuwe premier zien.’

Minister-president Peter Wennink. Wie kan het de onderhandelaars in Den Haag influisteren?

De burgemeester van Veldhoven over Peter Wennink

marcel delhez burgemeester veldhoven
Marcel Delhez. Foto: Brigit Strijbos

Als burgemeester van Veldhoven heeft Marcel Delhez met enige regelmaat contact met Peter Wennink. ‘Niet om vergunningsaanvragen erdoorheen te krijgen hoor, dat loopt gewoon via de reguliere afdeling. Maar we praten natuurlijk wel over de toekomst van ASML en de impact daarvan op onze gemeente’, aldus Delhez.

Daarmee doelt hij onder meer op woningbouw, openbaar vervoer en het vastlopende wegennet rondom Veldhoven. Delhez heeft met Wennink een bestuurder die zeer betrokken is bij zijn omgeving. Ook als het niet om niet-ASML gerelateerde kwesties gaat trouwens. ‘Zo heeft hij me ooit gebeld over een noodgebouwtje voor de basisschool in Oerle. Ook met dit soort dingen is hij in zijn hoofd dan bezig dus.’

Delhez typeert hem als iemand die nooit een rookgordijn optrekt. What you see is what you get. ‘Peter is doorgaans zeer uitgesproken en tegelijkertijd heel no-nonsense. Als we elkaar rond lunchtijd treffen in de toren van ASML, dan staat er geen uitgebreid buffet op tafel. Gewoon was broodjes met ham en kaas, dat vindt hij voldoende.’

.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

.

Lees ook: Hoe deze drie blinde vlekken ASML pijn hebben gedaan

Huizentekort oplossen? Flevoland zoekt jonge bedrijven die innoveren op woongebied

In samenwerking met Vodafone Business - Met Almere en Flevoland als gebied waar ruimte is voor innovatie, werkt de Green Innovation Hub aan de basis voor een zo duurzaam mogelijke woonwijk. Daarvoor zoekt initiatiefnemer René Visser nog innovatieve scaleups.

the green innovation hub vodafone rené visser

Om álle duurzame energie, mobiliteit én slim wonen-problematiek op te lossen, is René Visser (Vodafone) nog op zoek naar ‘mkb’ers met groeiambitie’. ‘We willen allerlei partijen samenbrengen om te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Innovatie-ecosysteem

Woning én klimaatproblematiek genoeg. Terwijl bouwend Nederland voor een bouwstop vreest, kampt het land volgens berekeningen met een woningtekort van zo’n 390 duizend woningen. De prognoses voor 2038 zijn dan ook niet veel rooskleuriger. Nederland stevent langzaam af op een inwonersaantal van meer dan 19 miljoen. De impact over een kleine vijftien jaar? Een huizentekort van zo’n één miljoen woningen.

‘In de komende tien jaar moeten er een miljoen huizen gebouwd worden’, zegt Visser, oprichter van de Green Innovation Hub. Dat is een innovatie-ecosysteem dat samenwerking tussen publieke en private partners stimuleert. ‘Terwijl de meeste binnensteden neigen naar overbevolking, is er in Almere en in Flevoland wél ruimte om nieuwe wijken te bouwen. Met de Green Innovation Hub willen we een beweging in Nederland in gang zetten. We brengen gemeenten, onderwijs, provincies, startups, scaleups én andere bedrijven samen om gezamenlijk te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Vijf hoofdthema’s

De Green Innovation Hub is een samenwerking tussen de gemeente Almere, VodafoneZiggo en de provincie Flevoland – met vijf hoofdthema’s als basis. ‘We kijken naar inclusie, energie, bouw, mobiliteit en voedselzekerheid, waarbij we altijd zoeken naar een digitale component. Dan moet je denken aan AI, data, Internet of Things (IoT), 5G of cloud-oplossingen. We richten ons met die thema’s op de ontwikkeling van digitale innovaties binnen het gebied waar je als mens wilt wonen.’

Innovatiecontest voor startups en scaleups

Dat doet de Green Innovation Hub met evenementen, masterclasses én hackathons, waarbij continu samenwerking gezocht wordt. Maar ook met een eigen wedstrijd voor ondernemers: de Green Innovation Hub Contest. ‘We richten ons op thema’s als duurzame energieoplossingen, mobiliteitsoplossingen én slim wonen. We bieden ondersteuning op maat én bieden de winnaar een kans om te leren van internationale best practices door middel van een studiereis.’

Maar de kracht van de contest ligt in het bundelen van ideeën, ziet Visser. Zo werkt de hub nauw samen met het DMI-ecosysteem, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Op regionaal niveau werken we tevens samen met Horizon, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. En UPALMERE!, de startup- en scaleup-programmering van de gemeente Almere. CollaborAll en BTG Branchevereniging maken het plaatje compleet. Zo werken we sámen aan de groei van de ondernemers.’

Innovatie in de kern

De wedstrijd werd in 2023 voor het eerst gehouden. Toen won de Amersfoortse startup Civity de Golden Award voor hun smartcity-dataplatform voor de energietransitie. Waar is Visser naar op zoek in 2024? ‘Wij zoeken naar bedrijven die al voorbij de prototype-fase zijn en klaar zijn voor opschaling, met digitale innovatie in hun kern. Ons doel is om niet alleen een fantastisch voorbeeld te vinden dat iedereen inspireert, maar we willen alle deelnemers ook écht een duwtje in de goede richting geven, met álle expertise die bij ons in de hub aanwezig is.’

Opschalen vanuit Almere

Zo wordt Almere dus de proeftuin voor een knap staaltje innovatiekracht. ‘Almere biedt een unieke kans, omdat er vanuit het niets hele wijken gebouwd gaan worden, inclusief de gehele infrastructuur’, zegt Majonne Bokelman, namens VodafoneZiggo één van de zes juryleden.

‘Ik hoop dat de wijken zo toekomstbestendig mogelijk kunnen worden opgezet. Persoonlijk ben ik met name geïnteresseerd in het vinden van innovaties op het gebied van energiemanagement en slim wonen. Dit is cruciaal om problematiek op te lossen, zowel in als rondom het huis. Ik kijk ernaar uit om oplossingen én mogelijkheden te vinden om vanaf de bouw integraal slimme huizen te creëren die energie besparen en gemak bieden, op grote schaal in een complete wijk.’

Mobiliteit is een ander belangrijk thema, zegt Visser. ‘Dit is vooral belangrijk bij de ontwikkeling van grote projecten, zoals de Pampus-woonwijk in Almere, die 30 duizend woningen zal tellen. Hoe krijgen we ‘s ochtends vroeg meer dan 30 duizend mensen naar de A6? We denken aan oplossingen, zoals hubs of deelmobiliteit, maar staan voor een aantal belangrijke uitdagingen. Ook voedselzekerheid, met korte voedselketens van boer tot bord, speelt ook een cruciale rol. We willen op deze manier iets waardevols doen voor Almere, dat vervolgens opgeschaald kan worden naar de rest van Nederland, of zelfs nog verder.’

‘Nederland wakker maken’

Visser is realistisch over de directe impact van de hub. ‘Het woningtekort gaan we niet direct oplossen, maar we kunnen wel een significante bijdrage leveren door samen te werken aan slimme, innovatieve oplossingen. Het gaat erom dat we een soort awareness creëren onder ondernemers en hen te helpen hun product of dienst verder op te schalen. We zetten een beweging in gang om Nederland wakker te maken. Zo kunnen we stappen zetten naar hoe we eigenlijk willen wonen, waarbij data, technologie en digitalisering inmiddels allemaal een centrale rol spelen. Maar dat kun je niet alleen.’

‘Veel problemen kun je namelijk niet eenzijdig oplossen’, concludeert Bokelman. ‘We moeten hier samen aan werken. Ik hoop dat bedrijven zich inschrijven die wél een product hebben, maar misschien zijn vastgelopen in de go-to-market. Je komt soms alleen verder wanneer je meerdere perspectieven, vanuit allerlei disciplines en achtergronden, samenbrengt. We willen de samenwerking tussen grote corporates en mkb’ers met groeiambitie faciliteren, zodat we Nederland naar een duurzamere toekomst helpen.’

Vliegwieleffect

De deadline voor de contest lag dit jaar op 27 maart. De inschrijving is inmiddels gesloten. Ondertussen kijkt Visser vooruit. ‘In februari hebben we ons éénjarig bestaan gevierd. Nu staan we op het punt om de grootte van ons kantoor bijna te vertienvoudigen. We willen ons nieuwe gebouw namelijk ook openstellen voor startups en scaleups die zich daar kunnen vestigen.’

‘We hebben in het eerste jaar vooral de basis op orde gesteld, nu willen we echt kansen gaan creëren voor impactondernemers. Er stranden namelijk nog te veel projecten in Nederland die wél impact zouden kunnen hebben. We willen anderen inspireren om de innovatie binnen de gebiedsontwikkeling aan te jagen — en een vliegwieleffect creëren.’

Lees ook: ‘IoT is een groot datafeestje’

Bezoek ons Experience Centre

Benieuwd  naar de werkplek van de toekomst? Ontdek het tijdens een persoonlijke en kleinschalige workshop in ons Experience Center op 20 maart.

Inschrijven
/