De doorbraak van Marijn Pijnenborg (Funda, Zomoto)

Sprout spreekt maandelijks met topondernemers over de periode vóór hun grote doorbraak. Deze keer: Marijn Pijnenborg, internetondernemer en investeerder achter onder meer Funda en Zomoto. 'Wij gaan niet voor de quick bucks.'

1999 – Gratis internet

“Ik heb mijn zakenpartner Marque Joosten leren kennen toen ik werkte bij ING. Hij was daar hoofd communicatie en ik had Rabobank.nl opgezet. Het leuke van samenwerken met Marque is dat we hetzelfde zien. Aan een half woord genoeg hebben is essentieel om in deze markt tempo te maken. Samen zijn we gratis internetprovider Freeler gestart. Wij waren de eerste in Nederland, de volgende dag kwam Zonnet. We waren volledig vrij om te doen wat we wilden. Geld was geen belemmering. Iedere gratis aansluiting werd op de beurs gewaardeerd op vierduizend gulden. Absurd, maarzo werkte het. Na een tijdje was er een grote organisatie met honderden mensen. Niet mijn ding. Bovendien voelde ik: internettoegang is helemaal niet
het spel. Dus gingen we wat anders doen.”

2001 – Funda

“Na het debacle met World Online verloren veel mensen het geloof in internet. Ineens was naast kosten ook de omzet van belang. Vanuit Wegener zijn we toen in samenwerking met de NVM Funda gaan maken. We waren in dienst, maar kregen de optimale vrijheid. We hadden geleerd een paar dingen anders te doen: focus op de gebruiker, werk met een klein team, houd
een goede sfeer en zorg dat je één ding goed ontwikkelt. Het voordeel was dat er net miljoenen mensen gratis het internet op waren gekomen. Zo konden we met Funda in no time de tweede website van de wereld worden. Iedereen keek naar ons. Wij zagen Funda niet als online advertenties, maar als database voor consumenten met de informatie die je nodig hebt als je op zoek bent naar een ander huis. Daar dachten veel leden van de NVM anders over, uiteindelijk werden we ontslagen als lid van de vereniging.”

2007 – Automarkt

“Het ontslag was niet leuk, maar geen ramp. Bij verenigingen gaan nieuwe ontwikkelingen nu eenmaal niet snel. Inmiddels is veel van wat we voorstelden toch doorgevoerd. Wij gingen verder op de automarkt met Zomoto en Auto.nl. Met een webcrawler konden we de hele online verkoopmarkt van occasions en nieuwe auto’s transparant maken. Het leuke van deze markt is dat je trends als eerste ziet. Dat het hebben van een auto onder jongeren bijvoorbeeld minder hip is dan een nieuwe smartphone. Steeds duidelijker wordt ook wat een auto werkelijk kost. Jongeren rijden veel liever in de BMW cabrio volgens het car to go-principe. Doordat Auto.nl en Zomoto te operationeel werden en wij daar niet goed in zijn, zijn we eruit gestapt en verkochten we ons belang.”

2013 – E-health

“Je hebt mensen die denken dat ze iets overkomt en anderen die de wereld zelf creëren. Wij hebben het gevoel bij die tweede groep te horen. Met dat idee zijn we in e-health gestapt. In Amerika is die sector al heel groot. Vraag is: hoe kun je moeilijke medische informatie goed en leuk maken? Mensen worden een gelijkwaardiger gesprekspartner van de arts. De ouderwetse relatie met de dokter verandert. Wat wij precies gaan doen weten we nog niet. We gaan niet voor de quick bucks. Veel mensen denken dat we op internet alles wel gezien hebben, maar ik ben er zeker van dat we nog helemaal aan het begin staan. Over een half jaar hopen we met iets nieuws te komen.”