Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De kansen van crowdfunding

Crowdfunding wordt vaker ingezet voor financiering. Hoewel in Nederland nog wat voorzichtig, zijn ze in de VS steeds lyrischer. Waarom dat is en hoe je van de platforms profiteert.

Vorige week kwamen de laatste cijfers over crowdfunding in Nederland naar buiten. In 2012 is in totaal 14 miljoen euro opgehaald via een breed publiek, bijna zes keer zoveel als in 2011. Van die 14 miljoen ging de helft naar 1 project: de Windcentrale, dat 7 miljoen euro ophaalde met de verkoop van stroom uit twee windmolens. Meteen het hoogste bedrag dat in Nederland tot nu toe met crowdfunding is opgehaald. De overige 7 miljoen werd door 569 projecten en ondernemingen opgehaald. Duidelijk dus nog geen wijdverbreide financieringsmethode in ons land.

Miljardenmarkt

In de Verenigde Staten ligt dat anders. Daar werd alleen al via het populaire Kickstarter in 2012 ruim 300 miljoen dollar opgehaald en werden in totaal ruim 18.000 projecten succesvol gefinancierd. 17 projecten wisten meer dan 1 miljoen aan kapitaal op te halen. Meer dan 2,2 miljoen mensen staken via Kicktarter geld in projecten en bedrijven. 

Forbes becijferde dat in 2012 in de VS zo’n 3,2 miljard dollar via de verschillende platforms is opgehaald. En het bereik en de impact van de sites kan snel groeien. In de wat verdere toekomst verwacht Forbes dat de markt van crowdfunding de potentie heeft om de huidige venture capital markt in de VS van 30 miljard dollar te ontstijgen.

Belangrijkste trend

En Forbes is niet de enige die de kansen ziet. Businessinsider nam ‘crowdfunding’ eind dit jaar op in hun lijstje met 10 belangrijkste trends voor 2013. Het zakenblad omschrijft het als volgt: “Crowdfunding is moving from an activity where people put a few dollars forward to a more active phase, where consumers actually work with brands on the creation of products and invest in the companies that make them, all through digital platforms.”

De kansen van crowdfunding

En daarin zit hem meteen de kracht van crowdfunding. De crowd brengt niet alleen geld in, maar ook kennis, betrokkenheid bij het product of de dienst, en als het goed loopt, hun ambassadeurschap.

5 belangrijke aandachtspunten

Crowdfunding is dus meer dan je case op een site zetten. Wat het je kan opleveren, maar ook hoe je potentieel succes in de knop breekt. 5 belangrijke aandachtspunten:
 

1. Start met een goed plan

Richt je pijlen niet alleen op het binnenhalen van geld. Zorg dat je een goed plan hebt voor hoe je dat geld gaat besteden. Zonder een degelijke aanpak is de kans groot dat je MEER CROWDFUNDING:

Pim Betist
Pim Betist schrijft regelmatig voor Sprout over crowdfunding:

> Crowdfunding geeft geen krimp
> Crowdfunder, wat bezielt je?
> Crowdfunding is een hype
succes van korte duur is. Crowdfundingpionier Pim Betist, oprichter van Sellaband en Africa Unsigned (crowdfunding platformen voor muziek) noemde dit in een column op Sprout al eens de grootste valkuil bij crowdfunden. Zijn advies in die column is nog steeds actueel: begin klein en bied kwaliteit. Zorg dat de kern van je concept klopt.
 

2. Denk aan je believers

Nog voor je geld binnenhaalt moet je een belangrijke keuze maken. Wil je waarde toevoegen aan de projecteigenaren, of wil je louter faciliteren? Een belangrijke keuze die, zo schreef Betist recent, vaak over het hoofd wordt gezien, met als resultaat een hoge overhead en een ontevreden community.  Bedien de mensen die in je concept geloven goed. Dan komt de groei vanzelf. Want deze zogenoemde ‘believers’ kunnen je met veel meer dan financiering helpen. Bijvoorbeeld met hulp bij strategische vraagstukken, feedback op een nieuwe website, en promotie van je product.
 

3. Kies het juiste platform

Klaar om te beginnen, maar waar begin je? Het regent momenteel crowdfundplatforms in Nederland. Zoek uit wat voor jou de beste is. We schreven het recent al: wat je kiest hangt heel erg van je bedrijf af. Er zijn platforms waar je via donaties of een lening een mooi bedrag kunt ophalen. Op andere sites worden de geldschieters ook echt aandeelhouder in je bedrijf. Je levert dan onafhankelijkheid in, maar kan relevante kennis in huis halen doordat aan die platforms financiële partijen met een goed netwerk zijn verbonden. Op de ene site mag iedereen met een idee een pitch afsteken, op andere platforms is de selectie streng. Weeg dus af wat voor jou strategisch het beste is. Meer info:

4. Benut de testcase

Je product of dienst op een crowdfundingplatform pluggen is ook zonder directe feedback al een goede testcase. Zien mensen er brood in? Zit de wereld er op te wachten? Investeert niemand, dan is dat een serieus signaal dat je nog niet op de goede weg bent. Zoals de Britse krant The Guardian het recent concludeerde aan de hand van de ontwikkelingen op Kickstarter: de meest succesvolle projecten zijn die van producten waar de massa echt interesse in heeft.
Maar het achterblijven van succes hoeft niet direct te betekenen dat je een slecht product hebt ontwikkeld. Kijk daarom ook goed naar het verhaal dat je naar buiten hebt gebracht. Een gebrek aan interesse kan ontstaan doordat je niet helder over je product communiceert. Hoe dan ook, benut je (mislukte) lancering voor een grondige evaluatie.
 

5. Gebruik het extra verkoopkanaal

Heb je een gewenst product en lanceer je het goed, dan kan een crowdfunding platform meer opleveren dan geld en eerdergenoemde voordelen. Het kan zomaar een direct verkoopkanaal voor je zijn. Hoe? Mooi voorbeeld is het succesverhaal van Pebble, een slim horloge dat verbonden is met je smartphone. Geen enkele durfkapitalist wilde er in investeren. Via Kickstarter werd een kapitaalinjectie van 100.000 dollar gezocht, maar stroomde in korte tijd liefst 10,6 miljoen dollar binnen. En dat niet alleen, Pebble bood zijn vroege investeerders het klokje met een kleine korting aan, voor 115 dollar in plaats van 150 dollar. Dat resulteerde in 68.000 orders voor 85.000 horloges. Die fans waren de eersten die de gadget ontvingen, dus sneed het mes aan twee kanten: directe verkoop en marketing nog voor de Pebble ook maar ergens voor het brede publiek verkrijgbaar was.