Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Delftse techstarters betreden fotomarkt

De Delftse techstarters Ivan van der Veld (27) en Clemens van Os (27) hebben een innovatief systeem ontwikkeld om foto's mee op te hangen. Ze zetten met Xpozer hun eerste schreden op de markt voor posterformaat foto's. "We zijn helemaal klaar voor massaproductie."

Een goede start. De oud-studenten van de TU Delft beleefden eind december de soft launch van hun website Xpozer.com. Op de site kunnen bedrijven en consumenten hun foto’s laten afdrukken op posterformaat. Ze hebben er al 1000 verkocht. “En dat zonder één cent reclame!”

Dat er kansen liggen in de markt voor grote posterfoto’s, is zeker. Consumenten schaffen professionelere camera’s aan en wanen zich tijdens hun vakantietrip een sterfotograaf. Een close-up van die ene schelp moet dan uitvergroot boven het bed of in een luxe fotoalbum met harde kaft. Bedrijven als de Hema spelen er met hun diensten succesvol op in.

Ivan en Clemens zeggen met hun systeem daaraan iets toe te voegen. Grootformaat foto’s worden tot nu toe gedrukt op canvas en omspannen op een houten frame. “Wij laten de foto’s drukken op een dunne kunststof film zonder doekstructuur”, zegt Clemens. Het innovatieve zit echter in het ophangsysteem. Op ieder geleverd foto zitten kunsthoekjes aan de achterzijde waar het frame in wordt gespannen. “Niemand kan dat”, zegt Clemens. Ze bieden één formaat aan van 60 x 90 cm. Ze willen vanaf de lente drie andere formaten aan gaan bieden.

Patenten

De ondernemers deden drie jaar geleden het idee voor hun fotosysteem op tijdens hun studie en zijn inmiddels fulltime bezig met hun onderneming. De grootste uitdaging was het opzetten van een productielijn. Ze werken met elf verschillende Nederlandse leveranciers, die allemaal andere onderdelen van het systeem leveren. Een assemblagebedrijf voegt alles samen en zorgt ervoor dat de producten bij de klant komen. Enkele van die producenten hebben aanpassingen moeten doen in hun mallen en spuitgietmachines. Die investeringen komen deels voor rekening van Xpozer BV. “We hebben afbetalingsregelingen kunnen afspreken en afnamegaranties gegeven.”

Een andere grote investering zijn de patenten. “We hebben inmiddels rechten op het werkingsprincipe, dat houdt in dat de krachtsoverbrenging van het kunststof raamwerk naar het vel ons intellectuele eigendom is. Zo is ons product beschermd.” Tot nu toe zijn er zo’n 50.000 euro aan kosten gemaakt voor de registratie van hun product. Ze willen hun patent echter verder uitbreiden en streven ook naar registratie in andere landen. Ze moeten hun patent dan laten vertalen.

Financiering

Wat de totale kosten voor het maken van prototypes, het organiseren van de productie, het registreren van de patenten en maken van hun website zijn? De ondernemers denken aan het eind van dit jaar 350.000 euro aan investeringskosten te hebben gemaakt. “We zijn wel helemaal klaar voor massaproductie.”

Die investeringen hebben ze dus deels op de schouders van hun producenten weten neer te leggen. Ook hebben ze de ING weten te overtuigen een deel van de financiering voor haar rekening te nemen. Ze hebben een lening van 100.000 euro gekregen.

Aan het einde van dit jaar – hun eerste volledige productiejaar- verwachten de ondernemers al wel uit de rode cijfers te zijn. De grootste kosten zijn dan achter de rug en moeten er zo’n 30.000 foto’s te zijn verkocht. Een foto plus ophangsysteem levert Xpozer 95 euro op. Ze verwachten een brutomarge van boven de 25 procent te kunnen realiseren. “Daarmee hanteren we een ruimere marge dan de producenten van canvasproducten. Die concurreren elkaar kapot op prijs en kwaliteit. We positioneren ons bewust anders in de markt.”

Hema

De ondernemers investeren voorlopig niets in reclame. Tot nu toe hebben ze vooral ‘klussen’ gedaan via contacten uit hun eigen netwerk – van het inrichten van een schoonheidsalon met fotosystemen tot een bedrijf dat een relatiegeschenk wilde. “We zijn nu hard bezig om resellers te vinden”, zegt Clemens. Ze hopen dat grote retailers, zoals de Hema, uiteindelijk partner worden en hen als whitelabel afnemen. “We zullen daarvoor een deel van onze marge moeten inleveren, maar we krijgen er gratis marketing voor terug.”

 

Kijk hier hoe het systeem van Xpozer werkt:

Lees ook: