Dit is de beste pitcher van Nederland

Jouri Schoemaker

Niet verbaasd opkijken als de Delftse startup Shake-on straks miljoenen lospeutert bij investeerders: medeoprichter Jouri Schoemaker is de beste pitcher van Nederland.

Schoemaker won donderdagavond in Utrecht het NK Pitchen voor ondernemers. De ondernemer versloeg 5 andere finalisten, waaronder Dashmote (stockfoto's), reis-app Emilies Friends en horeca-app Bardoggy.



Met een zeer overtuigend verhaal en door goed contact te maken met het publiek stal Schoemaker de harten van de jury met daarin onder meer investeerders Sonja Feenstra-Bruins (Women Invest) en Frank Appeldoorn (Volta Ventures) en Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling.

Shake-on, vorig jaar een van onze favoriete startups, zet momenteel een slimme armband voor evenementen en festivals in de markt. Daarmee kunnen bezoekers contactgegevens uitwisselen door elkaars handen te schudden, terwijl organisatoren het bandje bijvoorbeeld kunnen gebruiken om bezoekersstromen in kaart te brengen en drankjes af te rekenen.

Pitchen is nu meer dan ooit een essentiële vaardigheid om financiering binnen te halen, zegt Hans Biesheuvel (ONL), een van de sprekers tijdens het event. De rol van banken neemt af, terwijl crowdfunding en informele investeerders opkomen; allemaal plekken waar je als ondernemer stevig op de voorgrond moet treden om succesvol te kunnen zijn.

Biesheuvel heeft behalve lof ook een dosis gezonde kritiek op jonge ondernemers de pitchers, "Ik hoor te weinig over sales en te veel over het product en over ondernemer. Terwijl het succes van een bedrijf begint bij de sales. En ik zie veel te veel plannen waarbij amper naar klant geluisterd is."

Crowdfunders

Voor crowdfunders heeft Simon Douw (Douw & Koren) nog een gouden pitchtip: “Denk groot, maar blijf bescheiden", zegt de ondernemer die de afgelopen jaren 250 crowdfundingcampagnes begeleidde. Investeerders steken liever geld in een onervaren maar oprecht team, dan een opscheppende ondernemer met een arrogant verhaal.

Bij een van de klanten die hij hielp moest per se de directeur het crowdfundcampagnefilmpje inspreken, maar dat leverde een veel te statig beeld op; een bevlogen technicus kwam veel oprechter over. "Je kan beter iemand hebben die het echt meent, en dat is niet per se de directeur. Kies iemand die ervoor leeft en niet slaapt als de campagne niet slaagt."

Pitch Queen

Het kampioenschap werd, samen met Sprout, georganiseerd door pitch-expert Nathalie Mangelaars en haar bedrijf Pitch Queen. Een elevator pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog, benadrukt zij. "Ga niet verkopen, maar maak je publiek enthousiast en nieuwsgierig.” Onderschat ook het belang van een krachtige opening niet: als je niet direct de aandacht grijpt haken de meeste mensen binnen 8 seconden af.

Een voorbeeld van een sterke opening is een levendig verhaal (storytelling) of door die inspirerende 'why' van jouw bedrijf uit de doeken doen. Als je ervoor kiest om je verhaal te openen met cijfers, zorg dan ook voor indrukwekkende getallen. Bijvoorbeeld dat 8 op de 10 ondernemers moeite heeft met pitchen.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!