Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is voor Pascal Ontijd de essentie achter succesvol geld ophalen

Pascal Ontijd werkt na SnappCar in stealth mode aan een nieuwe startup. Op Sprout deelt hij hoe hij dat aanpakt, met in deze aflevering: de eerste gesprekken met investeerders.

Geld ophalen. Voor de meeste startups is dat lastig. Zeker in Nederland. De fondsen zijn kleiner, de totale investeringsmarkt is kleiner en early growth-kapitaal is hierdoor minder beschikbaar. Wij richten ons nu echter op early stage kapitaal en dat is er wel voldoende, zolang de bedragen in elk geval niet te groot zijn. Toch beperk ik me liever niet alleen tot Nederland. Voornamelijk om ervoor te zorgen dat we ons verzekeren van vervolgfinanciering.

Want als we ons alleen richten op deze financieringsronde en de volgende niet lukt, dan krijgen we het bedrijf niet van de grond. Daarom praat ik met angel investors en fondsen uit verschillende landen die investeren in verschillende bedrijfsfases. We kijken hierbij overigens niet naar crowdfunding ondanks dat ik daar goede ervaringen mee heb. Daarvoor is het nog te vroeg en bovendien kost dat teveel tijd nu. Het is wel belangrijk om ambassadeurs te hebben en daarom zie ik het liefste dat investeerders ons product ook zelf zouden willen gebruiken. Zij zullen op hun beurt dan ook weer gebruikers gaan uitnodigen en er op feestjes over vertellen.

Visie

Visie hebben is leuk maar ook moeilijk. Je ziet dingen die anderen nog niet zien en het kan lang duren voordat anderen hetzelfde zien. Die ervaring had ik eerder ook met SnappCar. Terwijl ik juist zie hoe snel mensen van gedrag kunnen veranderen ook al wordt vaak aangenomen van niet.

De meeste oplossingen worden pas gezien als ze er zijn

Er wordt doorgaans naar de korte termijn gekeken en dan is verandering niet zo zichtbaar. Maar kijk om je heen, kijk naar wat je dagelijks doet en vergelijk dat met een paar jaar geleden. Voordat we Google Maps gebruikten was er TomTom en daarvoor was iedereen tevreden met zijn papieren, verfomfaaide kaart in de auto. De meeste oplossingen worden pas gezien als ze er zijn, voor die tijd weet men eigenlijk helemaal niet zo goed dat de behoefte er is en wat die behoefte dan is.

Essentie

Voor mij is dat de essentie achter succesvol geld ophalen. Zien anderen wat jij ziet. Zien zien zij ook dat dit een oplossing is voor een nog onbekend probleem dan kun je er samen aan gaan bouwen. Wat ik persoonlijk merk is dat ik het soms lastig vind om vluchtig tussendoor, of over de telefoon, te vertellen wat ik precies voor me zie en waarom dit zo’n goed product is.

Volgens mij komt dat omdat ik er nu zo diep inzit dat wat voor mij logisch lijkt van een ander wellicht nog wat extra gedachtensprongen vraagt. Maar vaak gaat het juist ook heel makkelijk. Met name als we na een korte toelichting samen naar de demo kijken. Dat is het leukste. Dan spreek ik met iemand die er precies hetzelfde gevoel bij krijgt en vrijwel direct mijn visie deelt.

Op dit moment financier ik alles nog zelf. Om dat te kunnen doen heb ik mijn maandelijkse kosten flink teruggebracht, maak ik liquide wat liquide te maken valt en is het flink interen. Maar ik denk dat dat gezond is. Omdat ik zo aan mezelf, het team en aan investeerders laat zien dat ik er echt in geloof.

500.000 euro

In de komende maanden willen we minimaal 500.000 euro ophalen. We hebben nog geen running business en geen bewezen business model. Spannend dus. En zeker ook niet weggelegd voor iedereen. Zowel niet voor potentiële teamgenoten als voor investeerders.

Maar ons team is nu zó goed en ervaren, de kans zo groot en de oplossing zo slim dat ik er alle vertrouwen in heb om investeerders te interesseren. In de eerste gesprekken die ik heb gehad waren investeerders gelukkig heel positief. Omdat ik mezelf met SnappCar al heb bewezen, verloopt het allemaal vrij informeel. Maar ik pak het wel groots aan. Om de juiste mensen aan me te binden moet ik naar mijn idee financieel rust kunnen creëren.


Lees ook: team samenstellen, en testen