Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de Challenger 50

Sprout presenteert voor de achtste keer de Challenger 50 - de vijftig meest uitdagende ondernemers van Nederland. Ze dagen met hun bedrijf de gevestigde orde uit of veranderen de markt met een nieuwe technologie of businessmodel.

– Foto’s Travelbird, CheapCargo en Fairphone: Vincent Boon –

Sprout selecteerde de vijftig uitdagers die momenteel het hardst de markt bestormen. De redactie beoordeelde hoe sterk een ondernemer de gevestigde markt aanvalt, marktaandeel verovert, de markt verandert, vernieuwend is en zichzelf als challenger profileert. Challengers zijn altijd tegendraads, vernieuwend, bevlogen en niet bang voor risico’s. En, niet onbelangrijk: de vijftig bedrijven uit de Challenger 50 hebben al flink wat marktaandeel weten weg te snoepen of staan klaar om op korte termijn een stevige marktpositie in te nemen.

Bekijk de Challenger 50 van 2013

Taxi’s, oude kleding en yoghurt


De Challengers staan ook in
Sprout magazine editie 7 2013. 
Abonnement?
De challengers komen uit alle hoeken en gaten van de businesswereld. Mark Stephan, Koen Bekkering en Boyd Sleeman schudden met Drive Ugo de taximarkt op met hun betaalbare, maar nette taxi’s. John Mijnster vernieuwt de goededoelenwereld met Packmee. Dat zamelt kleding in via de post, in plaats van via containers of in speciale zakken die aan de straat gezet moeten worden. Wouter en Esther Staal bouwen met Yoghurt Barn aan een nieuw horecaconcept rond, inderdaad: yoghurt.

Finalisten

Tussen de 50 Challenger schuilt er één, die Sprout als Challenger van het Jaar 2013 op het podium wil hijsen. Onlangs zijn daarvoor acht finalisten eruit gepikt (in de lijst aangegeven met een rode ster). Zij pitchen op 8 oktober tijdens het Challenger Pitch Event voor een jury met daarin Arko van Brakel, Oscar Kneppers (Rockstart), Heleen Dura-van Oord, (DQ&A, zakenvrouw van het jaar) en Menno van Leeuwen (ABN Amro). We stellen ze aan je voor:

Beeboxx  – Peter-Jan Hulsebosch

De kunststof dozen van Beeboxx worden bij de klant aan huis gebracht. De klant pakt zelf in en Beeboxx haalt de lege dozen na gebruik weer op op het nieuwe adres. Binnen vijf jaar wil Hulsebosch een kwart van het martkaandeel in handen hebben dat nu nog door kartonnen dozen wordt ingenomen. Volgend jaar wil hij het concept over heel Europa uitrollen, maar vooralsnog komt een kwart van alle orders uit Amsterdam.

Joost zorgt – Joost Nauta

Joost Nauta zit vanwege een ernstige spierziekte – hij kan slechts twee vingers bewegen – al zijn hele leven in een elektrische rolstoel. Uit frustratie over de zorg die hij zelf kreeg, begon hij in 2006 Joost Zorgt in Utrecht. Inmiddels heeft hij franchisevestigingen in het Gooi, Amsterdam, Flevoland, Groningen, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Binnenkort opent hij in Arnhem, Nijmegen, Amersfoort en West-Brabant. Zijn omzet gaat dit jaar over de tien miljoen heen.

Snappcar – Victor van Tol

Acht miljoen auto’s, is dat niet een beetje veel voor een land als Nederland, vroeg ondernemer Victor van Tol zich af. Van Tol legde deze conclusie voor aan Pascal Ontijd en samen ontwikkelden ze SnappCar, een marktplaats voor particuliere autoverhuur. In anderhalf jaar tijd had SnappCar 25.000 leden bij elkaar, er worden nu ongeveer duizend transacties per maand gedaan. Het concurreert vooral met Greenwheels. De uitbreiding in Duitsland is net rond, in 2017 hopen Van Tol en Ontijd een Europese top3-speler te zijn.

Intracare – Jan van Geest

Jan van Geest investeert samen met zijn compagnon Henk van der Vegt in onderzoek en ontwikkeling, en niet zonder succes. Intracare, dat voeding, desinfecteerproducten en medicijnen voor de veesector ontwikkelt, kwam met een alternatief voor vee-antibiotica. Inmiddels is het medicijn van Intracare geregistreerd in Europa en Canada. Er zijn contracten getekend met wereldspelers die miljarden omzetten. Van Geest: “Wij doorbreken het systeem.”

Cheapcargo – Andre Olde Hampsink

Een menukaart voor de transportsector. Zo omschrijft André Olde Hampsink zijn bedrijf CheapCargo, dat alle tarieven van vervoerders met elkaar te vergelijkt als onafhankelijk platform. Zo kunnen ondernemers snel zien welke vervoerder voor hun zending de beste keuze is. Door samenwerking met softwarebedrijven Exact en Unit4 verwacht CheapCargo op de korte termijn toegang tot meer klanten en kan het concept misschien zelfs internationaal worden uitgerold. “Over vijf tot tien jaar zijn we een merknaam.”

Compananny – Bas Beek

Als consultant deed Bas Beek onderzoek naar de kinderopvang. Zijn conclusie was dat er grote behoefte was aan iets beters. CompaNanny onderscheidt zich niet alleen met uiterlijkheden, zoals een stijlvolle opvang en de afwezigheid van elektronisch speelgoed, maar ook door een kritische selectie aan de poort. De omzet van meer dan 15 miljoen euro en 400 werknemers bewijzen hoe groot de behoefte is aan Beeks visie op opvang.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Travelbird  – Dennis Klompalberts

Dennis Klompalberts (r) en Symen Jansma besloten de markt van conservatieve touroperators eens flink op te schudden. Met een halve ton aan eigen vermogen en geleend geld van familie en vrienden zetten ze in 2010 TravelBird op. Dat is uitgegroeid tot een online reisbureau met 150 medewerkers en een omzet van dit jaar 50 miljoen euro. Het doel: één van de vier grootste reisaanbieders van Europa worden.

Fairphone – Bas van Abel

Bas van Abel, ceo van Fairphone, besloot een telefoon te produceren gemaakt van ‘conflictvrije’ materialen. Dat houdt in dat de materialen zijn gewonnen in Congolese mijnen die zich niet in conflictgebieden bevinden, waardoor strijdende partijen er niet aan verdienen. Bovendien wordt de smartphone gemaakt in een fabriek waar een speciaal fonds is opgericht om de arbeidsomstandigheden, waaronder de lonen, te verbeteren. In december komt de Fairphone op de markt, de eerste 16.000 zijn al bij voorinschrijving verkocht.

Op 8 oktober is het jaarlijkse Challenger Pitch EventSprout Challengerday strijden voor de titel ‘Challenger van het Jaar 2013’. Er zijn overigens nog enkele kaarten voor Challengerday. Wees er snel bij!