Een hobbelige start

Sprout sprak op PICNIC met ondernemer Hugo Braam van VirtuaGym, een startup die na een lastige beginperiode zich aan het heruitvinden is. "We misten een track record."

Broers Paul en Hugo Braam - de een was advocaat, de ander ict-er - zegden tweeëneenhalf jaar geleden allebei hun baan op om zich in hun ondernemersavontuur te storten. Ze wilden een soort tegenhanger van de Wii (Nintendo) in de markt gaan zetten. Ze hadden een eigen startkapitaal van 20.000 euro en een extra investering van familie, betrokken een pand voor startups in Amsterdam en dienden een aanvraag voor een octrooi in.

Het bleek een heilloze weg. Na het maken van een prototype - het octrooi laat nog steeds op zich wachten- bleek een investeerder vinden lastig. Tevens veranderden in de loop van 2008 - als gevolg van de recessie - hun marktkansen. Los daarvan is concurreren met een Nintendo onbegonnen werk."Onze plannen bleken te groot. Hardware en software maken zonder enige track record vonden investeerders te ambitieus."

Nieuwe focus

De ondernemers veranderden hun strategie. "We focusten ons voortaan op het ontwikkelen van een online platform waarop gebruikers van een virtuele personal trainer gebruik kunnen maken.` Met een white-labelversie wilden ze zich tevens op de zakelijke markt gaan richten. "Daarmee kunnen fitnesscentra bijvoorbeeld hun dienstverlening en retentiegraad verhogen."

Het was een veel aantrekkelijkere marktpropositie. In de loop van 2009 lanceerden ze hun website. Vervolgens ontvingen ze een investering van het Dutch Creative Industry Fund - V-Ventures, Sanoma, IDG en Telegraaf - van rond de 50.000 euro en een mediabudget van 150.000 euro. "We zijn vervolgens een iPhone-app en Android-app gaan bouwen en we konden ons richten op het zoeken naar partners."

Begin dit jaar haalden ze een eerste grote vis binnen. De broers sloten een samenwerkingsovereenkomst met het Japanse bedrijf Tanita - producent van weegschalen en apparatuur voor diëtitsten. VirtuaGym verkoopt sinds enkele maanden een weegschaal en een stappenteller bij hun fitness platform. "Het aantal betalende gebruikers van onze website is in daardoor in korte tijd gegroeid." De site heeft momenteel rond de 5000 gebruikers. De ondernemers vangen een marge per verkocht product en verdienen op abonnementen. Het partnerschap moet ook op een andere manier voor inkomsten gaan zorgen. "Tanita heeft een wereldwijd distributienetwerk. Er lopen nu gesprekken om de weegschaal via hun netwerk aan te gaan bieden, waarbij er in de doos een folder van ons zal zitten."

Zakelijke markt

Hun strategie om de zakelijke markt te penetreren, begint inmiddels vorm te krijgen. "We hebben sinds twee maanden een deal gesloten met Clubjoy, een leverancier van trainingen op de sportschool."Clubjoy dekt volgens Hugo Braam veertig procent van alle Nederlandse sportscholen. Het is gebruikelijk dat een sportschool een licentie neemt op een bepaalde training (denk aan body pump of spinning). "We zijn nu een nieuwe geautomatiseerd trainingsysteem in de markt aan het zetten." Een licentie van die training zal een sportschool ongeveer 250 euro per maand gaan kosten. Die sportschool kan daar er ook weer aan verdienen: leden moeten een maandelijks abonnement nemen van 7,50 euro. Hugo: "Een gemiddelde retailmarge marge ligt op zo'n 30 procent."

De toekomst ziet er volgens de ondernemers goed uit. "We denken dit jaar in ieder geval cash flow positief te zijn", zegt Hugo. Inmiddels voeren ze ook gesprekken met een aantal venture capitalists over een mogelijke vervolginvestering van 500.000 euro. "Als onze producten in Nederland en België staan, gaan we zo snel mogelijk internationaal."

 

Lees ook:

   

 

       

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!