Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Er ging een wereld van subsidies voor me open’

Mvo-ondernemer Niels Oskam (34) is van plan om van Rank a Brand de groenste vergelijkingsite van Nederland te maken. De eerste financiële hordes zijn al genomen. “Ik stond er te idealistisch in.”

Op een ochtend, drie jaar geleden, liep Niels Oskam door de Amsterdams Kalverstraat. Normaal zou hij de drukke winkelstraat mijden, maar hij wilde weten hoe makkelijk het voor een consument is om duurzaam te shoppen. “Er bleek gewoon geen enkel aanknopingspunt.”

Hij constateerde dat veel van de winkels weinig met mvo deden, omdat klanten er niet naar vragen. Uit marktonderzoeken leidde hij echter af dat er juist wel een latente behoefte is bij consumenten om verantwoorde producten te kopen. “Ik zag een gat in de markt.”

Mvo

De ondernemer, die een mvo-adviesbureau had, lanceerde eind 2009 de website Rank a Brand. Met een team van zo’n twintig vrijwilligers neemt hij grote bedrijven onder de loep en kijkt hij hoe maatschappelijk verantwoord ze zijn. Bijna ieder groot beursgenoteerd bedrijf publiceert tegenwoordig een sociaal verslag, maar ze verschillen sterk in de manier waarop ze daadwerkelijk hun sociale beleid invullen.

Rank a Brand legt bedrijven langs drie verschillende meetlatten. Het kijkt hoe serieus het rekening houdt met het klimaat, het milieu en hoe zeer het ook rekening houdt met goede arbeidsomstandigheden en eerlijke handel. Hieruit rollen dan lijstjes van bedrijven die het goed doen en die het slecht doen. “Zo kan een consument dus veel bewuster voor een jeans of tv kiezen.” Bedrijven die publiekelijk geen informatie verschaffen krijgen de laatst mogelijke score.“Want anders komt de consument er nooit achter.”

ASN Bank Wereldprijs 2011 van start                                                                                                         
                                                                   Voor mensen met een droom voor een duurzame wereld, organiseert de ASN Bank voor de vierde keer de ASN Bank Wereldprijs. Via de community Voor de Wereld van Morgen  nodigt de ASN Bank ondernemers uit die met een goed idee of project de duurzaamheid van de samenleving willen bevorderen. Wie zich inschrijft met een project én er veel mensen enthousiast voor maakt, kan een van de vier themaprijzen van € 10.000 winnen, of de publieksprijs van € 10.000. Inschrijven kan van 1 juni tot 23 september 2011 op www.voordewereldvanmorgen.nl.

 

Wereldhandel

Als gevolg van de liberalisering in de wereldhandel hebben economieën de afgelopen decennia hard kunnen groeien. Landen als China en India zijn sterk in opkomst. Het gevolg is dat veel van de productie van goederen in fabrieken plaatsvindt met slechte arbeidsomstandigheden. Ook moet het milieu vaak wijken voor het grotere belang van industriële vooruitgang. Oskam wijst er bijvoorbeeld op dat grote delen van de Gele Rivier in China en Buriganga rivier in Bangladesh klinisch dood zijn verklaard omdat er geen vis meer in zwemt. “Onze groei is zwaar gesubsidieerd door moeder aarde.”

Subsidie

Oskam heeft zijn werk als mvo-adviseur opgezegd om zich volledig op de site te richten. De belangrijkste horde die hij heeft moeten nemen was het vinden van financiering. “Ik had nog geen verdienmodel en stond er idealistisch in.” Na een tour langs verschillende informele investeerders en banken, die niets opleverde, moest hij op zoek naar andere vormen van financiering. Hij is bij andere stichtingen gaan ‘afkijken’ hoe zij aan hun kapitaal komen. “Er ging een wereld van subsidies voor me open.”

Het Ministerie van Buitenlandse heeft hem een subsidie verleend van ruim 100.000 euro per jaar. Ook heeft hij er 30.000 euro aan eigen geld ingestopt. Met dat geld wil hij investeringen gaan doen in de verdere uitbouw van de site. Die trekt inmiddels 10.000 bezoekers per maand en dat aantal moet flink omhoog. Hij wil uiteindelijk een samenwerking aangaan met grote productvergelijkingsites, die voor bekendheid van het merk en voor bezoekers moeten gaan zorgen. “We hopen dan te kunnen vertienvoudigen in twee jaar tijd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verdienmodel

Hoewel de site non-profit is, wil hij er op den duur wel inkomsten mee gaan genereren. Op dit moment verkoopt de ondernemer af en toe data aan derden, maar hij is nu nog bezig om een stabieler verdienmodel te ontwikkelen. Hij beseft dat daar een spanning zit. De geijkte manier voor een website om geld mee te verdienen is via affiliatedeals en advertenties. Hoe bewaar je je onafhankelijkheid als je adverteerders ook degenen zijn die je onder de mvo-loep moet nemen? “Daar moeten we een integere en geloofwaardige oplossing voor bedenken.”

Hoewel er nog veel te doen is, loopt hij inmiddels met een iets geruster gevoel door de Kalverstraat. “Het gaat vooruit. Bijna dagelijks neemt er wel een bedrijf contact met ons op, meestal met nieuwe informatie waar ze soms weer hoger mee kunnen scoren.”
 

Lees ook: