Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Erik de Zwart stopt geld in startup MediaScience

Media & More en Airtime Partners hebben belangen genomen in MediaScience, een nieuw Nederlands automatic trading bedrijf. De startup exploiteert op geautomatiseerde wijze reclameruimte voor mediabureaus en adverteerders.

Automatic trading is een bekend verschijnsel op de beurs. Maar ook in de mediawereld is het geen onbekend fenomeen. De bedrijfsvoering wordt onder meer gehanteerd door Google AdWords. MediaScience richt zich met zijn geautomatiseerde reclamehandel echter alleen op display advertising. Daarvoor gebruikt het bedrijf een al ontwikkelde technologie, MediaMap genaamd.

René Zeedijk, Boudewijn van Ewijk en Simon Aurik (foto) hebben de startup afgelopen oktober opgericht. Zeedijk zetelde eerder in de directies van Radio 538, Talpa Radio en Adlink, Van Ewijk is oud-marketing directeur van UPC, MyCom en Telfort en Aurik was eerder MT-lid van funda.nl en YD World.

Eigen techniek en buitenlandexpansie

Nu heeft het bedrijf zijn eerste investeerders binnen gehaald. Om de groei te versnellen, steken Airtime Partners en Media & More van Erik de Zwart en Marc Nanning een onbekend geldbedrag in MediaScience. Airtime Partners is een investeringsmaatschappij van ondernemers Frank Caris en Klaas Bottema. Zij verkochten hun bedrijf Yes Telecom in 2010 aan KPN. Bottema verkocht eerder, in 2001, zijn retailketen Let’s Talk aan Orange.

MediaScience gebruikt het geld onder meer voor de ontwikkeling van eigen technologie. “Daarnaast willen we op korte termijn, zeker binnen een jaar, ook buiten Nederland activiteiten gaan ontplooien”, zei René Zeedijk deze week tegen Emerce. “Verkeer inkopen in het buitenland kan nu natuurlijk al, maar we willen uiteindelijk lokaal specialisme opbouwen, met kennis en kunde ter plaatse.”

‘Proces uit handen nemen’

Voor adverteerders wil MediaScience een verlengstuk zijn van de marketingafdeling en voor mediabureaus zegt MediaScience ‘hoogwaardige technische oplossingen’ te hebben. ‘Voor adverteerders is het lastig geworden om te beslissen waar en hoe het marketingbudget te besteden”, legde Zeedijk in oktober uit aan Adformatie. “Leveranciers van de nieuwste technologische ontwikkelingen leveren vaak geen rechtstreekse service. MediaScience verbindt al deze uitdagingen en kan het volledige proces uit handen nemen, zonder dat je als opdrachtgever het overzicht verliest. Alle stappen vanaf onderzoek, naar realtime inkoop tot aan het opleveren van volledige rapportages, worden door ons verzorgd.”

Volgens Aurik gelooft MediaScience in open samenwerkingsverbanden. “Klanten of leveranciers, niemand zal gebonden zijn aan langdurige contracten en overeenkomsten. Dit past volledig in het nieuwe performance based zakendoen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grote klanten

Het bedrijf zegt al enkele grote klanten te hebben, maar wil geen namen prijsgeven. Daarnaast richt het zich ook op de kleinere mediabureaus die externe specialisten willen inhuren. “We bieden een compleet pakket, met onder meer behavioural targeting, retargeting en uitingen naar Facebook.”

Over het bedrag en de eigendomsverhoudingen wil MediaScience geen uitspraken doen.