Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eyefreight ontvangt geld voor Europees avontuur

Eyefreight, aanbieder van een app waarmee je vrachten kunt plannen, beheren en administreren, ontvangt een onbekend bedrag van vc Global Cleantech Capital. Het moet de positie van de startup op de Europese markt versterken. "Nu zijn Frankrijk, Engeland en Duitsland aan de beurt."

“We gaan onze positie binnen een aantal kernsegmenten van de vrachtindustrie versterken”, zegt Wouter Lammerse, sinds 2008 ceo van Eyefreight. “Verder gaan we ons team uitbreiden.” Lammers, tevens oprichter van het bedrijf, heeft inmiddels de leiding over zo’n vijftig medewerkers. In 2010 werkten er nog tien man bij de startup, die onder de vleugels van it-bedrijf Itude is ontstaan. Sinds 2011 is Eyefreight een volledig zelfstandige onderneming, met vooral veel businessanalisten en ontwikkelaars in dienst.

Eyefreight heeft veel groeipotentieel, omdat de vraag naar duurzame oplossingen binnen de vrachtindustrie steeds groter wordt. Concerns hechten daar door milieu-issues en aangepaste wet- en regelgeving meer en meer belang aan. Verder assisteert het een bedrijf bij het zo kostenefficiënt mogelijk afleveren van vrachten. Lammerse: “Ik werk zelf al een lange tijd in de logistieke wereld en zag dat hier behoefte aan was. Daarna heb ik er de juiste technische mensen bij gezocht.”

Groener en kostenbesparend

Eén van de problemen voor vrachtvervoerders is een gebrek aan inzicht in de milieu-impact die logistieke activiteiten hebben. Eyefreight speelt daar op in met lokale en internationale berekeningen en rapportages over verschillende soorten uitstoot. De software kan de uitstoot van koolstofdioxide, zwavel, stikstof en fijnstof automatisch per unieke zending en transporttype berekenen. De app scant daarbij variabelen als het brandstofverbruik, gemiddelde beladingsfactoren, gevolgde omleidingen en de wagenparksamenstelling. “Het is een ‘software as a service’-platform”, zegt Lammerse. “De klant krijgt een gebruikersnaam en wachtwoord. De prijs hangt af van de behoeften van de klant.”

Het Nederlandse Global Cleantech Capital is de tweede investeerder van Eyefreight. Eerder stopte Itude, met als investeerder private equity firma De Hoge Dennen Capital achter zich, ‘een aantal miljoenen euro’s’ in het bedrijf. Lammerse: “Het kost enkele miljoenen euro’s om dit type bedrijf op te zetten. We bieden een compleet pakket aan functionaliteiten aan, die geschikt zijn voor elk soort multinational. In het maken van koppelingen tussen systemen van verschillende transportnetwerken, en het ontwikkelen van de algoritmen en interfaces voor onze klanten, gaat veel tijd en werk zitten”, aldus de ondernemer, die samenwerkt met de TU Eindhoven.

Internationale groei

“Wij zijn onder de indruk van de grote multinationals die klant zijn van Eyefreight’, zegt Paul Kloppenborg, ceo van Global Cleantech Capital in een reactie. “Eyefreight is goed gepositioneerd om voorop te lopen met online vrachtmanagementsoftware.” Kloppenborg kan onder meer op klanten als Levi’s, Flora Holland en Campari wijzen. Lammerse: “Ook werken we samen met een bierfabrikant en een wereldwijd staalbedrijf.”

Om internationaal de boer op te kunnen gaan, gaat Eyefreight nu een groter aantal commerciële werknemers aannemen. “In de Benelux en in Italië staan we inmiddels redelijk sterk. Maar Fransen kopen nu eenmaal van de Fransen, net als de Duitsers en Engelsen.” Dat Eyefreight in Italië aanwezig is, heeft het te danken aan het netwerk van Lammerse.  Een goede relatie uit zijn Frans Maas-periode, nu daar werkzaam als logistiek consultant, bood aan om zijn businesspartner te worden. Dat hielp. De startup pakte in 2010 publiciteit met het winnen van de ‘Logistic Award’, een Italiaanse prijs voor het meest innovatieve logistieke product van 2010.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eyefreight: freight management solution for multinational companies from Eyefreight on Vimeo.