Frozz haalt Amerikaanse ijshype naar Nederland

De ondernemende zusjes Mei-Lan (44) en Mei-Lin (41) Ang hebben frozen yoghurt in Nederland geïntroduceerd. Hun ambitie is om er een all-year round product van te maken.

“Ik ga normaal nooit ergens voor in de rij staan”, vertelt Mei-Lin Ang (44) met lichte afschuw in haar stem. In 2009 bracht ze de zomervakantie door in Amerika met haar vier puberdochters. Die wilden frozen yoghurt proberen, een hit in de States. Haar nieuwsgierigheid overwon, dus ze sloten aan in de lange rij. “Ik was gefascineerd vanuit een businessinsteek: waarom staan mensen in de rij voor een simpel ijsje?”
Haar conclusie: frozen yoghurt is een lekker ijsje, gemaakt van yoghurt die ter plekke wordt bevroren. Dus geen yoghurtijs, want dat is gewoon roomijs met yoghurtsmaak. Daardoor is het een stuk gezonder: honderd gram roomijs bevat 180 calorieën en 9% vet, frozen yoghurt 108 calorieën en 3% vet.
In Nederland zocht Ang vergeefs naar een product dat op frozen yoghurt leek; ze probeerde het zelfs eigenhandig te maken in de diepvries. Eén van haar dochters spoorde haar aan om een eigen keten op te zetten. Ang zag er wel wat in, dus schreef als hobby in de avonduren – naast haar baan bij IBM - een businessplan. Zus Mei-Lan deed het marktonderzoek en zo ontstond langzamerhand een echt bedrijf.

Gelato University

Eerst spraken de zussen nog met Amerikaanse ketens over franchising, maar die optie viel snel af. “Dan draag je tien procent omzet af in ruil voor de naam en marketing. Maar die ketens zijn helemaal niet bekend in Nederland, dus konden we het net zo goed zelf doen.” Ze volgden een cursus ijsmaken aan de Gelato University in Bologna, en werkten thuis met een gehuurde ijsmachine verder aan een eigen recept. Ang wilde een product maken dat tot in detail duurzaam is: biologische ingrediënten, verse yoghurt in plaats van yoghurtpoeder en geen kunstmatige toevoegingen. Ook de toppings zijn gezond; het fruit wordt om de dag vers gesneden en de amandelen zelf gebrand.
Nu heeft Frozz patenten op de mix van ingrediënten en het roomgehalte van haar frozen yoghurt. Concurrentie komt voorlopig alleen nog van Shakies, waarmee Ang in de beginfase nog sprak over samenwerking. “Ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben toen. Het was commercieel gezien een buitenkans, want we hadden een steilere groeicurve kunnen hebben. Maar het is niet ons doel om heel groot te worden, we willen vooral goed worden.”

Marktintroductie

Naar voorbeeld van Amerika - waar frozen yoghurt hip werd door Hollywoodsterren en fashionista’s - koos Ang ervoor om in Nederland met een proeflokaal te starten in de Negen Straatjes, het meest trendy winkelgebied van Amsterdam. Dat werkte: Frozz werd opgepikt door bladen als Elle en Glamour. Daarnaast gingen ze ijsjes verkopen vanuit een Piaggio op festivals, zoals Picnic, het Witte de With Festival en Day at the Park. De grote testcase kwam begin 2011 op de Huishoudbeurs: negen dagen verkopen aan een grote massa. “Voor die tijd bereikten we vooral een elitegroep, maar ik wilde weten hoe het aansloeg bij de ‘normale’ mensen, om het even zo te zeggen.” Het sloeg aan op de beurs, maar Ang leerde er ook dat Frozz beter moest communiceren. “Alle vrouwen vroegen: wat is dat? Het kon ze niets schelen dat frozen yoghurt een hype is in Amerika, en dat het duurzaam is. Hun ogen gingen glinsteren als we vertelden dat het ijs is met maar honderd calorieën per bakje. Onze huisstijl, met illustraties, was niet duidelijk genoeg. Daarom werken we nu met foto’s en benoemen we expliciet dat het ijs low-fat is.”

Flexibel

Bij ijssalons komt gewoonlijk driekwart van de omzet uit de zomermaanden; de meeste zaken sluiten in de winter om de zomerse winst niet allemaal te verliezen. Om dat risico te beperken heeft Ang de hele bedrijfsvoering flexibel opgesteld. Zo huurt ze dit jaar alleen in de zomer panden - vijf vestigingen - en stelt personeel aan op basis van nulurencontracten. Bang dat consumenten Frozz niet meer weten te vinden na de zomer, is Ang niet.
Ze gelooft er ook heilig in dat frozen yoghurt een product is dat het hele jaar door verkocht kan worden. “Ik wil verkooppunten in overdekte winkelcentra, waar je met je jas open rondloopt en het niet koud is. Daar kunnen we mensen aanspreken die zichzelf verantwoord willen verwennen, en Frozz presenteren als een zuivelproduct”, stelt ze. De eerste pilot is net van start gegaan in de Bijenkorf in Amstelveen, en Amsterdam volgt binnenkort. Later in het jaar hoopt Ang daar meer Bijenkorffilialen en de eerste franchisevestigingen aan toe te kunnen voegen. Ze is druk in gesprek met investeerders en de bank voor financiering van de uitrol. “Dit jaar sluiten we de meeste zaken na de zomer, maar ik mik erop dat we volgend jaar het hele jaar door kunnen gaan.”