Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groene helden: Patrick de Nekker & Henk Witteveen

Earth Water Europe helpt de watervoorraad veilig te stellen door water te verkopen. "Het werkt hetzelfde als bij Spa. Alleen gaat de winst niet naar de familie Spa maar naar water voor vluchtelingen."

Iedereen drinkt water. Wat als we de winst van water gebruiken voor waterprojecten wereldwijd, dacht de Canadees Kori Chilibeck een aantal jaar geleden. De Nederlanders Patrick de Nekker (36) en Henk Witteveen (41) werden gegrepen door het idee en lanceerden Earth Water in Europa. ‘Het werkt hetzelfde als bij bijvoorbeeld Spa. Alleen gaat de winst bij Spa naar de familie Spa, en bij ons naar water voor vluchtelingen.”

 

Het was in een internetcafé in Edmonton, Canada, dat Patrick de Nekker (36) tweeënhalf jaar geleden in een lokaal krantje een interview las met de Canadees Kori Chilibeck. Chilibeck was naar Nepal geweest, ging het verhaal, en toen hij ‘helemaal afgetuned’ de Mount Everest beklom, werd hij ingehaald door sherpa’s op blote voeten en met zware zakken op hun rug. Zakken met Coca Cola, meldde een tolk: zo kon Chilibeck boven mooi cola drinken en hadden de sherpa’s weer wat verdiend. Minder dan een dollar per dag, hoorde hij.

 

Chilibeck ging nadenken, over onrecht, over dat het ongelijk verdeeld was in de wereld. Terug in Canada bedacht Chilibeck dat het grootste probleem ter wereld het gebrek aan schoon drinkwater is. Daardoor sterven elke dag zesduizend mensen. Als hij nu water ging verkopen en de winst afdroeg aan de United Nations High Commissioner for Refugees, dan kon die het geld besteden aan waterprojecten. Na lang aandringen mocht Chilibeck bij de VN zijn verhaal doen. De VN waren enthousiast. ‘Earth Water’ (water for water) was geboren, het UNHCR-logo kwam op de pakken.

‘If you had the chance, would you change the world?’, stond er boven het artikel.

 

Ja, daar zat Patrick de Nekker dan, in het Canadese internetcafé. “Ik kan nu weglopen, of ik kan wat dóen,” dacht hij, een voor maatschappelijk verantwoord ondernemers klassieke gedachte. Hij stuurde Chilibeck een e-mail. Die reageerde meteen; hij bleek in Edmonton te wonen, nog dezelfde avond werd het contact gelegd. Terug in Nederland zegde De Nekker zijn baan als channel manager bij Heineken op.  

 

Nu is Patrick de Nekker founder en een van de twee medewerkers van Earth Water Europe. De andere is Henk Witteveen (41), bekend als organisator van de Dance Parade, waarbij vrachtwagens met dansers door Rotterdam rijden. Earth Water Europe houdt kantoor in een door een reclamebureau gebruikt pand in Amsterdam. De Nekker en Witteveen hebben een paar posters opgehangen, in kasten en dozen staan pakken Earth Water, halve liters van milieuvriendelijk karton, in fris azuurblauw.

           

Een simpel idee

Het idee van Earth Water is simpel. In de woorden van Earth Water zelf: “Earth Water vraagt geen donaties of tijd in de vorm van vrijwilligerswerk. Earth Water vraagt alleen om water te drinken.” Het werkt als bij een gewoon mineraalwaterbedrijf, zegt Patrick de Nekker. Zeg Spa. “Alleen gaat de winst bij Spa naar de familie Spa, en bij ons naar water voor vluchtelingen.”

 

Henk Witteveen: “Water is water. Ons water is niet duurder dan ander water. Als mensen toch water drinken, waarom dan niet dat van ons?” Overal worden De Nekker en Witteveen met open armen ontvangen. Bedrijven en winkels kunnen Earth Water niet weigeren als ze het verhaal hebben gehoord. Earth Water werd ‘gelanceerd’ op Schiphol (‘Earth Water zet voet aan wal in Europa’), in aanwezigheid van Schiphol-baas Gerlach Cerfontaine. Beroemdheden als Ruud Lubbers en Antonie Kamerling zijn binnenkort te zien in een Earth Water-commercial, in de Raad van Advies zitten Lubbers en een Heineken-bestuurslid. Earth Water is te verkrijgen bij benzinepompen, op evenementen en in supermarkten, ABN Amro is founding partner, Loyens & Loeff (juristen) en BDO (accountants) leveren gratis diensten.   

 

Het gaat goed, het is druk, De Nekker krijgt om de haverklap telefoon (‘tof tof, super super, hoi hoi’). Sinds de oprichting in juli heeft Earth Water Europe in Nederland 450.000 pakken water verkocht, Earth Water International draagt dit jaar 100.000 euro aan de UNHCR af. Het streven is een miljoen euro.

 

Het werk voor Earth Water geeft veel voldoening. Bij Heineken had De Nekker ook fantastisch werk, hij was verantwoordelijk voor alle ‘fles en blik in Nederland tussen horeca en supermarkten in’, voor de bierverkoop bij onder meer de NS en in avondwinkels. Op een dag verdiende hij in een klap 350.000 euro voor Heineken; op een pitch bij Kruidvat zette hij een miljoen speldjes weg voor op de luidsprekerhoed (‘roeptoeter’) voor voetbalsupporters. Mooi gedaan jongen, zeiden ze bij Heineken, en of hij verder nog nieuws had. Nu, bij Earth Water, is het toch anders.

 

Die dag in Canada tweeënhalf jaar geleden, dat Kori Chilibeck net in Edmonton woonde, het moest zo zijn. Dat Henk Witteveen bij Earth Water betrokken raakte, moest ook zo zijn. Na verloop van tijd hopen ze behalve voldoening een normaal salaris aan Earth Water over te houden. Het eerste project dat door Earth Water wordt gefinancierd is een pijpleiding in een vluchtelingenkamp in Abuda, Oost-Sudan. Als die klaar is, kunnen 3688 mensen weer water drinken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Bert Nijmeijer