Hans Brouwer (MassiveMusic) is succesvol ondernemer, maar voelt zich nog altijd primair muzikant

Hans Brouwer (MassiveMusic)

MassiveMusic-ondernemer Hans Brouwer heeft Bacardi en KLM als klant, hij heeft kantoren van Tokio tot New York en is één van de mensen achter de A’dam Toren. Toch voelt de ondernemer zich in eerste instantie nog altijd muzikant.

Dat vertelde hij donderdagmiddag tijdens het jaarevenement van groeiprogramma voor scaleups GoFastForward. In een ruim een half uur durende toespraak wilde Brouwer andere ondernemers inspireren met zijn verhaal.

Brouwer begon op jonge leeftijd met “plaatjes draaien” om even later de basgitaar te ontdekken. Hij besloot muziekwetenschap te studeren, werd musicoloog en begon zijn eigen bedrijf MassiveMusic, waarmee hij onder meer muziekcomposities voor bedrijven maakt. Het gaat het in 2000 opgerichte bedrijf voor de wind. Zo opende Brouwer kantoren in Berlijn, Londen, Los Angeles, New York en Tokio.

Jammen op de werkvloer

Is er in veel sectoren een zogeheten war for talent, Brouwer stelt hier weinig last van te ondervinden. Behoorlijk wat mensen willen volgens de ondernemer in de muziekbranche werken, terwijl er niet zoveel werk is. Velen van hen daarom maar akkoord gegaan met een baan bij bijvoorbeeld een verzekeraar, om ‘s avonds of in het weekend muziek te kunnen maken. Dit soort mensen staat volgens de ondernemer te springen om een baan in de muziekbranche.

Verreweg de meeste mensen bij MassiveMusic spelen dan ook een instrument, vertelt de ondernemer. Dat levert leuke resultaten op; hij laat de zaal foto’s zien van liveoptredens van werknemers, die samen bandjes vormen. Die optredens vinden dan plaats tijdens bedrijfsfeesten, die gemakkelijk tot 5 uur ‘s nachts kunnen duren. Ook op het einde van een werkdag worden de instrumenten er geregeld bijgehaald. Een bedrijf waarbij je op de werkvloer kunt jammen, dat klinkt als het mekka voor muzikanten. Als de term rockstar entrepreneur dan ook ergens voor bedoeld is, is het wel voor types als Brouwer.

Het was Sanders idee, Duncans zakelijkheid en mijn gevoel voor merken

Wat het voor sollicitanten vermoedelijk nog interessanter maakt, is dat MassiveMusic gehuisvest is in de befaamde A’dam Toren in Amsterdam-Noord. Op een foto zien we Brouwer achter een drumstel zitten, terwijl achter hem de skyline van Amsterdam te zien is. Deze A’dam Toren kocht hij in 2012 samen met danceondernemers Sander Groet en Duncan Stutterheim. Het was het oude Shell-gebouw en de eigenaar zocht een koper met een goed plan.

Brouwer kende Stutterheim van de uitreiking van een lokale ondernemersbokaal, waar ze beiden in de prijzen vielen. Volgens Brouwer was het “Sanders idee, Duncans zakelijkheid en mijn gevoel voor het bouwen van merken” die de drie hebben geholpen bij het project. De Shelter, de dancezaal in de kelder van het gebouw, herinnert qua naar nog aan de vorige eigenaar.

Hans Brouwer (MassiveMusic)

Landmark

Het idee, zo vertelt Brouwer, was het maken van een “landmark” voor Amsterdam, een gebouw met een uitstraling à la de Eiffeltoren. Ook moest het een gebouw voor de stad worden, aldus Brouwer. Het gebouw kleurt dan ook, net het museum ernaast Eye, naar de evenementen in de stad. Brouwer laat foto’s zien waarop het gebouw een geprojecteerde regenboogkleuren schittert, speciaal voor de Pride, en waarop deze in geeltinten verlicht wordt, wat refereert aan het logo van Amsterdam Dance Event.

Ik ben een muzikant met ambitie

Het hele project kostte wel 32 miljoen euro, waarbij de oorlogskas van Stutterheim volgens Brouwer ook een handje hielp. Stutterheim had net ID&T verkocht voor 130 miljoen dollar en had dus de financiële speelruimte om deelnemingen te doen. Allen investeerden ze en zo werd Brouwer naast muzikant en ondernemer nu ook vastgoedman.

Financieel was dit ook handig, zo vertelt Brouwer: zijn accountant had hem net een half jaar ervoor al de tip gegeven om iets met vastgoed te doen. Waarom, dat blijft deze middag wat onduidelijk, maar vermoedelijk speelt ‘box 3’ hierbij een rol. Afijn, twee vliegen in één klap.

Brouwer ziet zich ondanks al zijn zakelijke successen nog steeds meer als muzikant dan als ondernemer, vertelt de langharige entrepreneur. "Maar wel één met ambitie."

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.