Het bizarre crowdfund-weekend van Daan Weddepohl

Daan Weddepohl Peerby deeleconomie

Peerby-oprichter Daan Weddepohl beleefde een "bizar weekend": het streefbedrag van een nieuwe crowdfundcampagne werd verpletterd met een eindstand van 2 miljoen euro.

Peerby stopte maandag de inschrijvingen nadat het doelbedrag bijna 7 keer over de kop was gegaan. “Een bizar weekend, je weet niet meer welk succes je nu weer moet vieren”, reageert Weddepohl lichtelijk euforisch.

Peerby werd opgericht als een platform om gratis spullen te lenen van buren. Afgelopen september kwam daar de huur-variant Peerby Go bij, die het lenen nu zo'n beetje naar het tweede plan heeft verdrongen. Via Peerby Go krijg je spullen op je deurmat afgeleverd, en betaal je een vergoeding. Huren van je buren, is nu het credo. De oorspronkelijke, gratis Peerby is nu lastig te vinden: als bezoeker wordt je direct naar de betaalde variant gesluisd.

Weekend lang vieren

Om het platform uit te breiden lanceerde het team van Weddepohl afgelopen vrijdag een nieuwe crowdfundingcampagne. "We vierden vrijdagavond dat er 650.000 euro was opgehaald, later diezelfde avond dat er 800.000 euro binnen was. Zaterdag was het feest omdat we over het miljoen waren en zondag zagen we het bedrag - schor van het juichen - 1,5 miljoen worden.”

Vierde het Peerby-team zaterdag nog feest via Skype, zondag werd de vreugde verlegd naar chattool Slack. Eén van de Peerby-techneuten paste dat programma zo aan dat bij iedere investering automatisch een Super Mario-geluidje werd afgespeeld (het geluid wanneer het game-icoon een muntje oppakt).

Toegift

Nadat de teller zondag de anderhalf miljoen had bereikt bracht het bedrijf snel een persbericht uit: nog een half miljoen kan erbij, dan stopt de investeringsronde echt. Maandagmiddag sloten de digitale deuren definitief; Weddepohl en consorten hebben in totaal 2.006.311 euro binnen. Doorgaan was eigenlijk geen optie, zegt Weddepohl. “We hebben al het geld binnen om de plannen die we hebben liggen uit te voeren.”

Peerby rolt zijn betaalde dienst nu ook uit naar Londen, New York, Chicago, Los Angeles en San Francisco. Londen komt als eerste aan de beurt. Als dat - deze zomer - goed verloopt steekt het bedrijf de Atlantische Oceaan over naar New York. “Van Londen willen we veel leren hoe we kunnen groeien in een stad die een paar formaatjes groter is dan Amsterdam."

Dekkingsgraad

Maar ook de lessen uit Nederland komen goed van pas. “We weten uit ervaring dat we het aanbod op een bepaalde dekkingsgraad moeten hebben voordat we de deuren openen voor leners. Zo moeten er in een straal van 2,2 kilometer bijvoorbeeld 5 statafels te lenen zijn.” Zijn die producten er dan volgt een aankondiging in de pers en zijn de spullen daadwerkelijk te leen. 

Bij het verder laten groeien van Peerby gaan de kosten voornamelijk zitten in acquisitie en waar nodig nieuwe medewerkers. Het uitbreiden van het bestaande team van 15 mensen doet het bedrijf alleen "als we schaarste ervaren". “Onze filosofie is: problemen moet je oplossen als ze er zijn. Eerder extra mensen aannemen zou het onnodig verspillen van het geld zijn dan we net hebben opgehaald.”

Lees ook: De experimenteerdrift van Peerby 

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!