Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Het komt goed met cookies

Ondernemer Heleen Dura - Van Oord, oprichter van online marketingbedrijf DQ&A en zakenvrouw van het jaar 2013, baalt van de onduidelijke regels rond cookies. Gelukkig is er zicht op verbetering - en weer nieuwe regels.   

Regels, daar houden ondernemers niet zo van…..ik ook niet. Vooral geen onduidelijke regels! Onlangs nam ik deel aan de De Dag van Europa op het Ministerie van Economische Zaken. Mijn aanwezigheid heb ik aangegrepen om aan te geven waar de kansen en uitdagingen liggen voor ondernemend Nederland met betrekking tot de privacyregelgeving die in de EU in de maak is. Vice-president Neelie Kroes van de Europese Commissie, (gezien de Nike FuelBand die ze droeg en kijkend naar haar tempo en volle agenda denk ik dat ze elke dag mooi in het groen afsluit) en Minister van EZ Henk Kamp luisterden.

Privacyregels – een jaar na de Cookiewet

Sprout ChallengerdayHeleen Dura – van Oord spreekt tijdens Sprout Challengerday, op 31 oktober 2013. Zorg dat je erbij bent!  Brussel is nu de zogenoemde Data Protection Act aan het maken. Die kan een ‘game changing’ impact hebben voor mijn digitale marketingbedrijf DQ&A en vele andere bedrijven. De Data Protection Act wordt straks de moeder van alle privacywetgeving, moet direct door alle EU lidstaten in lokale wetgeving vertaald worden en vervangt dan de Cookiewet – volg je me nog?

Die Cookiewet is op 6 juni 2012 ingevoerd in Nederland, als onderdeel van de zogeheten ePrivacyrichtlijn. De ePrivacyrichtlijn is vorig jaar door alle EU-lidstaten naar eigen inzicht in lokale wetgeving vertaald. Naast dat iedere lidstaat zijn eigen interpretatie geeft aan deze verordening, wat al voor veel onduidelijkheid zorgde, had het voor Nederland rampzalige gevolgen. Herinner je de cookiemuren? Geen website kon je meer openen zonder eerst in een pop-up je ‘cookie voorkeuren’ aan te moeten geven, dan pas kon je vaak de inhoud lezen.

Minister Kamp grijpt in

Minister Kamp zag na Kamervragen hier de onwerkbare situatie van in en met Pinksteren stuurde hij een brief naar de Tweede Kamer met een voorstel tot wetswijziging. De aanpassing waarop hij aanstuurt: cookies die alleen statistieken van websites bijhouden, zoals hoeveel bezoekers er komen, vallen niet langer binnen de cookiewet. Cookies die worden geplaatst op een pc om bij te houden welke advertentievertoning heeft geholpen bij de verkoop van een product vallen ook niet meer binnen de cookiewet.
Voor alle andere cookies, die bijvoorbeeld een bezoekersprofiel over je surfgedrag maken, is impliciete toestemming nodig. Als bezoeker van een internetsite moet je dan duidelijk geïnformeerd worden over het gebruik van cookies. Het is nu wachten op een internetconsultatie en advies van betrokken partijen als het CBP (College Bescherming Persoonsgevens). Op basis van deze reacties en adviezen kan de Minister besluiten om het voorstel aan te passen. Daarna zal het wetsvoorstel ingediend worden bij de Tweede Kamer, de vooruitzichten zijn goed.

Pseudo-anonieme data

Op dit moment maakt de Data Protection Act onderscheid tussen persoonlijke data en anonieme data. Samen met en namens het IAB (Interactive Advertising Bureau) Europa maak ik mij sterk voor het definiëren van de tussencategorie ‘pseudonieme data’. Deze datacategorie wordt verzameld met als doel jouw surfgedrag bij te houden, maar hoeft niet te weten aan welk individu de cookies of data toebehoren.
Voor deze categorie zou een lichter toestemmingsvereiste moeten gelden dan het strikte regime voor ‘personal data’, maar wel weer een zwaarder regime dan geldt voor anonieme data. Deze benadering hanteert Duitsland nu al met succes en kent veel voordelen. Als de wetgever rekening wil houden met de tussencategorie hoef je niet eerst langs cookiewalls, informatie op internet blijft gratis beschikbaar en je krijgt alleen nog maar relevante advertenties te zien, afgestemd op welke websites je hebt bezocht.

De toekomst

De toekomst is afhankelijk van de uitwerking van de Data Protection Act die de Nederlandse cookiewet straks gaat vervangen. De 3500 (!) amendementen tonen aan dat het een hot topic is dat de meningen sterk verdeelt. Als het Europees Parlement akkoord is, moet de verordening goedgekeurd worden door de Europese Raad. Waarschijnlijk gaan de nieuwe regels dan in 2015 of 2016 gelden. De lobby voor een werkbare privacywetgeving, inclusief de pseudonieme data, gaat onverminderd door. Ook ik zal mij blijven sterk maken voor heldere regelgeving vanuit de EU die internationaal ondernemen makkelijker maakt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Neelie Kroes gaf tijdens de bijeenkomst van EZ aan vertrouwen te hebben in een goede afloop. Laten we hopen dat het stoplicht op groen gaat in Brussel, net als de FuelBand die ze droeg.

 

Zakenvrouw van het Jaar Heleen Dura – Van Oord (1972) schrijft maandelijks op Sprout over (online) ondernemen. In 2001 richtte ze DQ&A Media Group op, specialist in online marketing. Ook is zij medeoprichtster en partner bij investeerdersmaatschappij Peak Capital en onder meer bestuurslid bij de stichting Jong Ondernemen, die de ondernemersgeest van jonge mensen in Nederland wil bevorderen. Via Rockstart en Startupbootcamp is ze actief als mentor. Wie haar in het echt wil tegenkomen: Heleen spreekt op 31 oktober op de Sprout Challengerday.