Hoe Adcrowd online adverteren verandert

Adcrowd wil bedrijven toegang geven tot internationale onlineadvertentieveilingen. Met een flinke slok groeigeld, gaat oprichter Jorrit Baerends internationaal de boer op: ‘We willen keihard groeien, maar blijven wel fijn in Amsterdam.'

'Verbaasd was ik.' Baerends wilde als kleine adverteerder toegang hebben tot de online advertentieveilingen voor retargeting. Met retargeting kunnen bedrijven gericht adverteren op consumenten die hun website of webshop een keer bezocht hebben. Toen bleek dat alleen via tussenpartijen te kunnen. ‘Het prikkelde me op onderzoek uit te gaan.'

De banner die hij wilde plaatsen was voor zijn bedrijf Brokertarieven, een site die tarieven van online brokers en banken vergelijkt. 'Ik ben technisch, dus het was niet moeilijk om de markt te leren begrijpen.' De ondernemer kwam er zo achter dat er een business te creëren is in het aanbieden van een zelfbedieningsplatform.

'Online adverteren lijkt wel op het Wilde Westen,' zegt Baerends. 'Sinds 3 jaar is de industrie volledig aan het veranderen. Er zijn allemaal nieuwe bedrijfjes die de snelgroeiende sector willen veroveren. Vroeger belde een bedrijf simpelweg met een uitgever, nu zijn er veel schakels tussen en vindt de handel in advertenties automatisch plaats. Voor bedrijven is er dus een drempel om zelf advertenties te plaatsen en aan retargeting te doen.'

Volgens Baerends vindt 50% van alle handel in online advertenties nu plaats via live bieden. Grote partijen als Google en Mircosoft treden op als de veilingmeesters van het internet. Daarnaast zijn er vele kleinere partijen die ervoor voor zorgen dat de banners van bedrijven op de juist plekken getoond worden. Adcrowd heeft een platform gemaakt waarop de marketingmedewerkers van bedrijven zelf advertenties kunnen aanbieden op verschillende kanalen. 'We halen een schakel uit het proces.' 

Investeerder aan boord

Hoe die automatische handel in elkaar zit? Simpel gezegd: uitgevers bieden hun advertentieruimte op de veiling aan. Ook zijn er trading desks die aan de kant van de adverteerder zitten. Bedrijven moeten een prijs opgeven: ze zeggen bijvoorbeeld 'als er een bepaald type consument op de die site komt,' (bijvoorbeeld iemand die hun site wel eens heeft bezocht) 'dan ben ik bereid om per 1000 bannerimpressies een x-bedrag te betalen.' Baerends: 'Grote klanten hebben door ons systeem lagere kosten. Bij kleine bedrijven bestaat vooral de wens zelf invloed uit te kunnen oefenen.’ De ondernemer zegt inmiddels Saxo Bank als klant binnen te hebben en ook een aantal bekende webshops maken van zijn site gebruik. 

En niet alleen Baerends gelooft heilig in zijn vinding; Adcrowd heeft bij een informele inversteerder 550.000 euro opgehaald om verdere groei voor het self-service retargetingplatform te realiseren. 'Het gaat om een ondernemer die klant is van Adcrowd en ons toen benaderde om te helpen. Hij kwam op een uitstekend moment.'

Baerends is nu twee jaar bezig, waarvan de eerste anderhalf jaar zijn besteed aan de ontwikkeling van de site. Hij heeft er een team van zes man op zitten. 'De omzet is zeker niet meer prematuur, maar het loopt nog niet in de miljoenen.'

Buitenland veroveren

Met het investeringsgeld wil de ondernemer zo snel mogelijk in het buitenland de markt op. Hij wil op korte termijn het platform in andere Europese landen lanceren en daarna uitbreiden buiten de Europesche Unie. De VS laat hij voorlopig even liggen, daar zijn al teveel concurrenten actief. De ondernemer zegt snel te kunnen uitbreiden omdat hij samenwerkt met een grote Amerikaanse onderneming. Deze partner kan ervoor zorgen dat hij wordt aangesloten op alle veilingsystemen. 'We kunnen daarmee campagnes uitvoeren voor grote internationale merken.' Of hij Amsterdam binnenkort voor een andere stad verruild? 'Nee, we gaan zeker kantoren openen in het buitenland, maar wij blijven lekker in Amsterdam.'

sluiten
Ben jij een ambitieuze ondernemer?

Schrijf je net als tienduizenden snelgroeiende collega-ondernemers in voor de Sprout Nieuwsbrief en ontvang geheel kosteloos het laatste nieuws, kennis en achtergronden voor founders en investeerders!