Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Egghelmets investeerders vond op Zanzibar

Rick Keijzer, Charly Heusschen, Norbert Pollemans en Lars Dekker beleven een spannend jaar met de lancering van een customizable kinderhelm die voor alle sporten inzetbaar is. Hoe zijn ze aan groeikapitaal gekomen?

Dit is een vervolgverhaal. Lees in deel 1 hoe de vier ondernemers samen kwamen.

Fase 2: hoe Egghelmets kapitaal ophaalde

De vier ondernemers en vrienden gingen in 2010 geen goedkoop avontuur aan. Wie de markt wil opgaan met een onbreekbare, customizable en multifunctionele kinderhelm, die te patenteren is, heeft relatief veel startkapitaal nodig. Heusschen: “We hadden honderdduizenden euro’s nodig om alleen al de juiste gietvorm te maken en een eerste voorraad van het product aan te leggen. Ook omdat we de helm niet van het standaard materiaal maken, dat tot nu toe bijna elke producent toepast.”

Het besef was er al gauw dat ze kapitaal op moesten halen, maar daarvoor moesten ze de organisatie eerst up and running krijgen. Het businessplan, dat tot dan toe nog als draft een raamwerk betrof, moest snel en gedetailleerd uitgeschreven worden. De bedenker achter het hele idee, Rick Keijzer, stemde in met de wens van de andere oprichters om de zeggenschap en het aandelenpercentage gelijkmatig te verdelen. Heusschen: “Zodat we ook echt partners van elkaar zouden zijn en bij grote besluiten altijd elkaar betrekken. Het vergrootte natuurlijk ook de motivatie voor mij en Norbert om het businessplan en -case te schrijven en voor Lars om het ontwerp te realiseren.”

‘Onze centjes waren bijna op’

Dit is deel twee van een driedelige serie over de Nederlandse startup Egghelmets. In de komende twee weken werpt Sprout ook een blik op de productie en de sales- en marketingstrategie van EggHelmets.

Een klein dilemma lag in het feit dat Pollemans en Heusschen een eigen reclamebureau runnen, en niet van plan waren om hun onderneming Conspiracy van de hand te doen. In tegenstelling tot Keijzer, die inmiddels zijn marketingbureau JUST had verkocht, en Dekker, die als freelance designer makkelijk zijn eigen activiteiten kon stoppen. Heusschen: “Eerst hebben ik en Norbert het businessplan in onze vrije tijd uitgewerkt, maar zo konden we onze rol bij Egghelmets niet blijven vervullen. Dat zouden potentiële investeerders ook niet toestaan.”

Uiteindelijk kwamen ze tot het besluit om éénvijfde deel van hun werkweek aan Conspiracy te besteden en een extra dag aan de werkweek te plakken. Na een intensieve periode en zoektocht vonden ze in hun netwerk een goede match als aanvulling en gedeeltelijke vervanging van hun eigen posities. Ook zijn ze een intensievere samenwerking aangegaan met een ander creatief bureau, Sinc Media van Olivier Lisman. “We zijn nu alleen nog betrokken bij belangrijke beslismomenten, new business, management vraagstukken, finance en key accounts.”

‘Ik ontmoette mijn investeerders op een bruiloft in Zanzibar’

Toen de vier een half jaar later flink waren ingeteerd (de inkomsten uit Conspiracy worden niet aangewend voor Egghelmets), begon de tijd wat te dringen. Geen van de benaderde banken kon direct meewerken aan een financiering. Heusschen: “Ze waren allemaal enthousiast, maar banken nemen tegenwoordig allemaal minder risico. Dat mogen ze ook niet meer, onder andere door het Basel III-convenant, dat is opgesteld vanwege de kredietcrisis. Maar ons werkkapitaal was inmiddels wel bijna op.”

Het enige geld dat Egghelmets had opgehaald, kwam van een rondje langs vrienden en kennissen, plus een geldpotje van de overheid. Samen met een subsidie-adviesbureau had Egghelmets zich voor enkele innovatievouchers aangemeld. Door een startsubsidie van 25.000 euro, afkomstig van een stimuleringsfonds van de gemeente Den Haag, kon een stapje in de goede richting gezet worden. Helaas waren andere subsidies (nog) niet op hen van toepassing. “Een exportsubsidie is pas interessant als je ook echt de markt opgaat, terwijl de Innovatiebox je alleen een belastingvoordeel oplevert vanaf dat je operationeel bent. Voor een innovatiekrediet kwamen we uiteindelijk niet aanmerking, omdat we niet hard konden maken dat er een technisch risico aan de ontwikkeling van ons product zit.”

‘Meneer Veldhoven is zelf ook een groot skiliefhebber’

Het keerpunt kwam toen Heusschen en Pollemans te gast waren bij de bruiloft van zijn goede vriend Marc Vroom, één van de nazaten van de families achter V&D. De bruiloft speelde zich af op Zanzibar. Heusschen: “Ik ontmoette daar zijn vader, en die was erg nieuwsgierig. ‘Vertel me eens precies waar je mee bezig bent’, zei hij. Ik dacht, ik ga hier niet lopen bedelen om geld, maar hij was zo enthousiast en vroeg of hij mee kon doen.” Niet alleen hij stapte in, ook zijn ex-vrouw gaf aan te willen investeren.

Bij terugkomst kwam het allemaal in een stroomversnelling. Ook was inmiddels de Veldhoven Group, een familieconcern, bekend van Nederlandse modemerken Nono, Sandwich, Turnover en Stills, in een ontmoeting geïnteresseerd geraakt. Dat werd de spreekwoordelijke klap op de vuurpijl: Lars Dekker, Charly Heusschen, Rick Keijzer, en Norbert Pollemans (bovenste foto van links naar rechts) deden een geslaagde pitch bij de familie, die net plannen had gemaakt om Volkert Veldhoven een private equity fonds te laten starten. “Dat was natuurlijk fantastisch. We passen in hun portfolio, niet in de laatste plaats omdat meneer Veldhoven zelf een groot skiliefhebber is”, knipoogt Heusschen. 

Binnenkort fase 3 van Egghelmets op Sprout.nl: hoe gaan Keijzer, Pollemans, Heusschen en Dekker de helm te vermarkten?