Hoe je door slim te netwerken financiering ophaalt

Hoe haal je als ondernemer financiering op? Netwerken is essentieel, laat Sprout-expert Bert Wams zien. Vraag bijvoorbeeld collega-ondernemers naar hun ervaringen of raadpleeg specialisten en accountants. 

Offline netwerken

Regelmatig zijn er bijeenkomsten, waar je op een laagdrempelige en informele manier contact kan hebben met financiers. Ook kan je daar klankborden uitwisselen met andere ondernemers die op zoek zijn naar financiering en ervaringen. Voordeel van zo’n informele setting is dat je direct vragen kunt stellen in een persoonlijk gesprek aan een financier; over criteria en bijvoorbeeld specifieke aandachtspunten in een aanvraag. Ook kun je kort je situatie voorleggen. Er zijn bovendien verschillende rollen waarin je kunt deelnemen aan deze bijeenkomsten.

Oriënteren en leren

Uiteraard kan je als oriënterende bezoeker eerst de kat uit de boom kijken - je exacte financieringsvraag nog even onder de pet houden tijdens je gesprekken. Je kan zien hoe andere ondernemers het aanpakken en de sterke punten van hen overnemen. Je kunt er ook voor kiezen wat actiever en opener je behoefte neer te leggen in de netwerkgesprekken met financiers en andere ondernemers tijdens bijeenkomsten.

Timing en introductie

Kies een goed moment uit om contact te leggen en je verhaal te houden, zodat je de aandacht hebt van een financier of investeerder. Dus niet aan het einde van de avond als iemand op het punt staat te vertrekken of als je iets te enthousiast geborreld hebt. Nog beter is het als iemand uit je netwerk je kan introduceren bij een financier of investeerder.

Pitchen

Een andere mogelijkheid is om je concept of idee actief voor het voetlicht te brengen in een pitch. Een aantal bijeenkomsten biedt de mogelijkheid je concept en financieringsbehoefte te presenteren in een paar minuten voor een besloten groep van financiers. Soms kan je ook je pitch houden voor alle aanwezigen, inclusief de financiers. Er zijn ook pitchwedstrijden zoals het NK Pitchen en GetInTheRing. Een goede pitch vereist voorbereiding. Netwerken levert je sowieso meer op als je jezelf vooraf een concreet doel stelt. Zoals bijvoorbeeld je netwerk uitbreiden met drie potentieel geschikte financiers. Of feedback vragen op je concept en je pitch.

Overtuigen

De term 'pitch' komt van elevator pitch of liftverhaal. Het is een korte boodschap van een paar minuten waarin je vertelt wat je doet. Het heet een elevator pitch, aangezien je soms maar de duur van een rit in de lift naar de 20e verdieping hebt om te vertellen wie je bent. Een pitch moet kort en krachtig zijn; je hebt deze nodig als je gaat netwerken. Nieuwe contacten leggen, gaat beter als je goed kunt uitleggen wat je doet en wat je voor de ander kunt betekenen. Afhankelijk van de situatie en je gesprekspartner kan je verhaal anders zijn. Het maakt uit of je in het algemeen aan het netwerken bent of specifiek met als doel het zoeken van financiering. Meer tips over pitchen vind je hier en hier.

Online netwerken

Op Linkedin zijn er diverse groepen met als thema 'financiering'. Veel professionals uit de wereld van financiering zijn lid van die groepen, waarin trends en ontwikkelingen over financiering worden gedeeld. De volgende Linkedin-groepen zijn mogelijk interessant: Alternatieve financiering voor het MKB, Crowdfinancing Professionals en MKB Financiering. HigherLevel is een digitaal platform waar je als ondernemer vragen kan stellen aan experts in de markt en aan andere ondernemers. Ook over financiering vindt je daar informatie.

Bert Wams is adviseur bij de Financieringsdesk bij de Kamer van Koophandel. Hij adviseert onder meer startups en ondernemers in het MKB over financiering, starten en bedrijfsovername.