Hoe kom ik tot een bedrijfswaardering?

Bedenk voordat u aanklopt bij een investeerder hoeveel uw bedrijf waard is. Welk percentage aandelen past bij de investering?

Uw onderneming is klaar voor de volgende stap, en het is tijd voor een externe financier.  Maar hoeveel geld gaat u binnenhalen en hoeveel geeft u de investeerder? Martijn Hamann, partner bij risicokapitaalvertrekker Van den Ende & Deitmers, licht toe.

 

Vergelijken 

Martijn Hamann heeft een boekenkast vol formules en rekenmethodes om de waarde van een bedrijf te bepalen. "De meest eenvoudige methode is kijken naar vergelijkbare bedrijven op de beurs", aldus Hamann, die eerder als directielid van tv-producent Endemol tientallen bedrijfsovernames begeleidde. "Beursgenoteerde bedrijven zijn volledig transparant. Je kunt kijken hoeveel omzet zij hebben en wat hun aandelen doen. Dat is voor de kleine mkb'er wel aan de hoge kant, dus moet je daar zeker dertig procent van aftrekken. Daarnaast kun je kijken naar de verwachte omzet van volgend jaar. Is die aanzienlijk hoger, ga dan tussen de huidige en verwachte omzet in zitten."

 

Overwaarderen

Hamann waarschuwt voor de neiging om ‘te hoog in de boom' te gaan zitten. "Hoe hoger de waardering die je vraagt, hoe meer de financier of koper je in de nek zal zitten. Dat kan contraproductief gaan werken", zegt hij. "Bovendien is het gebruikelijk dat de investeerder in geval van verkoop afdwingt dat eerst de volledig door hem geïnvesteerde som wordt afgelost, en vervolgens ook nog zijn deel van de aandelen opeist. Stel dat de investeerder vier miljoen euro heeft geïnvesteerd en twintig procent van de aandelen heeft, dan krijgt hij eerst die vier miljoen terug, en daarna ook nog zijn twintig procent van de resterende waarde. Als ondernemer kun je er dan bekaaid afkomen."

 

Kleine stapjes

Meteen een groot deel van de aandelen verkopen raadt Hamann ook af. "Sommige ondernemers halen het liefst meteen zoveel mogelijk geld op. Dan verkoop je dus dertig of veertig procent van de aandelen, ben je in één klap klaar en kan je vol gas gaan groeien."

 

In Amerika is dat heel gebruikelijk, vaak ook nog tegen de maximale waardering. Nederlandse ondernemers zijn vaak iets conservatiever, en groeien liever stapje voor stapje. Dit jaar een klein plukje aandelen verkopen, en volgend jaar nog een rondje tegen hopelijk een hogere waardering. Over het algemeen is dat verstandig, vindt Hamann, want hoe meer een manager gefocust is op het beheren van zijn cashflow, hoe creatiever hij wordt. "De kans dat er geld over de balk wordt gesmeten is daardoor aanzienlijk kleiner. Je moet dan wel opletten dat je in ieder geval genoeg geld ophaalt om een tijdje vooruit te kunnen. Anders lig je daar straks weer wakker van, en kun je niet focussen op de groei van de onderneming."  

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!