Hoe Marleen Evertsz de crowd laat beleggen met Nxchange

Marleen Evertsz

Beurs as a Service (BaaS), zo zou je het nieuwe handelsplatform Nxchange kunnen noemen. De nieuwe beurs combineert de voor crowdfunding kenmerkende communities met de verhandelbaarheid van een beurs, en heeft Fastned als eerste notering. Ceo Marleen Evertsz licht toe hoe je als bedrijf nu je eigen beurs kan optuigen.

Evertsz, die beurskennis opdeed bij onder meer Optiver en Goldrepublic, werd ongeveer anderhalf jaar geleden benaderd door Fastned. Het bedrijf van Bart Lubbers en Michiel Langezaal zocht een manier om zelf een beurs te runnen. Om zo laagdrempelig mogelijk geld op te halen bij zijn eigen achterban, via zijn eigen website.

“Dat vond ik een hele leuke gedachte”, zegt Evertsz opgewekt na anderhalf jaar voorbereiden. “Dat kunnen wij. We zijn bekend in de wereld van toezichthouders en hebben een goede relatie met de AFM.”

Whitelabel

Nxchange werd opgezet vanuit Monopink, een bedrijf van Evertsz dat handelsplatformen aanbiedt als whitelabel-dienst. Evertsz vroeg in juli 2015 een vergunning aan als een “gereglementeerde markt”, oftewel een beurs (de zwaarste categorie vergunning). Geld verdient Nxchange met transactiefees en met de listings zelf, in de vorm van een licentie waarmee een bedrijf het platform mag gebruiken.

Deze week maakte Fastned bekend dat het mkb-beurs NPEX inruilt voor Nxchange. De bouwer van snellaadstations wil zo (maximaal) 10 miljoen euro ophalen om een Europese speler te kunnen worden. Kon er bij NPEX vanaf 10 euro (certificaten van) aandelen worden gekocht, bij Nxchange ligt de instapdrempel op 1000 euro. 

Waarom is Nxchange voor een ondernemer een betere keuze dan bijvoorbeeld NPEX of Euronext?
“Het is niet beter of slechter, maar NPEX richt zich bijvoorbeeld primair op het mkb. Wij richten ons primair op bedrijven met grote communities. En daarnaast is NPEX een beleggingsonderneming, waardoor het geen geen orderboek voeren en vraag en aanbod matchen. Het is een meer een soort prikbord waar je een individuele order aanbiedt."

Lang niet alle mkb’ers hebben zo’n grote, enthousiaste fanbase als Fastned, benadrukt Evertsz. “We zoeken organisaties met veel mensen achter zich, want wij gaan het niet voor hen doen.”, zegt zij over het ronselen van beleggers. Het zullen veelal bedrijven zijn die iets 'positiefs' doen, zoals 'tech-ontwikkelingen'.

Rendement is volgens Evertsz ook op een andere manier uit te drukken dan puur in geld en snelle winsten, "bijvoorbeeld omdat je wilt dat er iets komt. Fastned is bijvoorbeeld echt lange termijnwerk, maar er zijn veel mensen die vinden dat er groen gereden moet worden.”

Nxchange noemt zichzelf een ‘Next Generation Stock Exchange’. Hoezo?
“Bij ons kunnen retailbeleggers rechtstreeks op een beurs handelen. Dat klinkt logisch, maar dat bracht tot op heden ongelofelijk veel complexiteit met zich mee. Daardoor werd de afstand tussen de uitgevende instelling (de ondernemer, red.) en investeerder steeds groter en heb je als aandeelhouder minder contact met bedrijf.”

“Wij zorgen dat je geld op kan ophalen op een manier die mag, maar vervolgens bij jij degene die jouw financiers benadert. Niet meer via een investment bank, of brokers. Het bedrijf zelf moet zijn beleggers overtuigen. Dan krijg je een andere manier van beleggen.”

“We hebben de goede elementen van crowdfunders en de beurs gecombineerd. Alleen mogen crowdfunders geen secundaire markt voeren. Je koopt aandelen, maar vervolgens kun je er niks mee. Dat is toch nog meer gelinkt aan de vraag of je als belegger een bedrijf iets gunt. Wat overigens ook niet verkeerd is.”

Nxchange heeft nu nog maar een deelnemer. Is dat niet wat weinig om jezelf al een ‘beurs’ te noemen?
“Er komen er meer, maar het zou eigenlijk niet uit moeten maken. Inderdaad, bij een traditionele beurs heb je met een kandidaat geen ‘beurs’, omdat er mensen naar een platform moeten komen. Maar Fastned zal het een zorg zijn of er meerdere listings zijn, want Fastned heeft nu zijn eigen beurs."

“We zouden dat, pijnlijke, langdurige proces van die vergunning niet hebben doorstaan als er onvoldoende interesse zou zijn vanuit andere partijen. Maar we hebben niet de noodzaak om morgen duizend listings te hebben. Kwaliteit is vele malen belangrijker, met goede communities en transparante bedrijven die geloven in ons model.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl