Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Winecast.com Pieter Zwart (Coolblue) weet te strikken

Online verkoop van wijnen, wil je daar je vingers wel aan branden? Jazeker, zegt Brendan Jansen op de Haar van Winecast.com. Hij belooft het allemaal anders te doen. De zegen van Pieter Zwart heeft hij. Want die investeert er een deel van zijn Coolblue-winsten in.

Dit is waar iedere startende webretailer van gaat watertanden. De bejubelde ondernemer Pieter Zwart (CoolBlue) steekt zijn privécenten in jouw internetproject. Jansen op de Haar: “Het is een gedroomde investeerder.”

Winecast.com is een online webshop voor wijnen, waar je niet zomaar een fles wijn koopt. Je neemt er een abonnement af van 60 euro. De klant krijgt iedere maand zes flessen thuis bezorgd. “Het duurt normaal gesproken erg lang voordat je kennis van wijn goed genoeg is om de juiste keuze te maken. We helpen consumenten die hun diners of avonden met gasten nog beter willen maken met behulp van unieke wijnen die zij lekker vinden.“

Jansen op de Haar

Hoeveel Pieter Zwart investeert, wil hij niet zeggen. “Dat er vertrouwen uitstraalt, is zeker.” Volgens de ondernemer is er naast Zwart nog een andere Rotterdamse investeerder bij betrokken. “Die blijft liever uit de media.”

Sterke concurrentie

Een echte beginner is hij niet. We kennen Jansen op de Haar natuurlijk van Jasper & Jansen. Hij is medeoprichter van de leverancier van ijscokarren. Hij is dat bedrijf tijdens zijn studie aan de Erasmus Universiteit gestart en heeft zich vorig jaar later uitkopen. “Hoe het er nu mee gaat, weet ik niet.”

De ondernemer begeeft zich in een drukke markt. Er zijn al verschillende concepten die wijn toegankelijker proberen te maken. Denk aan 94 Wines. Daarnaast heeft de ondernemer van bijvoorbeeld Grapedistrict een sterke concurrent. En zie je dat franchiseketens als Gall&Gall steeds beter inspelen op wijnconsumenten met speciale klantenkaarten.

Ambitie Winecast.com In januari heeft er een soft launch plaatsgevonden. Brendan Jansen op de Haar richt zich op consumenten en gaat die benaderen via het organiseren van wijnproeverijen. “Onze marketing is redelijk offline.” Het aantal abonnementen loopt nu “richting de honderden. De ambitie is om dit jaar nog door de miljoen euro omzet te gaan. Die omzet wil hij uit de Nederlandse markt halen. De website heeft een .com naam, waardoor de mogelijk stap naar het buitenland makkelijker wordt. België staat als eerst op het verlanglijstje. “Je moet dromen hebben.”

“We gaan een stap verder in onze dienstverlening. Geen van allerlei andere webwinkels kan de vraag goed oplossen welke wijn je precies lekker vindt.” Hij heeft een smaaktest ontwikkeld die aan de voorkant simpel oogt – vragen over of je van koffie of citroen houdt – maar via software aan de achterkant de juiste link weet te leggen met keuzes van de sommeliers. Hij heeft er twee in dienst die de wijnen selecteren. Op basis van feedback van klanten past Winecast.com de selectie aan.

Een belofte doen die pijn doet 

Dat de ondernemer zoveel aandacht in de selectie steekt, heeft een reden. Hij doet namelijk een belofte aan klanten die pijn doet, mocht hij haar niet nakomen. Als de wijn niet lekker is, vervangt Winecast de wijn zonder kosten. “We denken niet dat het veel zal voorkomen.” Ook een prestatieprikkel: het abonnement is op ieder moment opzegbaar.

Hoe de ondernemer bij Pieter Zwart terecht is gekomen? “Ik heb een keer een event georganiseerd waar hij spreker was. We zijn sindsdien in contact gebleven. Hij heeft mij zien groeien als ondernemer.” Eind vorig jaar heeft hij hem benaderd. “Een investeerder investeert vaak in de persoon en niet perse in het plan. Dat geldt hier ook.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Profiteren van ervaring Pieter Zwart van Coolblue

Jansen op de Haar zegt te kunnen profiteren van de kennis en ervaring van Coolblue. “We blijven twee aparte bedrijven, maar ik kan natuurlijk profiteren van zijn kennis. De obsessieve focus op klanttevredenheid is iets wat er mede dankzij Pieter er goed inzit bij mij.” Zwart is uitgeroepen tot Leading Online Entrepreneur (LOEY Award) en geldt inmiddels als de gevierde man in online retail. “Welke prijs heeft hij niet gewonnen?”

Wat kun jij met het businessmodel van Winecast.com 

Wil je weten hoe jij het businessmodel van Winecast.com kunt toepassen? Lees het artikel 10 businessmodellen om nu de markt mee te verslaan (zie onderdeel cureren).