Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lederhosen aus Holland

‘Een Nederlander die in Duitsland lederhosen verkoopt, dat kan natuurlijk niet’, lacht Niels Homans. Toch is dat precies wat hij doet. Na succes in eigen land wil hij zijn in Pakistan vervaardigde Oktoberfestkleding nu ook in het thuisland slijten, maar de Duitsers willen nog niet zo happen. ‘De marketingregels werken anders.’


Het begon allemaal met een persoonlijke voorliefde voor het Oktoberfest in München waar de interim marketeer al jaren met een groep vrienden naartoe ging. “Ik wilde zelf ook een lederhose hebben maar die bleek erg moeilijk verkrijgbaar in Nederland, of je moest helemaal naar Limburg rijden.”Het idee was geboren. Om dat idee te testen bestelde Homans in Duitsland een lading lederhosen en zette ze op marktplaats. “Binnen twee weken waren ze uitverkocht, en ook nog buiten het seizoen ook, het was februari.”
 

Uit eigen middelen investeerde hij in totaal een ton, maakte een website en nam een paar maanden geen klussen aan om zich vol op de Duitse feestkleding te storten.  “Er is veel animo voor, en niet alleen in de grensprovincies. Dat had ik nooit gedacht. Er zijn toch heel veel mensen die jaarlijks naar het Oktoberfest gaan. Daarnaast zijn er ook grote bierfeesten in Nederland. In Sittard is een zesdaags bierfeest waar zo 300.000 man komt.”
 

Pakistan

Een goede leverancier voor de leren broeken vond hij in Pakistan. “Dat klinkt vreemd, maar dat is het land met de grootste leerproductie.” Lederhosen werden er al gemaakt, en Homans kon ze laten ‘customizen’ met borduursels en motieven zodat hij een unieke broek had.


De Duitse feestkleding deed het goed in Nederland en in het eerste jaar kwamen er zo’n 2500 bestellingen binnen. Maar elk jaar de omzet in Nederland verdubbelen is niet realistisch, denkt Homans. “Het is niet als met reizen, waar elk jaar opnieuw animo voor is. Deze markt is een keer verzadigd.” Daarom besloot Homans zijn territorium uit te breiden, en wel naar naar Duitsland, meteen het moeilijkste land. “Het is de grootste markt, maar ook een erg lastige, omdat er veel meer concurrentie is.” Hoe val je nou op tussen alle andere partijen? Homans richt zich daarom op een specifieke doelgroep, tot veertig jaar. “Op de site spreken we de bezoekers aan met ‘je en jij’, op een toon alsof het je vrienden zijn, dat is zeer ongewoon in Duitsland.” Daarnaast benadert Homans andere grote Duitse steden die ook Oktoberfest vieren, voor een partnerschap. “Ik bied hen dan commissie voor elk artikel dat via hun website bij mij wordt gekocht.”
 

Natuurlijk mag men nooit weten dat er een Nederlander achter de Duitse webshop zit, “dat zou net zoiets zijn als een Duitser die bij ons klompen verkoopt”, dus heeft Homans een apart bedrijf opgericht in Duitsland, is de website gemaakt door Duitse studenten en wordt de telefoon gewoon in Duitsland opgenomen en niet in Nederland.
 

Buren

 Ondanks zijn doordachte strategie wil het nog niet zo lukken bij de Oosterburen. “Ik dacht daar met de Nederlandse internetmarketingregels aan de slag te gaan, maar in Duitsland hebben ze kennelijk toch een ander systeem. Ik vraag me af waarom het niet werkt.” Toch wil hij geen Duitse partij inschakelen, “ik wil het zelf in de vingers krijgen.” Homans heeft zijn verwachtingen bij moeten stellen. “Alles wat er dit jaar uit Duitsland komt is mooi meegenomen.”


De lederhosen die hij binnenkrijgt moeten natuurlijk getest worden. “Als er een nieuwe zending binnen is, loop ik de eerste week thuis elke dag in zo’n broek. Dan zie je de buren wel eens kijken.”
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees hier hoe je als webwinkel online meer omzet kan halen

>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<