Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mijnbestseller.nl: groei in nichemarkten

Nederland zien ze maar als pilotland, want hun plannen zijn véél groter. Robert Bosma en Peter Paul van Bekkum zijn hun uitgeefplatform Mijnbestseller.nl internationaal aan het uitrollen. Bosma vertelt erover in Groeigeld.

Op Mijnbestseller.nl kan iedereen die wil een boek uitgeven; het platform biedt ondersteuning voor het schrijven, vormgeven, publiceren en verkopen van boeken. Dat kan alles zijn: een roman, een kookboek of een reisverslag. Vijfduizend auteurs publiceren er nu op. “We hebben geen idee hoe we aan die vijfduizend mensen zijn gekomen”, lacht Bosma. Het bedrijf heeft geen marketingplannen gemaakt, maar is begonnen met het benaderen van auteurs die boeken schreven, met de vraag of ze die bij Mijnbestseller wilden uitgeven. Daardoor begon het balletje te rollen. “De auteurs zijn onze marketeers. We geven elke auteur de tools om zelf de marketing voor dat boekje te doen. Zij zetten hun boek met één druk op de knop op Facebook of hun eigen website.”

Het bedrijf – Sprout Challenger in 2012 – maakt geen omzet of winst bekend, maar geeft aan ‘nog steeds met dubbele cijfers te groeien’. Een groot deel van die groei komt uit partnerships in allerlei nichemarkten, waarin whitelabelvarianten van het platform worden neergezet, zoals Mijnmanagementboek.nl, Young-adults.nl, 1001gedichten.nl en VrouwenThrillers.nl. Daarvan zijn er nu 35. Daarnaast is het bedrijf gestart in Duitsland, volgt in april de lancering in Engeland, en is het bezig met het ‘Gateway to Europe’-concept  waarmee niet-Europese uitgevers binnen enkele minuten boeken verkoopbaar maken voor de Europese markt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hier het hele interview op 7 Ditches TV: