NYOYN betreedt Britse markt

Challenger NYOYN, ontwikkelaar van interactieve speelconcepten voor op lagere scholen en op de kinderopvang, zet haar eerste stappen in Groot-Brittannië. 


Spannend. Na afgelopen maanden de eerste contacten te hebben gelegd, volgt deze week de demonstratie van lead product Soundsteps – een soort digitaal gepimpte Twister voor kleuters- op een grote vakbeurs in Engeland. Ondernemer Bart van Goch (40): “We zijn in gesprek met een aantal grote resellers.”


De ondernemer, net een jaar bezig en tot nu toe alleen in Nederland actief, zegt er een kans te bespeuren. Van Goch: “In Nederland zitten zo’n 12.000 schoollocaties. De omvang van de markt is daar factor vier. We denken er de komende jaren toch wel een twee miljoen euro weg te kunnen trekken.” Dit jaar is er een totale omzet van 1 miljoen euro geprognosticeerd. In 2011 hoopt de ondernemer zwarte cijfers te kunnen schrijven.


Jamie Oliver

Het is nu of nooit. Volgens Van Goch opereert hij er in een vrij traditionele markt die wordt bepaald door een aantal grote partijen. Die leveren alles “van pennen tot gymtoestellen” aan de scholen en kinderdagverblijven. De Engelse overheid zou momenteel investeren in het ‘gezonder maken’ van scholen. Denk aan de queeste van tv-kok/ondernemer Jamie Oliver tegen deplorabele Britse schoollunches.


Zodoende zou er vanuit die traditionele partijen een vraag zijn ontstaan naar nieuwe nicheproducten zoals die van NYOYN. “In tegenstelling tot in Nederland is het schoolsysteem en dus de klant er heel eenduidig. Als je maar eenmaal binnen bent bij zo’n reseller.”


De avance richting ‘de Britten’ zou een eerste stap zijn. Als de ‘Engelstalige versie’ loopt, wil Van Goch de Aziatische markt op. Van Goch: “We zijn een exportbedrijf. We ontwikkelen en maken alles in Nederland, maar zien de markt hier toch vooral als een testlab.”


Azië en Berlijn

Van Goch zegt vrij gemakkelijk te kunnen opschalen. “Met slechts een paar taalaanpassingen kunnen we direct draaien.” In Azië – India en andere voormalige Britse kolonies- wil de ondernemer zich richten op Engelstalige private schools. “Die markt is nog groter dan in Engeland.”


Voordat het zover is, hoopt Van Goch echter eerst meer voeten aan de grond te hebben in Europa. Hij zegt bezig te zijn met marktonderzoek in Duitsland en “hopelijk dit jaar nog” een distributiedeal te kunnen sluiten. Van Goch: “Ons plan is om te starten in Noordrijn-Westfalen, dicht bij onze thuishaven Eindhoven. We zouden zo in één klap onze omzet kunnen verdubbelen.” Vervolgens wil de ondernemer via verkoopkanalen in Berlijn, Hamburg, München en Frankfurt de rest van de Duitse markt penetreren.


Er is los van Van Goch nog een aandeelhouder. Samen zouden zij de eerste anderhalf jaar van de ontwikkeling en de productie hebben gefinancierd. Ook zegt de ondernemer vorig jaar aanspraak te hebben gemaakt op een innovatie borgstellingkrediet van “meer dan een miljoen euro”. Dat zou voldoende moeten zijn om zowel de expansie in Duitsland als in Azië mee te bekostigen. “Samen met de cashflow die we inmiddels genereren, komen we met die lening een heel eind de komende jaren.”

 

Deal opzak

Of de marktintroductie in Engeland ook daadwerkelijk een succes wordt, is nog even afwachten. Van Goch is in ieder geval optimistisch. “Ik denk dat ik aan het einde van de week met een deal opzak weer op vliegveld Eindhoven land.”

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!