Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemen met vader op speed dial

Wouter Goossens (24) krijgt het ondernemen thuis met de paplepel ingegoten. Niet vreemd. Vader heeft een pluimveehouderij met 15.000 legkippen, moeder runt een eigen sportmassagepraktijk.

 

“Dan zie je wel hoe het is om zelfstandig te werken”, vertelt de Brabantse boerenzoon. “Gesprekken aan de keukentafel gingen vaak over ondernemen. Natuurlijk moesten we wel eens meewerken. En als mijn ouders op vakantie waren, stonden mijn twee zussen en ik in de stallen. Maar ik heb niet zoveel met het boerenbedrijf. Gelukkig hebben mijn ouders me nooit onder druk gezet om het over te nemen. Ze hebben altijd gezegd: doe wat je leuk vindt.”


Zijn passie vindt hij al op jonge leeftijd: horeca en evenementen. Op zijn veertiende neemt hij een bijbaantje in een café met twee zalen waar ook bruiloften en feesten worden georganiseerd. Van de afwas rolt hij door naar de bediening en de bar. Op zijn zestiende organiseert hij zijn eerste feestje, bij vrienden van zijn ouders. De partijen worden groter en professioneler – tot aan hele huwelijken toe – en vijf jaar later start hij zijn eigen evenementenbureau Goossens Events, vers afgestudeerd van de Hogere Hotelschool in Maastricht. “Toen ik met Goossens Events begon, waren mijn eerste zakelijke evenementen twee pandopeningen van jongens die alletwee in Sprout hadden gestaan. Op dat moment dacht ik: het zou toch fantastisch zijn om voor mijn vijfentwintigste ook in die lijst te komen. Ik heb het ook tegen mijn vrienden geroepen: dát is mijn droom! Nu gebeurt het, heel gaaf.”

Buikbak

Het idee voor de Bellytray ontstaat als Goossens voor een van zijn klanten een feest organiseert en een diepgewortelde ergernis komt bovendrijven. “Mensen die in de rij staan voor buffetten, daar heb ik een schurfthekel aan.” Hij gaat op zoek naar een buikbak, maar kan nergens een fatsoenlijk exemplaar vinden. “Er waren alleen maar lelijke, in elkaar getimmerde houten bakken te krijgen.” De jonge ondernemer bespreekt het probleem met zijn goede studievriend Eugene Lubbers (26), die inmiddels werkt als freelance marketeer voor evenementenlocaties en cateraars. Deze deelt zijn frustratie. “Een paar biertjes verder besloten we dan maar zelf een buikbak te ontwikkelen.”


Dat ze al jaren in de horeca hebben gewerkt, komt hen daarbij goed van pas. Lubbers bedenkt de vorm en werkbaarheid van het product. Hun Bellytray is van kunststof – hygiënischer dan hout – en heeft verwisselbare trays. Met grote gaten erin voor glazen drank en kleintjes voor bitterballen. De trays voldoen aan de ‘gastronorm’, een basismaat waarop de hele horeca is geënt: van ovens en vaatwassers tot transportkarren. Bovendien heeft de buikbak een ergonomisch draagsysteem, zodat je meer kilo’s kunt dragen.

 

Afgelopen februari lanceerden de compagnons hun Bellytray. En het loopt goed. Een verkoper in België is al gestrikt, in Engeland zijn de eerste contacten gelegd. Ook in Duitsland is het tweetal actief aan het zoeken naar partners, liefst een distributeur of groothandel. De evenementen staan op een laag pitje; Goossens steekt negentig procent van zijn tijd in Bellytray. “Bellytray is wel het kindje dat we willen laten groeien. Onze leeftijd werkt alleen maar in ons voordeel; we worden gezien als jong en vernieuwend. Dus wie weet komt er binnenkort een nieuw product bij. Er ligt al iets op de tekentafel.”


Voor advies klopt hij nog altijd bij zijn vader aan. “Zeker met belangrijke financiële beslissingen staat mijn vader wel op de speed dial. Eergisteren nog heb ik hem gesproken over een bestelling voor de Bellytray. Ik waardeer het enorm hoe hij zijn bedrijf heeft opgezet. Qua ondernemerstijl trek ik veel meer naar mijn vader dan mijn moeder. Met hem kan ik ook echt sparren. Dan trekken we op vrijdagavond een fles goede wijn open en gaat alles over tafel: van privé tot zakelijk.”

Meer 25 onder de 25

Bekijk hier de slideshow met alle ondernemers onder de 25

Of lees hier de andere interviews

Couture op een Zaanse zolderkamer (Ydence)

De heldendaden van Jorn Besselink (Movible)

Violen uit elitesfeer halen (Zlata Strijkinstrumenten)

Bruine kroeg wordt blauwe lunchbar (Blue)

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek Ondernemen zit in je bloed of volg het seminar van passie naar professie (24-06)