Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemer met zijn rug tegen de muur

“Jij gaat vanaf nu minder presteren!”, was de niet al te opwekkende voorspelling  van mijn zeilvriend, ondernemer Hans Bol in oktober 1998. Het was kort voor de verkoop van mijn bedrijf EuroNet aan France Telecom.

 

Hans en ik zaten te lunchen in Den Haag en uiteraard kwam de aanstaande verkoop van EuroNet ter sprake. Ik had nog nooit een bedrijf verkocht. En net als die andere ‘eerste keer’ in het leven, blijft ook zo’n zákelijke primeur je levenslang bij. Ik wist nog niet hoe deze transactie mijn leven zou gaan veranderen, maar vermoedde wel dat mijn leven zou veranderen. Hans was als ervaringsdeskundige een waardevol klankbord in die spannende periode.

Directeurs

Volgens Hans sta je als ondernemer voortdurend met je rug tegen de muur: achteruitgang is letterlijk geen optie. Krimpen kan niet. Je moet voorwaarts! Honderd procent van je energie is dus gericht op voorwaarts bewegen, op groei. “Maar…..”, zei Hans,  “zodra jij je onderneming verkocht hebt, sta je voor je gevoel ineens minstens twintig meter van die muur af. Zodra het geld gestort is heb je namelijk wél iets te verliezen, waardoor achteruitgang voortaan wél een optie is… Voortaan ga je jouw energie verdelen tussen proberen nog steeds vooruitgang te boeken en proberen niets te verliezen. “En dan komen zijn historische woorden: “Jij hebt  straks dus nog hooguit 50 procent van je energie over om voorwaarts te gaan en zal vanaf nu dus minder presteren…”
Hans had gelijk. Of ik nu wilde of niet. Familieleden, accountants, de bank, andere ondernemers,  directeurs, vrienden…. Ze adviseren gevraagd of ongevraagd, betaald of onbetaald, vooral hoe het verdiende vermogen in stand gehouden kan worden. Dat kost tijd, energie en aandacht, die per saldo naar resultaten uit het verleden gaat en nauwelijks bijdraagt aan de toekomst. Hoe ondernemend je ook bent, het is lastig je daaraan te ontworstelen.

Marketingtrucs

Maar er speelt meer. Wie succesvol is in het leven heeft meer te verliezen dan alleen geld. Succesvolle mensen hebben meestal persoonlijke succesformules ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor het runnen van een bedrijf, of een methode om gesprekken naar hun hand te zetten,  ‘standaardmethodes’ om problemen te lijf te gaan, of succesvolle marketingtrucs. Daardoor vergaren ondernemers, managers, of politici in hun leven niet alleen kennis en ervaring  maar dus ook reputatie. En een netwerk, veelal gecombineerd met invloed. Of macht. Meer nog dan geld, zetten juist deze aspecten menigeen minstens dertig meter met zijn rug van de muur. Want niemand wil zijn reputatie en imago verliezen. Presteren wordt daardoor dus steeds lastiger. Vooral verwachtingen vanuit ‘ons netwerk’ werken verlammend, simpelweg omdat niemand graag ‘af wil gaan’. Mijn oma kende deze tegeltjeswijsheid al: “wie geen fouten maakt, maakt niets…” Verdedigen komt voort uit de angst om te falen of te verliezen en leidt daardoor nauwelijks tot vernieuwing. Wie onbevangen is, vindt zichzelf steeds opnieuw uit, waardoor succesformules langer houdbaar blijven.

Chinese ondernemer

Ik was net 30 toen ik deze les kreeg. Nu, 11 jaar ouder, begrijp ik hem pas écht. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat onze Westerse maatschappij, heel defensief, 30 meter van de muur staat, terwijl ondernemers in India, China of Brazilië 100 procent energie beschikbaar hebben om te bereiken wat wij niet willen verliezen…
Met weemoed blik ik soms zestien jaar terug. Toen begon ik als 25-jarige aan mijn avontuur. Onbevangen, niets te verliezen, weinig ervaring, nauwelijks reputatie, geen ballast, maar boordevol positieve energie en ideeën om maximaal te presteren. Achter mijn rug een heerlijke muur waartegen ik me kon afzetten. The sky was the limit…

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer columns van Arko van Brakel op Sprout en bestel hieronder zijn boek online.